K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru

(+ videa) Koupit si nový osmiválec není problém, ale turbína ze 40 let starých experimentů Chrysleru je neuvěřitelná rarita.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru

8.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Koupit si nový osmiválec není problém, ale turbína ze 40 let starých experimentů Chrysleru je neuvěřitelná rarita.

Nejsou-li vám zcela cizí experimenty Chrysleru s turbínovým pohonem v půlce minulého století, jistě znáte Chrysler Turbine Car, koncept, který se objevil v roce 1963 a zaujal nejen fanoušky. Jednak dobře vypadal, jak se můžete přesvědčit níže, ale i po funkční stránce měl řadu výhod - klidnější chod, možnost spalovat téměř jakékoliv palivo, delší odhadovanou životnost, absenci jakéhokoliv seřizování karburátorů a ventilových vůli a mnoho dalších. Protože ale pořád jezdíme s pístovými motory, je jasné, že to byla slepá ulička vývoje.

Chrysler pracoval na turbínách poměrně dlouho a údajně chyběl jen malý kousek, aby se model New Yorker v roce 1981 stal prvním produkčním autem s turbínovým pohonem. Nestalo se tak a tento typ pohonu zůstal konceptům a vývojovým prototypům. Motor, který si můžeme prohlédnout na snímcích, je sedmou generací z let 1976 - 1977. A je na prodej v americkém Michiganu.

Prý vzniklo sedm takovýchto turbín, tři do testovacích mul a čtyři pro účely dalšího výzkumu a vývoje. Tenhle by měl být jeden z nich; jak se dostal mimo Chrysler, netušíme, ale je možné, že prodávající má s touto automobilkou něco společného. Má na sobě ještě senzory z testování, ovšem kompletní není, chybí mu několik vnějších součástí - a ani sám prodávající přesně neví jakých. Možná startér, možná ještě něco víc. Vnitřnosti jsou tu ale prý všechny a prý se točí, jak mají, takže by tahle turbína ještě mohla fungovat.

Pokud byste ji dokázali rozpohybovat, bylo by vážně zajímavé mít tohle v autě. A není to nereálné - turbína je k mání na eBay, aktuálně za rovných 10 000 dolarů, tedy necelých 240 tisíc korun. Je na ní 58 příhozů a zbývají ještě skoro dva dny, takže je možné, že se cena dostane ještě o dost výš. Doufáme, že se nový majitel aspoň pokusí ji namontovat do nějakého auta. Budeme mu držet palce, určitě to nebude snadná přestavba...


K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 1 - 1977 chrysler turbine engine prodej 01K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 2 - 1977 chrysler turbine engine prodej 02K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 3 - 1977 chrysler turbine engine prodej 03K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 4 - 1977 chrysler turbine engine prodej 04K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 5 - 1977 chrysler turbine engine prodej 05K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 6 - 1977 chrysler turbine engine prodej 06K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 7 - 1977 chrysler turbine engine prodej 07K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 8 - 1977 chrysler turbine engine prodej 08K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 9 - 1977 chrysler turbine engine prodej 09K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 10 - 1977 chrysler turbine engine prodej 10
Tahle turbína by možná mohla pohánět nějaké auto, najde-li se dostatečně schopný zájemce

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 11 - Chrysler Turbine Car 1963 01K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 12 - Chrysler Turbine Car 1963 02K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 13 - Chrysler Turbine Car 1963 03K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 14 - Chrysler Turbine Car 1963 04K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 15 - Chrysler Turbine Car 1963 05K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 16 - Chrysler Turbine Car 1963 06K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 17 - Chrysler Turbine Car 1963 07K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 18 - Chrysler Turbine Car 1963 08
Původní Chrysler Turbine Car z roku 1963 na dobových...

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 19 - Chrysler Turbine Car 1963 09K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 20 - Chrysler Turbine Car 1963 10K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 21 - Chrysler Turbine Car 1963 11K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 22 - Chrysler Turbine Car 1963 12K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 23 - Chrysler Turbine Car 1963 13K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 24 - Chrysler Turbine Car 1963 14K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 25 - Chrysler Turbine Car 1963 15K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 26 - Chrysler Turbine Car 1963 16K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 27 - Chrysler Turbine Car 1963 17K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 28 - Chrysler Turbine Car 1963 18K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 29 - Chrysler Turbine Car 1963 19K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 30 - Chrysler Turbine Car 1963 20K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 31 - Chrysler Turbine Car 1963 21K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 32 - Chrysler Turbine Car 1963 22K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 33 - Chrysler Turbine Car 1963 23K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 34 - Chrysler Turbine Car 1963 24K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 35 - Chrysler Turbine Car 1963 25K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 36 - Chrysler Turbine Car 1963 26K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 37 - Chrysler Turbine Car 1963 27K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 38 - Chrysler Turbine Car 1963 28K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 39 - Chrysler Turbine Car 1963 29K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 40 - Chrysler Turbine Car 1963 44K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 41 - Chrysler Turbine Car 1963 45K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 42 - Chrysler Turbine Car 1963 30K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 43 - Chrysler Turbine Car 1963 31K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 44 - Chrysler Turbine Car 1963 32K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 45 - Chrysler Turbine Car 1963 33
...i pozdějších fotografiích

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 46 - Chrysler Turbine Car 1963 34K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 47 - Chrysler Turbine Car 1963 35K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 48 - Chrysler Turbine Car 1963 36K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 49 - Chrysler Turbine Car 1963 37K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 50 - Chrysler Turbine Car 1963 38K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 51 - Chrysler Turbine Car 1963 39K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 52 - Chrysler Turbine Car 1963 40K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 53 - Chrysler Turbine Car 1963 41K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 54 - Chrysler Turbine Car 1963 42K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 55 - Chrysler Turbine Car 1963 43
Dobová dokumentace vám může usnadnit orientaci v tom, co je vlastně tento pohon zač. Nabízený kus je pozdější evolucí téhož


Osud většiny prototypů byl neradostný


Některé ale přežily dodnes, jak vidno z fotek i tohoto videa

Zdroj: eBay přes Bring a Trailer

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše