Hvězda Top Gearu a The Grand Tour řekla, jak se stát automobilovým novinářem

Vzhledem k jeho dosavadní kariéře se zdá být ideálním člověkem, který by vám mohl poradit, jak v automobilové žurnalistice uspět. Jamese Maye sice nikdy nelze brát moc vážně, pár moudrých slov ale vyřkl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hvězda Top Gearu a The Grand Tour řekla, jak se stát automobilovým novinářem

23.4.2019 | Petr Prokopec

Vzhledem k jeho dosavadní kariéře se zdá být ideálním člověkem, který by vám mohl poradit, jak v automobilové žurnalistice uspět. Jamese Maye sice nikdy nelze brát moc vážně, pár moudrých slov ale vyřkl.

Jak se stát automobilovým novinářem? To je otázka, na niž by ráda znala odpověď řada lidí. Dosud však žádná zaručená a osvědčená neexistovala. Nyní se hozenou rukavici rozhodl zvednout James May, tedy člověk na slovo vzatý, jehož posledních 16 let života je spojeno s motoristickými pořady Top Gear a The Grand Tour. Spoluprací s Jeremym Clarksonem a Richardem Hammondem však jeho profesní kariéra neodstartovala, May se automobilové novinařině věnuje již od počátku 80. let minulého století.

Dnes je legendární hlavně historka týkající se jeho vyhazovu z Autocaru. James měl na starosti ročenku testů, jejíž sestavování později popsal jako zoufale nudné. Proto si danou činnost zpříjemňoval hrátky se slovíčky, k čemuž využil skutečnost, že každá sekce startuje zvýrazněným prvním slovem. Ty poté seskládal v toto znění: „Myslíte si, že je to opravdu dobré? Tak to si zkuste tu zatracenou věc (míněna je tím ona ročenka - pozn. red.) dát dohromady, je to skutečná osina v zadnici.“

Vedení Autocaru tento vtípek unikl, upozorněno na něj bylo až čtenáři, kteří se v dopisech dotazovali, zda něco vyhráli. Že se dočkali zamítavých odpovědí, nejspíše nemusíme dodávat. Sám James se pak dočkal výpovědi, která jej však nesrazila na kolena. Místo toho se postupně i skrze tištěný Top Gear nakonec vypracoval na vrchol. Aktuálně je tak mnohem známějším než nejstarší automobilový časopis na světě, logicky je tedy plně oprávněn k tomu, aby radil lidem, jak se stát automobilovým novinářem.

Úvodní rada je ovšem více než zajímavá, neboť James publiku sděluje, že rozhodně nemá poslouchat rady od starších žurnalistů. Ti totiž ani zdaleka nechápou podstatu moderní rychlé doby, a proto jen stěží mohou někomu svými zkušenostmi pomoci tam, kam by se rád profesně vydal. Nicméně pokud byste i tak toužili po pomoci dinosaura Maye, máte se stát členem platformy Drive Tribe, a to nikoliv jen proto, že James část z ní vlastní a více uživatelů mu tak navyšuje příspěvek na stáří.

May má pravdu v tom, že jde o nejjednodušší cestu. Může se samozřejmě stát, že s některým ze svých příspěvků prorazíte a zaujmete i média, která vás následně angažují. Nicméně platforma Drive Tribe je dlouhodobě ve ztrátě, především proto, že motoristickou obec nezaujala tak, jak si její tvůrci představovali. A zatím žádná nová hvězda z ní nevzešla, naopak je třeba vysokého počtu známých novinářů v čele s Mayem a jeho kolegy, aby ji svět vůbec vzal na vědomí.

Omezený úspěch této platformy ale nemusí být na závadu. Pokud zvládnete svými příspěvky zaujmout tamní osazenstvo, můžete se do značné míry pochlubit „praxí“. A s takovým záznamem v životopise se již odpovídá na inzeráty různých médií daleko lépe. Aby přitom váš start byl co nejméně nákladný, postačí vám dle Jamese pouze to, co vlastně již dávno máte - tedy mobilní telefon.

Jak May podotýká, dnešní přístroje disponují daleko větším množstvím technologií, než jaké se v době jeho začátků nacházely po celé Velké Británii. Smartphone vám dnes zkrátka nahradí foťák i počítač, tedy vše, co je potřeba k vytváření článků. Budete se ovšem muset neskutečně snažit, abyste opravdu zazářili. Jakkoliv je ona jednoduchost na jedné straně výhodou, na straně druhé také plodí nemalou konkurenci. A tu zkrátka musíte překonat.

Pochopitelně, od Maye je to jako skoro vždy hlavně humorná vsuvka, ne vše je ale vtip. Že je dnes snazší než kdy dříve se mezi automobilové publicisty zařadit, je fakt. Stejně jako to, že je složité se mezi vší tou konkurencí prosadit. A zdaleka už nejde jen o více či méně tradiční média, i skrze platformy na sdílení videí či sociální sítě dnes šikovný autor snadno osloví více lidí než leckteré médium.


Hvězda Top Gearu a The Grand Tour řekla, jak se stát automobilovým novinářem - 1 - James May radi budoucim novinarum 2019 videoscreen 01Hvězda Top Gearu a The Grand Tour řekla, jak se stát automobilovým novinářem - 2 - James May radi budoucim novinarum 2019 videoscreen 02
Jak se stát automobilovým novinářem? James May pro vás má pár rad - říká je s humorem, ne všechny jsou ale plácnutím do vody

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama