Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit

Volvo nejenže zlehčuje svou nedávno vizi automobilismu bez nehod, nyní říká i to, že o autonomní řízení není mezi jeho zákazníky zase takový zájem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit

15.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo nejenže zlehčuje svou nedávno vizi automobilismu bez nehod, nyní říká i to, že o autonomní řízení není mezi jeho zákazníky zase takový zájem.

Ještě před pár týdny se zdálo, že autonomní řízení je spásou lidstva a s jeho masovým uvedením na trh zmizí ze silnic veškeré nehody. Zejména pak ty s tragickými následky. Nicméně fatální nehoda Tesly Model S toto vnímání změnila, třebaže je třeba neustále opakovat, že více než na cokoli jiného ukazuje tato nehoda na nevhodný přístup Tesly k propagaci něčeho, co autonomním řízením jednoduše není.

Zdá se ale, že fakta jsou v tuto chvíli na druhé koleji - pro Teslu i pro její konkurenty, každý bojuje hlavně o svou část koláče pozitivního vnímání veřejností. Mezi takové se zařadilo i takové Volvo, které ještě nedávno hlásalo, že jeho auta brzy nebudou už v roce 2020 účastníkem jediné nehody byť jen s vážnými zraněními, o což se postará právě hlavně autonomní řízení. A že pokud selžou, automobilka za jejich chyby přebere plnou zodpovědnost. Tomuto přístup ale odzvonilo.

Před pár dny se Švédové nechali slyšet, že výše zmíněné není závazkem, ale pouhou vizí. A nyní v couvání pokračují dále - automobilka nejnověji konstatovala, že její zákazníci vlastně po autonomním řízení ani netouží, a tak bude lepší nechat je řídit.

„Nemáme ambice mít vůz, který dokáže v městském prostředí řídit z bodu A do bodu B,“ uvedl šéf značky Håkan Samuelsson. „Pokud jste normálním zákazníkem, opravdu po něčem takovém toužíte? My spíše věříme, že v situacích, kdy vás nečeká zábava za volantem, jednoduše přepnete na autopilot, uvolníte se a budete dělat něco jiného, využijete ten čas smysluplněji. To je produkt, který vyvíjíme.“

I takto Volvo zjistilo, že přes přítomnost nejmodernější techniky může na silnicích dojít k nevyhnutelnému. Z toho důvodu již neříká, že jeho autopilot vás stoprocentně ochrání před fatální nehodou. A co více, do prodeje hodlá někdy v budoucnu uvést systém, který sice dokáže plně převzít kontrolu nad vozem, nicméně jen za určitých okolností např. v dopravních zácpách.

Aktuálně tak Volvo setrvává pouze u jediného předchozího závazku, a tím je plná zodpovědnost za nehody vzniklé při aktivovaném autopilotu. „Pokud s takovými věcmi jdete na trh, pak odpovědnost musíte převzít. Nejste-li na to připraveni, musíte přijít s něčím jiným. Volvo nepošle na trh systém, který je možné aktivovat a přitom relaxovat, pokud není absolutně bezpečný.“

To zní nadmíru hezky, nicméně teprve budoucnost nám řekne, zda Švédové myslí svá slova skutečně vážně. Pokud však ano, pak je nejspíše čeká řada problémů. Šéf divize pro aktivní bezpečnost ve vývojovém oddělení Mercedesu Jochen Haab totiž naznačuje, že lidé budou umírat i ve chvílích, kdy autonomní řízení aktivováno je. Je to prý „nevyhnutelné“.

„Vision Zero (obdobný cíl jako u Volva, tedy již žádná smrtelná zranění - pozn. red.) je jen vizí. A pro mně jako pro inženýra nula znamená nula plus/mínus nějaká tolerance. Bude tu prostě nějaká odchylka. Dostáváme se sice blíže a blíže cíli, ale nikdy se nebudeme schopni vypořádat s tím, že vám třeba přes cestu spadne strom nebo před vůz vběhne dítě - tak to prostě je a bude.“

„Nedá se dělat nic s tím, že srazíte člověka, který vám vběhne půl metru před auto. A nejinak tomu bude i za třicet let... tedy dokud nebudeme mít v hlavě čip. A já doufám, že jej mít nebudeme,“ říká Haab. Zároveň dodává, že lidé se často ptají, proč Mercedes nejde v rámci autonomního řízení dále, proč není odvážnější a nejde kupříkladu cestou Tesly.

„Myslím, že to děláme správně. Zvolili jsme chytrý - vy byste ale nejspíše řekli konzervativní - přístup, kdy jednou za čas uděláme jeden krok. To je způsob, jakým se k věci stavíme. To nám přináší důvěru zákazníků. Je to, jako když se malé dítě učí chodit - také se hned nerozeběhne. Při velkých skocích mohou být věci nestabilní, při rozumném tempu je vše v pořádku.“

Vyvodit lze tedy jediné závěry. Vývoj autonomního řízení rozhodně nebude zaříznut, a to u žádné automobilky. Nicméně řada výrobců konečně sundala z nosu růžové brýle a začíná vidět věci takové, jaké jsou. Tedy, že lidé sice touží po nejmodernější technice, ale zároveň mají rádi věci pod kontrolou. Ať však již bude točit volantem kdokoliv, smrtka ze silnic nezmizí.


Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 1 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 01Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 2 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 02Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 3 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 03Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 4 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 04Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 5 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 05Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 6 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 06Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 7 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 07Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 8 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 08Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 9 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 09Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 10 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 10Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit - 11 - Volvo IntelliSafe Auto Pilot 11
Volvo pozvolna ustupuje od svých předchozích výroků, jenž souvisí hlavně s autonomním řízením. Nicméně autopilotů se nevzdává, i nadále za ně chce nést plnou zodpověnost. A to přesto, že fatálním nehodám nelze zcela zamezit

Zdroj: Autocar, Motoring

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše