Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně
10.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka oceňuje kompresory, které dávkují výkon stejně jako atmosférické jednotky. Kvůli EU ale možná jednou změní názor.
Přeplňování je trendem moderní doby, zvláště pak v Evropě. Jeho zavedením automobilky kompenzují úbytek válců a objemu, o které jejich modely přišly kvůli stále striktnějším pravidlům Evropské unie. Jejich podstatu zde ovšem dnes zkoumat nehodláme, místo toho se podíváme, jak se s danou záležitostí hodlá vypořádat Jaguar. Jak uvedl technický expert značky Tim Clark, přeplňování pomocí turbodmychadel bude určeno jen „obyčejnějším“ modelům, zatímco ty vrcholné a sportovní zůstanou u kompresoru.
Podle Clarka je totiž turbo spojeno prodlevou v nízkých otáčkách a náhlým kopancem způsobeným přívalem točivého momentu, což jsou nešvary, které pro aplikaci ve skutečných sportovních vozech nejsou ideálními. „Zásadní věc, která stojí mezi kompresorem a turbodmychadlem, je točivý moment. U turba dostanete jeho plnou nálož již od 1 500 otáček, což ve skutečnosti není pro sportovní auta dobré.“
U kompresoru je ale podle Clarka příjemné, že točivý moment přichází pozvolně, tedy stejným způsobem jako u atmosférických pohonných jednotek. Technický guru Jaguaru ovšem zároveň jedním dechem dodává, že stejně tak vidí výhody i u turbodmychadla. Zvláště pak u malých motorů, kde tato technologie zlepšuje efektivitu spalování paliva, čímž dochází ke snižování spotřeby a emisí CO2.
Clark ovšem v tomto směru vychází především z laboratorního měření, které turbodmychadlům skutečně fandí více než kompresorům. Když srovnáme Jaguar F-Type Coupe V8 R s Audi RS6 Avant, pak britský vůz dosahuje udávaného průměru 11,1 l/100 km. Těžší a větší kombík ovšem díky twin-turbu papírově jezdí za 9,8 litru na 100 kilometrů.
Dalo by se ale namítnout, že Britové reflektují realitu mnohem pravdivěji než Němci, s RS6 se za „10 na 100” opravdu nejezdi. To ovšem EU nezajímá a je na místě otázka, zda Jaguar bude pevný v kramflecích i nadále. Clark totiž nepřekvapivě naznačuje, že v budoucnu by ke změně dojít mohlo: „Nikdy neříkejte nikdy. Víte, možná změníme přístup, možná nikoliv.“
V současnosti je Jaguar jednou z posledních automobilek stavících na vrchol svých priorit zákazníka. Při snaze prodávat více vozů však zřejmě i on bude muset „ohnout hřbet“. Uvidíme tedy, kdy a pod jaké kapoty se ještě podívají turba chystané rodiny čtyřválců Ingenium, jež bude pohánět chystaný sedan XE.
Na kompresor se aktuálně spoléhají všechny verze Jaguaru F-Type, šestiválcové i osmiválcové
Zdroj: CarAdvice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 42 minutami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva