Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S

Tatra po roce 1989 přišla o pozici výlučného dodavatele ministerských aut a s 613 zkoušela lovit i jinde. Vrcholný pokus byl vpravdě fascinující.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S

29.6.2017 | Marek Bednář | 24 příspěvků

Tatra po roce 1989 přišla o pozici výlučného dodavatele ministerských aut a s 613 zkoušela lovit i jinde. Vrcholný pokus byl vpravdě fascinující.

Tatra 613 měla za dob komunismu pověst tzv. „papaláškáry” - auta, kterým se vozili jen komunističtí pohlaváři. Tenhle vůz totiž nebyl běžně v prodeji pro všechny, mohli ho získat jen představitelé vládnoucí strany. Tohoto stigmatu se kopřivnická automobilka snažila na počátku 90. let zbavit a jedním ze strojů, které k tomu měly dopomoci, byla Tatra 613-4 Mi-Long Electronic z roku 1993.

Po technické stránce to byla stále Tatra 613-4 Long, tedy verze s prodlouženým rozvorem s celkovou délkou 515 cm a hmotností 2 260 kg. Nad zadní nápravou pracoval 3,5litrový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 200 koní a 300 Nm, který spolupracoval s manuálním pětikvaltem. Motor měl dva třícestné katalyzátory s lambda sondami a v městském provozu spotřeboval 14,5 litru benzínu na 100 km, v mimoměstském 10,3 litru.

Slovem Electronic byl označován vrchol nabídky a elektroniky tu byla vážně spousta. Za zmínku stojí hlavně tři palubní počítače, které spolupracovaly pomocí dnes běžné sběrnice Can Bus. Výstup byl jednak v jednoduchém displeji na přístrojovém štítu, ale také tu byl hlasový výstup, který vám jednoduše řekl, co bylo špatně, např. že máte „zásobu paliva na 30 kilometrů”, že je „žárovka levého dálkového světla vadná” nebo že je „teplota oleje přes 130 stupňů, snižte zátěž motoru”. Skoro jako Knight Industries Two Thousand, skoro...

Vůz byl vybaven systémem, který hlídal stav baterie a automaticky vypínal rádio, světla či cokoliv jiného, co byste mohli při opuštění vozu omylem nechat zapnuté; to abyste ráno spolehlivě nastartovali. Také tu byla vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a elektrickým ovládáním, kožené čalounění nejen interiéru, ale také palubní desky nebo třeba ostřikovače světlometů. A byla tu v základní výbavě i klimatizace.

Seznam příplatků byl zajímavější, mohli jste si přiobjednat palubní telefon, barevný televizor s videorekordérem, autorádio Blaupunkt s měničem CD, sklápěcí stolečky se zářivkovým osvětlením pro zadní pasažéry, vyhřívání i zadních sedaček nebo ledničku mezi ně, fungující zároveň jako loketní opěrka. Mezi příplatky, ovšem nijak levnými, byl také přenosný počítač.

Palubní počítač, tedy ne ten vzadu, ale ten, který uměl mluvit, také uměl otestovat všechno osvětlení vozu zvenčí i zevnitř. Zmáčkli jste tlačítko a vůz postupně zablikal úplně vším, co měl, a pak nahlásil případné chyby. Tenhle test se u některých aut dal provádět i za jízdy, u jiných za jízdy zobrazil displej hlášku, že „není povolen”.

Verze Electronic byla absolutním vrcholem a také mohla být téměř pojízdnou kanceláří, ale na tenhle účel se lépe hodila jiná varianta, Mobicom. Ta byla o trochu levnější a nabídla již v základu sedadlo spolujezdce otočné proti směru jízdy; za příplatek bylo stejně fungující i sedadlo řidiče, takže šlo z tohoto auta udělat skoro konferenční místnost, třebaže jen čtyřmístnou, resp. třímístnou, měla-li být pohyblivá. Do této varianty se dal namontovat i fax.

Jenže veškeré kancelářské vybavení bylo jak u Mobicomu, tak i u Electronicu za tučné příplatky. Mobicom jiný smysl neměl, Electronic byl přeci jen lepší svým palubním počítačem a další špičkovou výbavou, takže se ho vyrobilo více. Nepočítejte nicméně se stovkami kusů - Mobicom vznikl jediný a Electroniců bylo vyrobeno sedmnáct.

Nebyla to totiž ani zdaleka levná auta. Základní cena T613-4 byla 559 tisíc korun, Mobicom se ale nabízel za 1 150 000 korun a Electronic dokonce za 1 250 000 Kč, a to bez zmíněných příplatků. Byla to luxusní auta, to rozhodně, ale stále byly výdechy klimatizace z Favoritu. Vedle toho se na našem trhu už dalo koupit prakticky cokoli, třeba i Mercedes-Benz třídy S, jehož generace W140 byla nová, ne dvacet let stará.

Přišla tehdy na nejméně 1,4 milionu korun, což je cena, kterou T613 uměla i překonat. Těžko se lze přít o tom, že Mercedes S byl tehdy mnohem lepší auto, ovšem mluvit česky o funkčnosti žárovek neuměl ani on...

Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 1 - tatra t613-4 electronic origo 01Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 2 - tatra t613-4 electronic origo 02Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 3 - tatra t613-4 electronic origo 03Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 4 - tatra t613-4 electronic origo 04Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 5 - tatra t613-4 electronic origo 05Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 6 - tatra t613-4 electronic origo 06Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 7 - tatra t613-4 electronic origo 07Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 8 - tatra t613-4 electronic origo 08
Tatra T613-4 Mi-Long Electronic nabídla palubní počítač, který na vás mluvil

Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 9 - tatra t613-4 electronic zieleniec 01Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 10 - tatra t613-4 electronic zieleniec 01aTatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 11 - tatra t613-4 electronic zieleniec 02Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 12 - tatra t613-4 electronic zieleniec 03Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 13 - tatra t613-4 electronic zieleniec 04Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 14 - tatra t613-4 electronic zieleniec 05Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 15 - tatra t613-4 electronic zieleniec 06Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 16 - tatra t613-4 electronic zieleniec 07
Kus ministra Zielence byl vybaven vším myslitelným včetně telefonu, TV a videa

Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 17 - tatra t613-4 electronic minhosp 01Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 18 - tatra t613-4 electronic minhosp 02Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 19 - tatra t613-4 electronic minhosp 03Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 20 - tatra t613-4 electronic minhosp 04Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 21 - tatra t613-4 electronic minhosp 05Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 22 - tatra t613-4 electronic minhosp 06Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 23 - tatra t613-4 electronic minhosp 07Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 24 - tatra t613-4 electronic minhosp 08Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 25 - tatra t613-4 electronic minhosp 09Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 26 - tatra t613-4 electronic minhosp 10
Tenhle šedý kousek jako první vlastnilo Ministerstvo hospodářství

Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 27 - tatra t613-4 electronic minprum 01Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 28 - tatra t613-4 electronic minprum 02Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 29 - tatra t613-4 electronic minprum 03Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 30 - tatra t613-4 electronic minprum 04Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 31 - tatra t613-4 electronic minprum 05Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 32 - tatra t613-4 electronic minprum 06Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 33 - tatra t613-4 electronic minprum 07Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 34 - tatra t613-4 electronic minprum 08Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 35 - tatra t613-4 electronic minprum 09Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 36 - tatra t613-4 electronic minprum 10
Stroj ministra Dlouhého měl jako jediný látkové, nikoliv kožené čalounění a bylo tam už z výroby na speciální přání

Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 37 - tatra t613-4 electronic tatra 01Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 38 - tatra t613-4 electronic tatra 02Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 39 - tatra t613-4 electronic tatra 03Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 40 - tatra t613-4 electronic tatra 04Tatra 613-4 Electronic: poslední výstřel 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes S - 41 - tatra t613-4 electronic tatra 05
Světle modrý kousek jezdil ve službách automobilky Tatra

Zdroj: Tatra 700

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 24 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše