Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jen ve Francii: odboráři Goodyearu unesli dva manažery, nelíbí se jim propouštění
9.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Odborovému svazu se nelíbilo vypořádání v rámci restrukturalizace továrny v Amiens. Za zadržení dvou manažerů jim ale žádný postih nehrozí.
Říká se, že někteří jsou si rovni a jiní rovnější, to je však pouhá polopravda. Ještě totiž existují Francouzi, kteří si očividně v mnoha věcech mohou dovolit více, než kdokoli jiný. Stačí jen vzpomenout na letní kauzu „Klima-Gate“, pro tentokrát je ale situace ještě tristnější. Odbory vedené organizací Confédération général du travail (CGT) totiž v pondělí v továrně výrobce pneumatik Goodyear ve francouzském Amiens unesli dva vrcholné manažery Michela Dheillyho a Bernarda Glessera s cílem vymínit si svou.
Pod pojmem „únos“ si ovšem nepředstavujme nějakou akci jako z hollywoodského filmu, kdy by do bytů obou zúčastněných vtrhlo speciální komando. Místo toho došlo k jejich zadržení přímo v kancelářích továrně. Včera sice byli oba propuštěni, i tak se ovšem jedná o neslýchanou formu nátlaku, rozhodně v jakékoli civilizovanější zemi. Vzhledem k tomu, že odboráři požadovali „enormní sumu peněz“, pak k únosu v pravém smyslu slova nemá situace daleko.
Francouzi však mají stávkování v krvi, a tak dvěma stovkám nespokojených dělníků nic nehrozí. To ostatně není poprvé, neboť tamní odboráři si již brali rukojmí v roce 2009 ve firmách Caterpillar, Sony a 3M. Svůj akt přitom ospravedlňují zoufalstvím a nyní doufají, že se jednání o budoucnosti továrny vrátí zpátky ke stolu. Zároveň by rádi, aby výrobní zařízení převzal nějaký movitý podnikatel.
Dá se ovšem předpokládat, že minimálně ve druhém případě mají smůlu. Již loni se totiž na morálku francouzských dělníků vyjádřil americký byznysmen Maurice Taylor Jr., který na otázku ohledně převzetí odpověděl: „Myslíte, že jsem hlupák? Továrnu jsem navštívil několikrát, takže vím, že tamní dělníci jsou přeplacení a pracují jen tři hodiny denně, tři hodiny se baví a hodinu obědvají. Takové zaměstnance si nechte.“
S Taylorovým vyjádřením ostatně lze souhlasit i v případě stávající situace. „Berou si rukojmí. To je ve Spojených státech únos, a pokud by se ho zde dopustili, skončili by ve vězení. Proč rovnou nejdou, nevykradou banku a za dané peníze si továrnu nekoupí? Jsou to blázni a podle mě by se měli vrátit nohama na zem.“
Podle lídra odborářů Mickaela Wamena však nic podobného nehrozí, neboť tento čin „byl pouze začátkem. Nebylo totiž již déle možné vyjednávat za naše pracovní místa, a proto jsme zvolili jinou taktiku“. V Amiens se tedy očividně mohou těšit na mnohem větší melu, které by se již mohlo zúčastnit více než tisíc zaměstnanců.
A kvůli čemu vlastně celý problém vznikl? Především kvůli restrukturalizaci málo vytížené továrny, ve které by o práci mělo přijít na 1 250 lidí. Odbory pro ně přitom chtějí odstupné ve výši 20 000 až 80 000 Eur (cca 546 tisíc až 2,18 milionu korun), což je kupodivu suma, kterou Goodyear navrhoval již v roce 2012. Tehdy však odbory odmítly, teď už firma takové podmínky nenabízí.
Celá situace by tak mohla dospět do stádia, kdy „kdo chce víc, nemá nic“. Goodyear totiž vydal prohlášení, ve kterém vše považuje za velmi nešťastné a hlavně kontraproduktivní jednání. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby si v americkém Ohiu sídlící pneumatikářský koncern jednoduše sbalil své vybavení a nechal Francii Francií...






Francouzské odbory mají stávkování v krvi. Kupodivu si tak mohou dovolit i únos, za který by jinde na světě šli všichni zúčastnění za mříže
Zdroj: Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejnovější články
Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
včeraNejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
včeraVW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
včeraTragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
včeraBMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.16. 22:28 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan