Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaká auta teď letí v Rusku? Nejžádanější model už není Lada, co SUV či automaty?
19.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rusko je sice papírově evropská země, fakticky je nám ale poněkud vzdálené. Jak se to projevuje na trhu aut? Někdy jiné smýšlení vidět je, jindy nikoli.
O Rusko jsme v poslední době zavadili hned několikrát, především ale v souvislosti se vzpomínkami na minulost či tamními kuriozitami než s prodeji nových vozů. Na ty se zaměříme dnes, neboť je o čem mluvit. Zatímco v posledních čtyřech letech se ruský trh jen propadal a v roce 2016 si dokonce sáhl na samotné dno - registrace se tehdy propadly na úroveň roku 2004 - loni jsme konečně byli svědky pozitivního trendu.
V roce 2017 totiž prodeje rostly a ne málo. Vyšplhaly se výše o 11,9 procenta na 1 595 737 nových vozů. Hlavní zásluhu na tom má domácí Lada, na kterou připadá 311 588 registrací. Ty představují dokonce 17procentní nárůst, díky kterému značce poprvé po pěti letech znovu připadá více než dvacetiprocentní podíl na trhu (konkrétně jde o 20,5 %, zatímco předloni se 266 296 prodaných vozů rovnalo 19,6procentnímu podílu). A znovu také první místo mezi značkami.
Pokud se na prodeje podíváme optikou automobilových koncernů, je situace o něco složitější. Pokud sečteme registrace Kie (181 947 vozů, tedy 22procentní nárůst) a Hyundai (157 858 vozů, 9procentní nárůst), dostaneme ještě větší cifru, přesně 448 243. Ovšem Hyundai a Kia nejsou jedna firma, podobným pohledem je AvtoVAZ, který Lady vyrábí, součástí aliance Renault-Nissan. Francouzská a japonská značka pak skóre vylepšují dalšími 136 682, respektive 76 000 registracemi, takže na prvním místě bychom znovu měli „Ladu” a spol s 524 270 prodanými vozy.
Kombinovat lze samozřejmě ještě dále, aliance totiž nově počítá také s Mitsubishi. To bychom se ale mohli pomalu věnovat již jen tomuto tématu, pročež automobilky jako takové opustíme. Níže tak najdete přehled deseti největších značek a my se vydáme za jednotlivými modely.
10 nejprodávanějších značek na ruském trhu v roce 2017
(značka - počet prodaných vozů - meziroční změna)
1. Lada - 311 588 vozů (+17 %)
2. Kia - 181 947 vozů (+22 %)
3. Hyundai - 157 858 vozů (+9 %)
4. Renault - 136 682 vozů (+17 %)
5. Toyota - 94 238 vozů (-0,3 %)
6. Volkswagen - 89 469 vozů (+21 %)
7. Nissan - 76 000 vozů (+8 %)
8. Škoda - 62 302 vozů (+12 %)
9. GAZ - 58 617 vozů (+5 %)
10. Ford - 42 528 vozů (18 %)
Abychom si na chvíli odpočinuli od suchých čísel, zastavíme se na chvíli u SUV a odvozených crossoverů. Ty jsou celosvětově absolutním hitem, v Rusku ovšem dosud hrály spíše druhé či třetí housle. Jak je ovšem patrné z registrací, tento stav se začal loni měnit. Patrné je to především na rostoucím zájmu o Hyundai Creta, jenž si meziročně polepšilo o nemalých 33 tisíc prodaných vozů. Oproti tomu jeden z někdejších ruských lídru, model Solaris, klesl o 22 tisíc registrací.
Nejde ale pouze o korejskou automobilku. Kupříkladu nejprodávanějším vozem Toyoty je RAV4, v případě Nissanu X-Trail a u Mazda CX-5. Taková Lada Vesta SW Cross tedy loni dorazila v ten pravý čas, konkrétními registracemi této verze se však Rusové nepochlubili. Víme ovšem, že celá rodina se již vyšplhala na třetí místo v celkovém pořadí s 77 291 prodanými vozy. Předloňský rok tak byl překonán o nemalých 22 tisíc exemplářů.
Vesta přitom loni rostla daleko více než celkově druhá Lada Granta, v jejíž prospěch sice hraje nižší cena, nicméně stinnou stránkou je už jistá zastaralost. Pohled na skladbu modelů přitom naznačuje, že i Rusové již začínají požadovat více komfortu, luxusu a moderních systémů. Je tak jen otázkou času, než se Vesta stane nejdůležitějším vozem celého AvtoVAZu.
Je ovšem třeba dodat, že veškerý další vývoj závisí hlavně na ruské vládě. Ta totiž loni pro domácí automobilku připravila štědré dotační programy. Lada tak 45 % svých vozů prodala skrze takové pobídky. A takřka 87 % všech aut pak zamířilo za soukromou klientelou, což je v evropském kontextu neobvykle mnoho.
Blížíc se závěru přidáme ještě jeden zajímavý fakt - rostoucí oblibu automatických převodovek. Ty jsou v posledních dekádách v Evropě obecně na vzestupu díky svému lepšímu fungování i širší dostupnosti (často ani nemáte na výběr...), v Rusku jde ale všechno ještě rychleji. Ruský Autostat konstatuje, že loni bylo poprvé v historii prodáno více vozů s automatickou než manuální převodovkou, konkrétně 54 % - v roce 2010 to bylo jen 33,5 %. To vysvětluje například i to, proč se do automatů tolik hnala Lada, značně nadpoloviční podíl prodaných exemplářů s automaty ale mají na starosti jiné hvězdy ruského trhu - například u Kie Rio a Hyundai Solaris automat preferuje přes 60 % zákazníků, u Hyundai Creta je to dokonce 72 %. Rusové zjevně ručním řazení nefandí...
Tím se dostáváme k nejprodávanějším modelům, kde je to znovu rusko-korejský souboj. Tentokrát vyznívá nejlépe pro Kiu, Lady jsou ale hned v závěsu. Kompletní nejlepší desítky i s dalšími detaily následuje...
10 nejprodávanějších modelů na ruském trhu v roce 2017
(model - počet prodaných vozů - meziroční změna)
1. Kia Rio - 96 689 vozů (+10 %)
2. Lada Granta - 93 686 vozů (+7 %)
3. Lada Vesta - 77 291 vozů (+40 %)
4. Hyundai Solaris - 68 614 vozů (-34 %)
5. Hyundai Creta - 55 305 vozů (+152 %)
6. Volkswagen Polo - 48 595 vozů (+2 %)
7. Renault Duster - 43 828 vozů (-0,4 %)
8. Lada Largus - 33 601 vozů (+15 %)
9. Lada X-Ray - 33 319 vozů (+67 %)
10. Toyota RAV4 - 32 931 vozů (+8 %)
Kia Rio (zejména pak ve verzi sedan) je aktuálně ruským bestsellerem, překonává dokonce i všechny modely ruské Lady
Zdroj dat: Autostat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB