K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k

Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k

28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.

Pokud se s nadšenci do naftových motorů bavíte o jejich přednostech, obvykle vám řeknou, že diesel přece „jede a nežere”, zatímco benzin dělá pravý opak. Realitu prvního aspektu vám jistě nemusíme vykreslovat - auta poháněná diesely možná dokáží (i když dnes už také ne tolik...) zapůsobit rychlým nástupem výkonu v nižších a středních otáčkách, pakliže ale budeme jejich dynamiku hodnotit skrze akceleraci či maximální rychlost, hrají vedle benzinových motorů jednoznačně druhou ligu. Opravdu výkonných dieselů je pár a na benzinovou špičku se zdleka nechytají.

Pochopitelně, existují výjimky, tedy spíše existovaly. Pokud si projdete 5 nejsilnějších motorů TDI, zjistíte, že ty nejlepší už nejsou v prodeji a nevyrovná je ani nový nejsilnější diesel světa v osobním autě. A je tu ještě jeden problém - jednička zmíněného žebříčku se montovala pouze do Audi Q7 V12 TDI a takový stroj není zrovna stvořen pro hoblování okresek či okruhů. Peugeot 908, speciál pro Le Mans a další vytrvalostní závody, ale takovým autem je. A diesel pod kapotou má.

Běžně není možné si nic takového koupit, ale jednou za čas se objeví v aukci - a právě nyní se taková příležitost naskýtá. Je to vůz s číslem šasi 908-05, který byl postaven v roce 2008 a jeho první ostré nasazení bylo v 24h Le Mans v tom stejném roce. Pilotoval ho mimo jiné Jacques Villeneuve a vůz dojel druhý za všemocným Audi R10 TDI. O pár měsíců později dojel také druhý na závodě 1 000 km Nürburgringu, který je neméně náročný.

K dalším úspěchům tohoto auta patří jedna výhra na Petit Le Mans v září roku 2009, kdy byl mezi piloty Stéphane Sarrazin, a na 1000 km Algarve v červenci roku 2010. Jeho poslední závod bylo v září roku 2010 1000 km Silverstone, kde dojel druhý. Po sezóně roku 2010 Peugeot ukončil kariéru prototypu 908 - po získání třech týmových pohárů, dvou pohárů jezdců a třech pohárů konstruktérů.

Peugeot 908 HDi FAP, jak se tenhle prototyp přesně jmenuje, se staticky představil v roce 2006 na pařížském autosalonu. Byl to návrat Peugeotu do nejvyšších pater vytrvalostního závodění po 13 letech a vůz měl skutečně na co navazovat - v letech 1992 a 1993 vyhrál prototyp 905 čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.

908 HDi FAP dostal dieselový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který byl spojen se šestistupňovou sekvenční převodovkou od firmy Ricardo. Motor dává 730 koní a 1 200 Nm, což je víc než v případě Audi R10 TDI, a má filtr pevných částic, podobně jako silniční diesely - odtud písmena FAP v názvu. Před deseti lety bylo něco takového docela překvapivé, zejména v závodním autě.

Vůz váží asi 930 kg, konstrukce samozřejmě využívá karbon, kde to je jen trochu možné. Je z něj i monokokové šasi s uzavřeným kokpitem; 908 byla prvním vozem třídy LMP s takovým designem od Bentley Speed 8, který se představil v roce 2001. A nyní může být tenhle vůz, který je pátým kusem ze sedmi vyrobených, váš.

Pochopitelně, není levný. Bude k mání v aukci u RM Sotheby's a odhadovaná cena je 1,2 - 1,6 milionu Eur, tedy 32,4 - 43,2 milionu korun. A k tomu je potřeba připočíst fakt, že do něj nejde jen tak naskočit, nastartovat a odjet, je potřeba speciálního vybavení a softwaru, aby se člověk mohl projet po okruhu, a to není v ceně.

Stejně tak pochopitelně není v ceně servis, ale prodávající, tým Peugeot Sport, ho je schopný za standardní ceny poskytnout; zavazuje se k tomu na první dva roky. Určitě také půjde získat školení, jak se vůz a veškeré vybavení okolo obsluhuje. Levný ani jednoduchý špás to tedy není, to ani zdaleka, ale je to auto, které Peugeotu pomohlo řádně prohnat Audi po nejslavnějších okruzích světa. A je to jeden z mála dieselů, které zašlapou do i do země naprostou většinu benzinů - však má 730 koní na 930 kg. A spotřeba patřila mezi jeho přednosti už v dobách úspěchů ve vytrvalostních kláních..


K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 1 - peugeot 908 hdi fap prodej 01K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 2 - peugeot 908 hdi fap prodej 02K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 3 - peugeot 908 hdi fap prodej 03K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 4 - peugeot 908 hdi fap prodej 04K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 5 - peugeot 908 hdi fap prodej 05K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 6 - peugeot 908 hdi fap prodej 06K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 7 - peugeot 908 hdi fap prodej 07K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 8 - peugeot 908 hdi fap prodej 08K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 9 - peugeot 908 hdi fap prodej 09K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 10 - peugeot 908 hdi fap prodej 10K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 11 - peugeot 908 hdi fap prodej 11K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 12 - peugeot 908 hdi fap prodej 12K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 13 - peugeot 908 hdi fap prodej 13K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 14 - peugeot 908 hdi fap prodej 14K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 15 - peugeot 908 hdi fap prodej 15K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 16 - peugeot 908 hdi fap prodej 16K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 17 - peugeot 908 hdi fap prodej 17K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 18 - peugeot 908 hdi fap prodej 18K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 19 - peugeot 908 hdi fap prodej 19K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 20 - peugeot 908 hdi fap prodej 20K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 21 - peugeot 908 hdi fap prodej 21K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 22 - peugeot 908 hdi fap prodej 22K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 23 - peugeot 908 hdi fap prodej 23K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 24 - peugeot 908 hdi fap prodej 24K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 25 - peugeot 908 hdi fap prodej 25K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 26 - peugeot 908 hdi fap prodej 26K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 27 - peugeot 908 hdi fap prodej 27K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 28 - peugeot 908 hdi fap prodej 28K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 29 - peugeot 908 hdi fap prodej 29K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 30 - peugeot 908 hdi fap prodej 30K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 31 - peugeot 908 hdi fap prodej 31K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 32 - peugeot 908 hdi fap prodej 32
Tenhle stroj se slavnou historií může být váš

Zdroj: RM Sotheby's

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše