Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedno z nejslavnějších aut s Wankelem, 1 ze 3 továrních Mazd 767B
13.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Jen jedna japonská značka dokázala vyhrát Le Mans a jen jedna vůbec to dokázala s Wankelem. Mazda 767B toho byla klíčovou součástí.
Wankelův rotační motor si své místo v historii nevydobyl jen díky silničním autům jako NSU Ro80 nebo Mazdu RX-8, ale i jedním obrovským závodním úspěchem. Postarala se o něj znovu Mazda se závodní 787B, která v roce 1991 dobyla Le Mans. Stalo se to shodou okolností v jediný rok, kdy na okruhu Le Sarthe zářil i Michael Schumacher, také jeho talent a technika Mercedesu se musely sklonit před neobvyklým technickým řešením Mazdy.
Její stroj měl v útrobách čtyřrotorový Wankel s označením R26B a disponoval vším, čím správný závoďák pro Le Mans disponovat má - výkonem, vysokou provozní efektivitou a spolehlivostí. A že k tomu úchvatně zněl, byl jen bonus. Mohla to být první kapitola nové historie závodních aut, kdyby se nestalo jedno - Wankely v Le Mans po triumfu Mazdy nezakázali.
Pochopitelně, Mazda se v Le Mans 1991 nezjevila s vítězným vozem z ničeho nic, placce jménem 787B musel mu předcházel nějaký vývoj. A jeho klíčovou součást nyní máme před sebou.
Je to Mazda 767B, která závodila v Le Mans v letech 1989 a 1990. Tohle konkrétní auto má číslo šasi 767-003. V roce 1989 byla v Le Mans dvanáctá celkově a třetí ve své třídě IMSA GTP. V roce 1990 svou třídu vyhrála a celkově skončila na 20. místě. V útrobách je čtyřrotorový Wankel 13J, první závodní čtyřrotor značky Mazda - již zmíněný R26 je jeho přímým nástupcem. Generoval až 630 koní při 9 000 ot./min při zdvihovém objemu 2,6 litru a atmosférickým plnění - vítejte ve světě Wankelu.
Tahle Mazda 767B je třetí ze tří vyrobených, takže jde o opravdu velkou vzácnost. Nedávno byla zrenovována přesně podle specifikací z roku 1990 a pak se objevila na závodech Spa Classic v roce 2014 a na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2016. A nyní bude prostřednictvím domu Gooding & Company na prodej v aukci.
Místem jejího konání bude událost Amelia Island Concours d'Elegance, která proběhne 10. - 12. března na Floridě. Podle Gooding & Co bude výsledná cena mezi 1,8 a 2,4 milionu dolarů, tedy asi 45,8 - 61 miliony korun. Pokud se odhady vyplní, máme před sebou jedno z nejdražších japonských aut prodaných v aukci, jedno z nejvzácnějších vůbec a naprostou špičku mezi Wankely. Takže pokud máte zájem...




















Fotografie Matta Howella pro Gooding přibližují tuhle vzácnou Mazdu úchvatným způsobem
Zdroj: Gooding & Co.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejčtenější články
Porsche je v obrovské krizi, přiznal končící šéf. „Chybí nám peníze ze dvou třetin klíčových trhů,” říká
28.10.2025
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
28.10.2025
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
28.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Západní automobilka si koupila čínské Porsche za cenu Octavie a rozebrala ho na díly, aby zjistila, čemu se nemůže vyrovnat
29.10.2025
Živá témata na fóru
- VZKAZY 11.26. 11:43 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.26. 11:43 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.26. 11:18 - mafel
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
