Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena

19.8.2017 | Marek Bednář | 28 příspěvků

Pár let před pádem SSSR vyvinul ZiL zcela nově koncipovanou limuzínu pro čelní představitele země. Pyšnila se zajímavou technikou, přesto narazila.

Výroba limuzíny ZiL-41041, ve kterých bylo možné vídat sovětské a později i ruské státníky, se rozběhla v roce 1985. Už tehdy ale bylo jasné, že to po stránce technologií není zrovna nejmodernější auto, a tak hned v následujících letech začal ZiL pracoval na jeho nástupci. Ten dostal označení ZiL-4102 a stejně jako 41041 měl i nový stroj vozit vedení komunistické strany, prezidenty a podobné lidi, kteří si byli rovnější než jiní.

První prototyp byl vyroben v roce 1987 a na tehdejší Sovětský svaz to byl nebývale moderní stroj. Předně, měl konstrukci založenou na samonosné karoserii, čímž se stal prvním ZiLem, který neměl podvozkový rám. Pod přední kapotou byl podélně uložený 7,7l osmiválec ze ZiLu-41041, který dával 315 koní.

Posílal je ale nikoliv na zadní, nýbrž na přední kola, podobně jako u Cadillacu Brougham té doby. A neměl to být jediný motor pod kapotou, v plánu byl i 4,5l šestiválec, 6,0l osmiválec a 7,0l diesel opět s osmi válci, které měly všechny hnát přední kola, a to přes automatický čtyřkvalt nebo manuální pětikvalt. Další, podobně velkou novinkou bylo nezávislé zavěšení zadních kol.

V kabině bylo dbáno na luxus, takže v prvním prototypu byly kožené sedačky, elektrické nastavování předních sedadel i zadní lavice, klimatizace, rádio s přehrávačem na kazety i CD a s deseti reproduktory a podobné vymoženosti. Jako vzor byl údajně zakoupen Rolls-Royce Silver Spirit a tomu se konstruktéři snažili vyrovnat. Po designové stránce 4102 může připomenout Cadillac Seville z roku 1992, ale třeba i dobová Volva a další vozy „západní” provenience. Ne všechny ale mohl ZiL kopírovat - vznikal v době, kdy třeba zmíněný Seville ani zdaleka neexistoval.

Přestože to mělo být auto pro vedení Sovětského svazu, měly existovat různé verze. Kromě sedanu, který sám byl ve více provedeních, také prodloužená verze jako limuzína, čtyřdveřový kabriolet a dvoudveřové kupé. Sedan měl být v základní verzi levnějším rodinným vozem se semišovými sedačkami, rádiem jen s kazetovým přehrávačem, elektricky nastavitelnou lavicí vpředu, manuálně nastavitelnou lavicí vzadu a s 4,5l V6 pod kapotou.

Ve standardu měla být také elektrická okna, centrální zamykání a přední náprava s kotoučovými brzdami, zadní s bubnovými. Připlatit se mělo dát za kožené čalounění a klimatizaci, to bylo všechno. Luxusní verze sedanu měla mít ve standardu kotoučové brzdy na všech kolech, přehrávač CD, klimatizaci a vpředu oddělené sedačky, také s elektrickým nastavováním, a šestilitrovou V8. Dvoudveřové kupé k tomu přihodilo standardně dodávanou manuální převodovku, v ostatních verzích byl standardem pětikvalt. Zde se dalo připlatit za silnější verzi šestilitru spolu s kratší manuální převodovkou.

ZiL-4102 byl o půl tuny lehčí než 41041, a to mimo jiné díky použití plastových a údajně i karbonových panelů karoserie - v té době v automobilovém průmyslu něco výjimečného. Kolik přesně vůz vážil, není známo, ale víme, že byl dlouhý 5,25 m a že s 315 koňmi onoho 7,7l osmiválce a s třístupňovým automatem mu to na stovku trvalo 10,5 vteřiny a spotřeba benzínu byla 18 l/100 km v 90 km/, 21 l/100 km ve 120 km/h.

První prototyp, jak stojí i výše, vyjel z bran továrny v roce 1987. Další dva prototypy vznikly v letech 1988 a 1990, sériová výroba se ale nikdy nerozběhla. Vozu se dnes říká „Rajka” podle manželky Michaila Gorbačova, nikoli však v pozitivních souvislostech. Měla to být ona, kdo se de facto postaral o jeho konec - když jí bylo auto v roce 1988 představeno, měla se rozzlobit, že lid hladoví a papaláši se chtějí vozit novými luxusními automobily. Gorbačov prý souhlasil a plány na výrobu dalších aut zastavil.

Ať to bylo jakkoliv, vznikly tři prototypy, z nichž jeden zůstal ve vlastnictví automobilky a o dalších dvou se neví; mohly být sešrotovány, můžou dodnes stát v soukromých sbírkách. Můžeme se ale podívat na fotografie - dobové i soudobé, na kterých je vidět, že to mohl být velmi zajímavý vůz, na sovětskou či ruskou produkci rozhodně...

Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 1 - zil-4102 01Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 2 - zil-4102 02Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 3 - zil-4102 03Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 4 - zil-4102 04Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 5 - zil-4102 05Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 6 - zil-4102 06Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 7 - zil-4102 07Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 8 - zil-4102 08Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 9 - zil-4102 09Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 10 - zil-4102 10Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 11 - zil-4102 11Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 12 - zil-4102 12Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 13 - zil-4102 13Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 14 - zil-4102 14Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 15 - zil-4102 15Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 16 - zil-4102 16Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 17 - zil-4102 17Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 18 - zil-4102 18Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 19 - zil-4102 19Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 20 - zil-4102 20Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 21 - zil-4102 21Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 22 - zil-4102 22Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 23 - zil-4102 23Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 24 - zil-4102 24Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 25 - zil-4102 25Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 26 - zil-4102 26Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 27 - zil-4102 27
ZiL-4102 v detailech připomíná některá evropská i americká auta, ale jako celek je svůj

Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 28 - zil-4102 skica 00Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 29 - zil-4102 skica 01Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 30 - zil-4102 skica 02Toto měla být nová limuzína pro sovětské papaláše. Ne ji řekla Gorbačovova žena - 31 - zil-4102 skica 03
Skici vozu, z roku asi 1985

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 28 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama