Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně

Britská značka oceňuje kompresory, které dávkují výkon stejně jako atmosférické jednotky. Kvůli EU ale možná jednou změní názor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně

10.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britská značka oceňuje kompresory, které dávkují výkon stejně jako atmosférické jednotky. Kvůli EU ale možná jednou změní názor.

Přeplňování je trendem moderní doby, zvláště pak v Evropě. Jeho zavedením automobilky kompenzují úbytek válců a objemu, o které jejich modely přišly kvůli stále striktnějším pravidlům Evropské unie. Jejich podstatu zde ovšem dnes zkoumat nehodláme, místo toho se podíváme, jak se s danou záležitostí hodlá vypořádat Jaguar. Jak uvedl technický expert značky Tim Clark, přeplňování pomocí turbodmychadel bude určeno jen „obyčejnějším“ modelům, zatímco ty vrcholné a sportovní zůstanou u kompresoru.

Podle Clarka je totiž turbo spojeno prodlevou v nízkých otáčkách a náhlým kopancem způsobeným přívalem točivého momentu, což jsou nešvary, které pro aplikaci ve skutečných sportovních vozech nejsou ideálními. „Zásadní věc, která stojí mezi kompresorem a turbodmychadlem, je točivý moment. U turba dostanete jeho plnou nálož již od 1 500 otáček, což ve skutečnosti není pro sportovní auta dobré.“

U kompresoru je ale podle Clarka příjemné, že točivý moment přichází pozvolně, tedy stejným způsobem jako u atmosférických pohonných jednotek. Technický guru Jaguaru ovšem zároveň jedním dechem dodává, že stejně tak vidí výhody i u turbodmychadla. Zvláště pak u malých motorů, kde tato technologie zlepšuje efektivitu spalování paliva, čímž dochází ke snižování spotřeby a emisí CO2.

Clark ovšem v tomto směru vychází především z laboratorního měření, které turbodmychadlům skutečně fandí více než kompresorům. Když srovnáme Jaguar F-Type Coupe V8 R s Audi RS6 Avant, pak britský vůz dosahuje udávaného průměru 11,1 l/100 km. Těžší a větší kombík ovšem díky twin-turbu papírově jezdí za 9,8 litru na 100 kilometrů.

Dalo by se ale namítnout, že Britové reflektují realitu mnohem pravdivěji než Němci, s RS6 se za „10 na 100” opravdu nejezdi. To ovšem EU nezajímá a je na místě otázka, zda Jaguar bude pevný v kramflecích i nadále. Clark totiž nepřekvapivě naznačuje, že v budoucnu by ke změně dojít mohlo: „Nikdy neříkejte nikdy. Víte, možná změníme přístup, možná nikoliv.“

V současnosti je Jaguar jednou z posledních automobilek stavících na vrchol svých priorit zákazníka. Při snaze prodávat více vozů však zřejmě i on bude muset „ohnout hřbet“. Uvidíme tedy, kdy a pod jaké kapoty se ještě podívají turba chystané rodiny čtyřválců Ingenium, jež bude pohánět chystaný sedan XE.


Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně - 1 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 19Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně - 2 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 78Jaguar odmítá turbodmychadla u sportovních modelů, reagují nepřirozeně - 3 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 79
Na kompresor se aktuálně spoléhají všechny verze Jaguaru F-Type, šestiválcové i osmiválcové

Zdroj: CarAdvice

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.