Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold
13.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tatru 613 máme zafixovanou jako černý přízrak kolon převážejících komunistické papaláše, tahle má ale jiné kořeny.
Tatru zná asi každý, ale méně už se ví, že jde o třetí nejstarší automobilku světa. V Kopřivnici se auta vyrábí od roku 1897 a díky je vůbec nejstarší firmou svého druhu ve střední Evropě. Život plný vzestupů a pádů, investic a marných slibů se v posledních letech stabilizoval. Továrna si mohla dovolit navýšit své kapacity, investovat do modernizace technologií a vrátila se na světové trhy.
To se ale bavíme pouze o produkci nákladní vozů, nic jiného dnes Tatra nevyrábí. V dávné minulosti stála i za jedněmi z nejpokrokovějších osobních automobilů světa, okovaná bota plánovaného hospodářství je ale bohužel zadusila. V socialistickém Československu se musela omezit na výrobu reprezentativních limuzín pro papaláše. Komunisté jezdili nejprve v modelu 603 a později i Tatra 613, prodávaném od roku 1974 do 1996. Z velké části ručně vznikaly malé série pohodlného vládního vozidla na odděleném pracovišti v Příboru. Dlouhých 42 let na trhu přineslo několik variant od obyčejné Tatry 613 po Tatru 613-4 Mi Long Model 95, která vznikla v pouhých 18 kusech.
Poslední evoluce už pochopitelně mířily za jinými uživateli, než komunistickými prominenty a jeden z takových vozů dnes máme před sebou. Jde o jedno z nejvyšších provedení vyrobené speciálně pro vládu ČSFR, v originální výbavě a původním odstínu barvy je na prodej. Prodloužená Tatra 613 obarvená zlatou metalízou z roku 1993 čeká v Praze na někoho, kdo ocení nájezd necelých 150 000 kilometrů a podle všeho pěkný vizuální i technický techniky. Vyšívané koberečky, semišové obložení a dřevěný volant jsou samozřejmostí. Tehdejší pojízdnou kancelář v prodloužené verzi poháněl 3,5litrový čtyřválec s karburátorem o výkonu 120 kW (163 koní), který dovolil dosahovat rychlostí okolo 190 km/h.
Takto zachovaných exemplářů není mnoho a už vůbec ne v této barvě. Nejčastěji jsme T613 vídali v černé a i když porevoluční kousky byly vyráběny i v poněkud barevnějších provedeních, zlatá je vážně výjimka. Kolik bude stát tento kus zůstává otevřené, cena je předmětem dohody. Čekejme ale částku minimálně ve vysokých statisících korun - Tatra 613 už dávno není něco, nad čím by sběratelé ohrnovali nos...
Z Příboru přijela tato zlatá Tatra v roce 1993. Stáří na sobě nedává příliš znát
Zdroj: Ráj veteránů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 13:33 - Arkis
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23