Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou

Není významného výrobce sporťáků, pro kterého by Čína nebyla jedním z nejlepších trhů. Časy snadných zisků ale s novými pravidly možná končí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou

17.7.2017 | Petr Prokopec | 17 příspěvků

Není významného výrobce sporťáků, pro kterého by Čína nebyla jedním z nejlepších trhů. Časy snadných zisků ale s novými pravidly možná končí.

Čína je už pěkných pár let největším automobilovým trhem světa. Není jím ale jen v absolutní rovině, je to zároveň největší odbytiště pro spoustu jednotlivých automobilek. Že nejvíce aut v Čině prodá prodá třeba Volkswagen, už vzhledem k její lidnatosti a tamnímu zřízení příliš nepřekvapí, v této zemi si ale nejvíce zákazníků najdou auta kdejakého výrobce - od Škody přes BMW až třeba po Rolls-Royce.

Ano, i značky typu Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maserati nebo Porsche tam prodávají spoustu aut a pokud to není úplně nejvíce na světě, „pódiové umístění” bere Čína bezpečně. Výrobci sporťáků zkrátka nepohrdli příležitostí a do Číny hrnuli jedno superauto za druhým, nezřídka v bizarních speciálních edicích s velmi tučnými cenovkami, za které byste si v Evropě pořídili takových vozů hned několik. Nakonec, nedávno jsme viděli obrázky ze srazu supersportů v Číně - to opravdu nebyla slezina motokár z necek, ale skoro nekonečná záplava jedněch z nejdražších aut.

Výrobci superaut tu museli relativně snadno vydělávat ohromné peníze, které musely mít velký vliv i na jejich celkovou bilanci. Ten minulý čas v předchozích větách ale není náhodou. Čína si totiž nově zakládá na ochraně ovzduší a životního prostředí, tedy alespoň v rámci automobilového segmentu. Továren vybudovaných v centrech velkoměst se tzv. Clean Air Act zatím až tak moc netýká, byť jejich přesunutí do vzdálených průmyslových zón by zrovna v Číně bylo ku prospěchu více. Zatím se tak ale neděje.

V případě sportovních automobilů však již změna učiněna byla. Dle nových pravidel musí všechny po ujetí 160 000 km vykazovat stejnou míru emisí, jako u nového vozu resp. se i po oné oné poněkud absurdní porci kilometrů musí vejít do legálních limitů. Výrobci běžných vozů to museli dělat už dosud a dá se to pochopit - 160 tisíc km najede za svůj život většina běžných aut. Supersporty však měly stejně pochopitelně výjimku kvůli malému ročnímu nájezdu, jenž v průměru nepřekračuje 5 000 km.

Čína ale nyní hází všechna auta do jednoho pytle, nakonec jsme v komunistické zemi, tak by si všichni měli být rovni... A pro výrobce superaut to pochopitelně znamená problém. Nová pravidla se týkají pouze novějších, v Číně dosud nehomologovaných strojů, přesto to pro automobilky znamená potíže. Největší má v tuto chvíli McLaren, který musel zastavit dodávky nových modelů 720S a 570S Spider. Též Morgan zastavil prodeje a problémy u blíže nespecifikovaných modelů má i Lamborghini. A je jen otázkou času, než je budou mít další.

Pro výrobce je komplikované vůbec takový test podstoupit, supersport se 160 tisíci km je běžný zjev asi jako Halleyova kometa. Dopřát takový nájezd nějakému vozu je drahé, časově náročné a nikde není psáno, že emise po takovém kvantu kilometrů budou v pořádku - na takovou životnost motory nejlepších superaut vůbec nemusí být stavěny. Ve výsledku to tedy nemusí znamenat jen nutnost absolvovat test navíc, ale kvůli pravidlu nemajícímu spojitost s reálným používáním jejich aut třeba i nutnost měnit konstrukci motorů či jejich emisních systémů. A tady může jít o obrovské peníze, které jejich působení v Číně značně zkomplikuje.

Automobilky se pochopitelně tváří, že novému pravidlu bez potíží vyhoví, britští výrobci ale mluví o odložení dodávek nových aut na třetí nebo čtvrtý kvartál letošního roku. Což zase tak sebevědomě a bezproblémově nezní.

Asociace SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders), jenž Velkou Británii v Číně zastupuje, navíc již vyzvala své asijské protějšky, aby legislativu více sladili s tou evropskou či americkou. Na obou kontinentech je totiž supersportovním vozům umožněno těmito testy proplouvat za nestandardních podmínek, neboť jsou vyráběny v limitovaném množství a navíc jejich majitelé s nimi najezdí každoročně jen velmi málo kilometrů.

Zda Čína k této notě přihlédne, je nyní otázkou, příliš bychom s tím ale nepočítali. Pokud se tedy nestane zázrak, úsměv výrobců superaut z relativně jednoduše dosahovaných zisků ve skoro nenasytné Číně může rychle zhořknout. A bude to vážně ze svérázných důvodů - i když lze kvitovat, že nový zákon nikoho neupřednostňuje, oněch 160 tisíc kilometrů je pořádný nesmysl. Pokud takovou kilometráž bude mít na odometru koncem této dekády alespoň 10 v Číně kdy prodaných supersportů, budeme se tomu velmi divit...

Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 1 - Ferrari 458 Italia 20th Anniversary Special Edition 01Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 2 - Ferrari 458 Italia 20th Anniversary Special Edition 02Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 3 - Ferrari 458 Italia 20th Anniversary Special Edition 03Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 4 - Ferrari 458 Italia 20th Anniversary Special Edition 04Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 5 - Ferrari 458 Italia 20th Anniversary Special Edition 05
Výrobci superaut si zvykli v Číně relativně snadno prodávat i poněkud kýčovité speciální edice za skoro jakoukoli cenu. Ferrari 458 Italia 20th Anniversary Special Edition se s tamními daněmi a cly prodávala v přepočtu za desítky milionů korun, přesto se po 20kusové edici jen zaprášilo

Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 6 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 01Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 7 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 02Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 8 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 03Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 9 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 04Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 10 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 05Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 11 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 06Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 12 - Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 07
„Osmikusové” Lamborghini Gallardo LP550-2 GZ8 znovu jen pro Čínu na tom nebylo jinak

Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 13 - McLaren 720S Zeneva 2017 zive 02Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 14 - McLaren 720S Zeneva 2017 zive 03Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 15 - McLaren 720S Zeneva 2017 zive 04Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 16 - McLaren 720S Zeneva 2017 zive 05Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 17 - McLaren 720S Zeneva 2017 zive 14Končí výrobcům superaut zlaté časy? Číňané je trápí absurdní novinkou - 18 - McLaren 720S Zeneva 2017 zive 17
Aktuálně nejvíce dotčeným vozem je novinka McLarenu, model 720S. Jeho dodávky pro Čínu byly zatím zastaveny, obnovení se očekává „v řádu měsíců”

Zdroj: Financial Times

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše