Francie bude od dubna dávat až 271 tisíc Kč za sešrotování 13 let starých dieselů

Je prý nutno eliminovat stará dieselová auta, říká Ségolène Royal a hovoří také o 13 let starých vozech. Superbonus bude vázán k nákupu elektromobilu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Francie bude od dubna dávat až 271 tisíc Kč za sešrotování 13 let starých dieselů

7.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Francie bude od dubna dávat až 271 tisíc Kč za sešrotování 13 let starých dieselů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je prý nutno eliminovat stará dieselová auta, říká Ségolène Royal a hovoří také o 13 let starých vozech. Superbonus bude vázán k nákupu elektromobilu.

Francouzský Superbonus, už dříve probírané extra zvýhodnění na pořízení elektromobilu, začne definitivně platit od dubna letošního roku. Schéma mělo podle původních zpráv začít platit už od ledna, je ale údajně potřeba ještě doladit některé jeho aspekty a praktické otázky. Je to součást snahy o odstranění dieselových automobilů z francouzských silnic, představené premiérem Manuelem Vallsem na podzim loňského roku.

„Musíme eliminovat stará dieselová auta, starší než 13 let, která nemají žádné filtry,” řekla Ségolène Royal, francouzská ministryně pro životní prostředí a energetiku. Opatření proti těmto automobilům mají dělat jejich používání „těžším a těžším”, jak dodala. Bude to nicméně tvrdý oříšek, neboť 80 % všech automobilů ve Francii jsou diesely. Za loňský rok bylo nicméně „jen” 64 % nově prodaných automobilů vybaveno vznětovými motory.

Podstatou Superbonusu je další relativně vysoký státní příspěvek na pořízení elektromobilu, na který zájemce dosáhne, nechá-li sešrotovat svůj 13 a více let starý dieselový vůz. Ke standardnímu finančnímu bonusu ve výši 6 300 Eur (cca 171 tisíc korun), který je k dispozici na pořízení elektromobilu samo o sobě v rámci systému bonus/malus, přidává Superbonus dalších 3 700 Eur (cca 100 tisíc korun). Připomeňme, že před třinácti lety se psal rok 2002, auta tehdy vyrobená lze tedy těžko považovat za kdo ví jak stará.

Například Renault nicméně takovéto finanční páky vítá. „Mohlo by to pomoci přesvědčit zákazníky, aby vyzkoušeli elektrické auto,” uvedl mluvčí automobilky. Podpoře ze strany Renaultu se není moc co divit, tato značka je známá svou vírou v elektromobily a z jejich neúspěchu viní všechno, jen ne jejich faktickou neschopnost smysluplně nahradit auta se spalovacím motorem.

Ta je přitom očividně pro zákazníky nepřekonatelnou překážkou; v roce 2013 Renault prodal ve Francii 5 511 elektrických Zoe, v roce 2014 to bylo jen o málo více, 5 970 kusů, i když byl po celý rok díky systému bonusů a malusů o nějakých 100 tisíc korun levnější než základní dieselové Clio. Není tedy těžké odhadnout, že ani v roce 2014 nedosáhly jeho celosvětové prodeje cíle 50 tisíc kusů, naplánovaného už na rok 2013.

Proti dieselům je také namířeno zvýšení spotřební daně na naftu o 2 eurocenty (54 haléřů) na litr. Rozdíl mezi daní uvalenou na benzín a na diesel je však stále obrovské, konkrétně 18 centů, tedy 4,89 Kč. Dá se tedy očekávat, že se spotřební daň bude dále postupně zvyšovat. Další dva centy nahoru by mohl přinést rok 2016, pokud navyšování nenabere vyšších obrátek.

Povšimněte si také, že se nesnížila spotřební daň na benzín, aktuálně viděný jako „čistější” palivo. Je také vidět značný nepoměr nejen mezi bonusem 6 300 Eur na nákup elektromobilu a malusem 8 000 Eur na konvenční auto se spotřebou vyšší než 8,5 l benzínu na 100 km; na těchto malusech se dá vybrat mnohem více, než se pak rozdá na bonusech, z nichž nejvyšší sazbu získají prakticky pouze elektromobily. Tato čísla dávají tušit, že čistý vzduch možná není úplně to hlavní, o co vládě jde.

Změny nicméně očividně nebudou tak drastické, aby to veřejnost pocítila nárazem a něco s tím skutečně chtěla dělat, ať už zprávy z Paříže říkají, co chtějí. „Musíme být realističtí, protože tu jsou továrny vyrábějící dieselová auta, které dávají spoustě lidí práci,” snažila se nová nařízení mírnit Ségolène Royal.

Již víme, že zvýšení spotřební daně na naftu má přinést 807 milionů Eur ročně (přes 21,8 miliardy korun) do státní kasy. Ze zkušenosti z České republiky také můžeme říci, že se to nejspíš nestane. Jak s prodeji dieselů zamíchá Superbonus, se dozvíme zhruba za rok. Nějakou změnu, snad i větší než statisticky zanedbatelnou, nejspíš uvidíme, ale dovolíme si tvrdit, že nebude ani zdaleka tak velká, jak francouzská vláda doufá.


Francie bude od dubna dávat až 271 tisíc Kč za sešrotování 13 let starých dieselů - 1 - franc vlada proti dieselum 01Francie bude od dubna dávat až 271 tisíc Kč za sešrotování 13 let starých dieselů - 2 - franc vlada proti dieselum 02
Dieselová auta mají podle vlády zmizet ze silnic Francie (ilustrační foto)

Zdroj: Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše