Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Je legrační, že Tesla před 6 lety vybrala od lidí přes 5 miliard Kč za nový Roadster, dodnes jim nedodala nic
29.11.2023 | Petr Prokopec
Může se zdát, že to bylo docela nedávno, kdy Tesla poprvé ukázala nový Roadster, jenže stalo se to už v roce 2017. Od tisíce lidí tehdy vybrala jeho plnou cenu, auto ale v sériové podobě dodnes neexistuje. Je to absolutní vrchol planých slibů a slepé víry v jednom?
Pokud jste někdy zadávali nové auto do výroby, nejspíše jste spolu s podpisem kupní smlouvy museli uhradit nějakou zálohu. Její výše nebývá přesně dána a obvykle záleží na konkrétním prodejci. Zbytek ceny ovšem tak jako tak musí být uhrazen před převzetím vozu, přičemž je jedno, zda peníze pochází přímo z vaší kapsy či třeba od leasingové společnosti. Následně se již můžete posadit za volant. A jak se zdá na základě posledního vývoje, chvíle podpisu kupní smlouvy a prvního nastartování motoru dnes opět dělí spíše měsíce, ne roky.
Tesla si nicméně od počátku své existence kráčí vlastní cestou, pročež by nás nakonec ani nemělo překvapit, že se ve výše zmíněné praxi rozhodla přepsat dějiny. A to dost legračním, no možná spíše tragicky legračním způsobem. Psal se totiž listopad roku 2017, když Elon Musk s velkou pompou představoval světu elektrický tahač Semi. Na sklonku slavnostního večera ovšem šéf automobilky uvedl, že má v rukávu ještě jedno eso, které v podstatě vytře podlahu se všemi spalovacími vozy, které kdy kdo stvořil. Tím esem byl Roadster druhé generace, který měl v sériovém provedení dorazit v roce 2020.
Nyní tu nicméně máme závěr roku 2023 a Roadster je stále v nedohlednu. Před třemi lety přitom Musk prohlásil, že od premiéry dělí fanoušky 12 až 18 měsíců. Na začátku roku 2021 pak již mluvil o roce 2022, následně ale termín přesunul až na letošek. Před několika málo týdny však bylo oznámeno, že dříve než v roce 2024 se klientela nedočká. Když si uvědomíme, že ještě nikdo neviděl ani testovací prototypy, je dané datum znovu nejspíše jen výstřelem od boku. Ale to není vše.
Šéf Tesly v mezičase přiznal, že mezi prvním kvartálem roku 2017 a stejným obdobím toho následujícího stála automobilka na pokraji bankrotu. Do této pozice ji dostal Model 3, v jehož případě zahájení masové produkce neprobíhalo zrovna dobře. Tesla totiž každou minutu přicházela o 7 430 dolarů (cca 165 tisíc Kč) a v daný moment nepomáhala ani její už dost vysoká hodnota na burze, neboť prodejem akcií by sice Musk dokázal firemní pokladnu naplnit, ovšem riskoval by, že přijde o kontrolu nad značkou.
Musk ale znovu prokázal genialitu svého obchodního ducha a dokázal potřebné finance obstarat jinde. A jak už asi začínáte tušit, pomohl mu s ním právě Roadster druhé generace. Automobilka totiž začala přijímat opravdu nemalé zálohy ve výši 50 tisíc dolarů (1 111 000 Kč). Pokud ovšem zájemci chtěli patřit mezi úvodních tisíc majitelů, museli sáhnout po variantě Founders Edition a převést na účet Tesly dokonce 250 000 USD (5 555 000 Kč).
Kolik lidí se rozhodlo pro první možnost, nebylo oznámeno. Úvodní edice však byla kompletně vyprodána, což znamená, že značka si před šesti vybrala od tisícovky lidí v přepočtu přes 5,5 miliardy korun. Od ostatních mohla dostat další miliardy. Tyto peníze jí přitom v kase přistály bez jakýchkoli úroků, čemuž se v daný moment ani nešlo divit Roadster měl totiž zvládat stovku za méně než dvě sekundy, přičemž maximálka měla přesahovat 400 km/h a dojezd činit 1 000 km. Při těchto parametrech byla cena 5,5 milionu korun pakatel a milionová záloha jakbysmet.
V mezičase se ovšem na svět podívaly vozy jako Model S Plaid, Lucid Air Sapphire či Rimac Nevera, které většinu z výše zmíněného dorovnaly či rovnou překonaly. Navíc za menší peníze. To si zjevně uvědomil i Musk, a proto naposledy o Roadsteru mluvil jako o voze, který s příplatkovým paketem SpaceX zvládne stovku za 1,1 sekundy. Něco takového by ony „bezúročné bankéře“ Tesly mohlo ještě na chvíli udržet v klidu, než jim konečně dojde, že tady se spíše jen vaří pára nad hrncem. Je ale nakonec jen legrační, že i po 6 letech čekají, tomu se říká slepá víra. A Tesla si zatím dál užívá svého bezúročného úvěru...
V této podobě se Roadster druhé generace ukázal v roce 2017. Jak bude vypadat produkční verze a jestli se jí vůbec dočkáme, je aktuálně ve hvězdách. Tesla ale má vybrané miliardy pořád ve svých rukou. Foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Le Mans: Lídry jsou Martin, Roberts a Holdago 11:15
- Časový program Le Mans 2024 včera 15:00
- Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix včera 09:00
- Mash Scrambler 50: retro scrambler pro začátečníky včera 08:00
- Nová pravidla od roku 2027 7.5.2024
Nejnovější články
- BMW a Mercedes se děsí toho, že jim EU chce pomoci, veřejně ji prosí, ať to nedělá
před hodinou - Jaguar Land Rover začal posílat zákazníkům přes 4 tisíce Kč za měsíc, aby vůbec měli na pojištění svých aut
před 2 hodinami - Legenda Chevroletu po 60 letech končí bez nástupce, přednost před ní dostal elektromobil s pětinovými prodeji
před 4 hodinami - VW přiznal, že zájem o elektromobily klesá, spásu vidí v technologii, kterou před pěti léty odpískal
před 5 hodinami - SUV Rolls-Roycu vypadá po faceliftu jako knírač, pouťový vnitřek i vnějšek mají oslovit mladou klientelu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.09. 14:30 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 14:16 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda
- Jednostopé okénko 05.09. 08:35 - jarka
- Škoda Roomster- vybíjení baterie pojistka 22 05.08. 20:52 - Pokac1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB