Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně
10.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka oceňuje kompresory, které dávkují výkon stejně jako atmosférické jednotky. Kvůli EU ale možná jednou změní názor.
Přeplňování je trendem moderní doby, zvláště pak v Evropě. Jeho zavedením automobilky kompenzují úbytek válců a objemu, o které jejich modely přišly kvůli stále striktnějším pravidlům Evropské unie. Jejich podstatu zde ovšem dnes zkoumat nehodláme, místo toho se podíváme, jak se s danou záležitostí hodlá vypořádat Jaguar. Jak uvedl technický expert značky Tim Clark, přeplňování pomocí turbodmychadel bude určeno jen „obyčejnějším“ modelům, zatímco ty vrcholné a sportovní zůstanou u kompresoru.
Podle Clarka je totiž turbo spojeno prodlevou v nízkých otáčkách a náhlým kopancem způsobeným přívalem točivého momentu, což jsou nešvary, které pro aplikaci ve skutečných sportovních vozech nejsou ideálními. „Zásadní věc, která stojí mezi kompresorem a turbodmychadlem, je točivý moment. U turba dostanete jeho plnou nálož již od 1 500 otáček, což ve skutečnosti není pro sportovní auta dobré.“
U kompresoru je ale podle Clarka příjemné, že točivý moment přichází pozvolně, tedy stejným způsobem jako u atmosférických pohonných jednotek. Technický guru Jaguaru ovšem zároveň jedním dechem dodává, že stejně tak vidí výhody i u turbodmychadla. Zvláště pak u malých motorů, kde tato technologie zlepšuje efektivitu spalování paliva, čímž dochází ke snižování spotřeby a emisí CO2.
Clark ovšem v tomto směru vychází především z laboratorního měření, které turbodmychadlům skutečně fandí více než kompresorům. Když srovnáme Jaguar F-Type Coupe V8 R s Audi RS6 Avant, pak britský vůz dosahuje udávaného průměru 11,1 l/100 km. Těžší a větší kombík ovšem díky twin-turbu papírově jezdí za 9,8 litru na 100 kilometrů.
Dalo by se ale namítnout, že Britové reflektují realitu mnohem pravdivěji než Němci, s RS6 se za „10 na 100” opravdu nejezdi. To ovšem EU nezajímá a je na místě otázka, zda Jaguar bude pevný v kramflecích i nadále. Clark totiž nepřekvapivě naznačuje, že v budoucnu by ke změně dojít mohlo: „Nikdy neříkejte nikdy. Víte, možná změníme přístup, možná nikoliv.“
V současnosti je Jaguar jednou z posledních automobilek stavících na vrchol svých priorit zákazníka. Při snaze prodávat více vozů však zřejmě i on bude muset „ohnout hřbet“. Uvidíme tedy, kdy a pod jaké kapoty se ještě podívají turba chystané rodiny čtyřválců Ingenium, jež bude pohánět chystaný sedan XE.
Na kompresor se aktuálně spoléhají všechny verze Jaguaru F-Type, šestiválcové i osmiválcové
Zdroj: CarAdvice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejčtenější články
- V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
18.4.2024 - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
18.4.2024 - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
18.4.2024 - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
18.4.2024 (1) - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
19.4.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.19. 17:06 - Vrooom
- Škoda Citigo, sedačka 05.19. 16:25 - jiří254
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Onboard videa 05.19. 13:45 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB