Reklama

Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech

Je zjevné, že klasická dealerská síť se v případě prodeje nových aut stává stále větším přežitkem. Svědčí o tom i úspěch pilotního provozu přímého prodeje aut Hyundai.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech

13.2.2018 | Petr Prokopec | 14 příspěvků

Je zjevné, že klasická dealerská síť se v případě prodeje nových aut stává stále větším přežitkem. Svědčí o tom i úspěch pilotního provozu přímého prodeje aut Hyundai.

Pokud si kupujete nový dům či byt, praxe je většinou taková, že si jej párkrát prohlédnete - nejprve obvykle jen zvenčí, pak i zevnitř - a pak ho buď koupíte nebo ne. Málokdy se ovšem stane, že byste jej mohli „otestovat“. Tedy jinými slovy, pár dnů v něm pobýt a vyzkoušet, zda kupříkladu stěny nepropouští nadměrný hluk nebo jestli třeba v kuchyni neucítíte zápach přicházející odjinud přes centrální ventilaci. Místo několikahodinového či dokonce několikadenního „bydlení“ tedy musí stačit jen několikaminutová návštěva a nanejvýš inspekce nějakého stavaře.

Nákup automobilu, alespoň v dosud zavedené podobě, nemůže být odlišnější. Jakkoliv si na internetu přečtete o vysněném modelu vše možné a prohlédnete si jej na celé řadě obrázků i videí, přesto většina lidí trvá na návštěvě „kamenného krámu“. A samozřejmě také na zevrubné testovací jízdě, případně dokonce na několikadenní zápůjčce. Přitom suma, kterou u prodejce zanechají, ani zdaleka neodpovídá částce, za jakou si pořizují byt.

Proč o tom hovoříme? Především kvůli změnám, které automobilový svět nevyhnutelně čekají. Model automobilka-dealer-zákazník se začíná stávat přežitkem, neboť lidi návštěvy showroomů začínají spíše obtěžovat. Auta jsou si stále podobnější, možnost využít jejich specifické vlastnosti v běžném provozu stále více omezené a chování některých, v ČR si troufneme říci i většiny prodejců je více či méně neprofesionální. Kolikrát svou neschopností či snahou vnutit zákazníkovi to a nebo ono spíše celý prodej komplikují, a proto je ani automobilky nemilují.

Řada z nich tak různými způsoby naznačuje, že si auta bude prodávat raději sama a některé to v tomto směru dotáhly už hodně daleko. Nejdále snad Hyundai, které dealery na vedlejší kolej začíná stavět už nyní. Nedávno jsme psali o programu, který se tváří lecjak, jeho cíl je ale jeden - aby zákazník většinu nákupního procesu absolvoval „pod dohledem” korejské automobilky a nikoli jejích dealerů. Zákazník si tedy vybere vůz, naplánuje si případně testovací jízdu u sebe doma a pokud se rozhodne pro koupi, vyřídí všechny formality přes internet.

Do dnešních showroomů se tedy kupující dostaví již jen v podstatě kvůli převzetí klíčků od vozu a není tajemstvím, že i toto si chtějí automobilky do budoucna dělat samy. Aby se kupující cítil v tomto procesu jistý, má k dispozici ještě jednu výhodu, a tou je možnost odstoupení od smlouvy do tří pracovních dnů bez udání důvodu. Plnou pořizovací cenu přitom dostanou zpět ve chvíli, kdy vůz není poškozen a nenajel více než 300 mil (482 km).

Program v pilotní fázi odstartoval loni v Miami, Orlandu, Dallasu a Houstonu, pro jeho úspěch ale bude nyní rozšířen napříč celými Spojenými státy. To je zásadní krok, který dealery nestaví do zrovna záviděníhodné pozice, třebaže cesta k jejich úplné nebo alespoň značné eliminaci bude pro jakoukoli automobilku ještě dlouhá. Hyundai ale nemá důvod přešlapovat na místě - na základě jeho průzkumu 94 procent dotázaných řeklo, že se jim tento nápad líbí a 56 procent odpovědělo, že pro vůz Hyundai by se rozhodlo i kvůli tomuto programu. A v jistých ohledech jim rozumíme.

Jsme tedy zvědavi, kdy se tato novinka dostane i do Evropy a tedy potažmo do České republiky. Tuzemské Hyundai sice již loni naznačilo, že nic podobného se v dohledné době nechystá, nicméně s ohledem na celou řadu problémů, jež vyvstaly mezi importérem a právě sítí dealerů, by oficiální zastoupení možná i bylo rádo, kdyby mohlo prodejce odstřihnout a jednat napřímo se zákazníky. To ale berte jen jako spekulaci, o změně oficiálního postoje českého zastoupení korejské automobilky nevíme.

Dodat pak lze, že k této změně nedochází jen u Hyundai a jen v USA. Třeba australský Holden začal ve své domovině rovněž prodávat vozy přes internet. Průzkum dokázal, že takto chce nakupovat auta až 30 procent zákazníků. Jelikož jde hlavně o mladší klienty, je si značka jista, že dané číslo do budoucna ještě naroste.

Jak jsme tedy řekli, automobilový svět čeká opravdu razantní změna. A ačkoliv si ji řada lidí nedokáže nyní ani představit, ve výsledku vlastně o nic až tak drastického nejde. Jak jsme totiž zmínili v úvodu, za takový byt či dům zaplatíte daleko více. Rozhodně je přitom netestujete tak důkladně jako auto, ve kterém ale strávíte méně času. A když jste navíc již nastěhovaní, asi sotva si své rozhodnutí rozmyslíte a vrátíte se do starého. U auta koupeného „po internetu” tato možnost k dispozici je...

Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 1 - Hyundai Shopper Assurance 01Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 2 - Hyundai Shopper Assurance 02
Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 3 - Hyundai Shopper Assurance 03Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 4 - Hyundai Shopper Assurance 04
Hyundai v rámci programu Shopper Assurance staví dealery na druhou kolej. Zatím jen ve Státech, svět ale nejspíše bude této praxe zakrátko následovat

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama