Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50

21.8.2016 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Dlouho před tím, než BMW napadlo postavit X5 M50d, stvořil Volkswagen něco podobného na bázi Touaregu. A s motorem, který mu X5 může závidět.

V dobách, kdy koncernu VW vládl Ferdinand P., se wolfsburský gigant pustil do věcí, s nimiž by si dnes začal jen stěží. Šlo o zdánlivě nesmyslné, obvykle přímo ztrátové projekty, které leckdo označí za rozmar pana Piëcha. Jenže byly něčím víc - posouvaly meze možného, učily konstruktéry automobilky novým věcem a pracovaly na image aut, která si lidé léta spojovali hlavně s nudným přesunem z bodu A do bodu B.

Šlo o leccos od Bugatti Veyron po Volkswagen XL1. Mezi tyto dva extrémy lze dosadit mnohé, mimo jiné ale také dva obří naftové motory 6,0 V12 TDI a 5,0 V10 TDI. I ty byly v podstatě přímo k ničemu a dostaly se v prvním případě do jednoho a v druhém do dvou aut, v nichž velkou kariéru nenadělaly. Ten první je dokonce dodnes nejsilnější motor TDI a ten druhý stále fascinuje svou neobvyklou koncepcí.

Objevil se ve Phaetonu, s nímž byl vůbec nejsilnějším naftovým osobním autem světa. A dostal se i do SUV Touareg - nejprve jen tak, v roce 2007 ale napadlo VW něco, co se módou stalo až o mnoho let později. Postavit na jeho základech „sportovní verzi” s označením R50. Spousta lidí si ani nevzpomene, že takové auto též existovalo, je to ale škoda - byla to poslední štace V10 TDI (ve Phaetonu skončil v roce 2007, v Touaregu R50 až v roce 2010) a snad jediné rychlé SUV, které má pod kapotou deset válců. A jeho pětilitrový diesel je zajímavý sám o sobě.

Vznikal původně pro Phaeton a má speciálně upravený vnitřní povrch válců pro delší životnost. Nemá rozvodový řemen ani řetěz, nýbrž ozubená kola pro pohon vačkových hřídelí. Právě nad hlavami válců je systém, díky kterému se mohou některá ozubená kola do jisté míry pohybovat a tím je chod motoru hladší než u konvenčních dieselů. Když takový vůz potká laik, uchem zvenčí skoro ani nepozná, že to je diesel, a to ani při startu. Zato fakt, že má deset válců, je slyšet docela dobře. V silnější verzi, ve které ji najdeme zde, dává 350 koní a mamutích 850 Nm.

Dnes, kdy je vyšší výkon možné dostat z třílitrového šestiválce, to už není zas tak ohromující, ale Touareg R50 se představil v roce 2007. V nabídce byl do roku 2010 a odhadujeme, že za tu dobu se ho neprodala kvanta, protože byl jako vrchol nabídky dost drahý. Přesná čísla prodejů však k dispozici nemáme.

Standardem u tohoto vozu byla snad všechna výbava, kterou člověk mohl od Touaregu očekávat. Vzduchové odpružení berte za samozřejmost, vyhřívání předních a vnějších zadních sedaček také a byla tu i redukce a manuální uzávěrka středového a zadního diferenciálu. A za zmínku stojí zejména čtyřzónová automatická klimatizace, kde jste si pro každou zónu mohli nastavit zvlášť nejen teplotu, ale i rychlost a směr proudění vzduchu.

Jak nový stál Touareg R50 miliony, dnes stojí pochopitelně výrazně méně. A není zase tak těžké narazit na hezké nebo i levné kousky. Vybrali jsme z inzerce tři zajímavé; dva v úžasné modré barvě Rising Blue, kterou VW v té době nabízel snad pro všechny modely s písmenem R, a jeden s pozoruhodně velkým kilometrovým proběhem jako indicii, že se spolehlivostí V10 TDI to není tak špatné, jak se leckdy traduje. S patřičnou údržbou, pochopitelně, která je v případě tohoto auta docela náročná.

První, nejdražší a asi nejhezčí kousek je z roku 2008 a má najeto asi 148 tisíc kilometrů. Podle fotek je v dost slušném stavu, nevidíme „parkovištní šrámy”, a to ani na 21" kolech. Relativně čerstvě má novou kardanovou hřídel, baterie, pneumatiky a brzdovou kapalinu. Je k vidění níže a majitel za něj požaduje 23 480 Eur, tedy 634 500 korun.

Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 1 - vw touareg r50 prodej mod1 01Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 2 - vw touareg r50 prodej mod1 02Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 3 - vw touareg r50 prodej mod1 03Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 4 - vw touareg r50 prodej mod1 04Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 5 - vw touareg r50 prodej mod1 05Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 6 - vw touareg r50 prodej mod1 06Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 7 - vw touareg r50 prodej mod1 07Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 8 - vw touareg r50 prodej mod1 08Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 9 - vw touareg r50 prodej mod1 09Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 10 - vw touareg r50 prodej mod1 10Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 11 - vw touareg r50 prodej mod1 11Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 12 - vw touareg r50 prodej mod1 12Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 13 - vw touareg r50 prodej mod1 13Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 14 - vw touareg r50 prodej mod1 14
Tohle je jeden z nejhezčích Touaregů R50, které se za rozumnou cenu dají koupit

Druhý kus je také modrý a také vypadá, že je v dobré kondici. Od první registrace v roce 2009 najezdil trochu víc, asi 159 tisíc kilometrů, a o žádném větším servisu v poslední době se prodávající nezmiňuje. Na interiéru je trochu vidět používání, což je pochopitlené. A může být váš za 20 950 Eur, tedy asi 566 tisíc korun.

Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 15 - vw touareg r50 prodej mod2 01Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 16 - vw touareg r50 prodej mod2 02Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 17 - vw touareg r50 prodej mod2 03Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 18 - vw touareg r50 prodej mod2 04Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 19 - vw touareg r50 prodej mod2 05Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 20 - vw touareg r50 prodej mod2 06Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 21 - vw touareg r50 prodej mod2 07Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 22 - vw touareg r50 prodej mod2 08Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 23 - vw touareg r50 prodej mod2 09Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 24 - vw touareg r50 prodej mod2 10Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 25 - vw touareg r50 prodej mod2 11Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 26 - vw touareg r50 prodej mod2 12Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 27 - vw touareg r50 prodej mod2 13Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 28 - vw touareg r50 prodej mod2 14
Další hezký kus vyjde i před podobný kilometrový proběh o něco levněji

Třetí a poslední kousek, který nás zaujal, je sice bohužel celý černý včetně kol, ale podstatný tu je kilometrový proběh - 447 tisíc km od první registrace v roce 2008. Na to, jak moc se s ním jezdilo, je jeho stav docela dobrý. Žádné výrazné známky opotřebování, jako třeba odrbaná tlačítka klimatizace, ale nevidíme.

Prodávající konstatuje, že při 236 tisících km dostal nové žhavicí svíčky, při 339 tisících km sem šel nový filtr pevných částic, při 400 tisících byla namontována nová turbodmychadla a vačkové hřídele a ve 411 tisících to byla kardanová hřídel a váha vzduchu, co bylo vyměněno. Nejsou to levné položky, ale dost pravděpodobně nyní zase chvíli vydrží. Jeho kilometrový proběh je znát na ceně - činí 14 500 Eur, tedy asi 392 tisíc korun a je to daleko nejlevnější Touareg R50 k dispozici. Jestli je to adekvátní sleva za 300 tisíc km navíc oproti předchozím kusům, posuďte sami, ale mít tento vůz za cenu nižší než 400 tisíc Kč také má něco do sebe...

Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 29 - vw touareg r50 prodej cer 01Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 30 - vw touareg r50 prodej cer 02Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 31 - vw touareg r50 prodej cer 03Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 32 - vw touareg r50 prodej cer 04Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 33 - vw touareg r50 prodej cer 05Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 34 - vw touareg r50 prodej cer 06Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 35 - vw touareg r50 prodej cer 07Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 36 - vw touareg r50 prodej cer 08Kupte si poslední auto s 5,0 V10 TDI, bizarní sportovní VW Touareg R50 - 37 - vw touareg r50 prodej cer 09
Toto je nejrychlejší VW Touareg R50 na prodej. Má leccos za sebou, ale péče mu nechyběla

Zdroje: Mobile.de

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše