Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět
10.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Honba za minimalizací výrobních nákladů přiměje Mercedes k návratu k řadovým motorům o šesti válcích.
Šestiválcový motor s řadovým uspořádáním byl po dlouhé dekády vývoje automobilismu něčím docela běžným a pro pár automobilek i bez nadsázky definujícím. Hovoříme zejména o německých značkách BMW a Mercedes, které až do poloviny devadesátých let minulého století bojovaly o to, kdo stvoří lepší agregát této koncepce. Snahu držet se tradic ale postupně vystřídaly jiné preference. Nejprve to byl Mercedes, kdo byl okouzlen zřejmě hlavně kompaktnější stavbou vidlicových jednotek, které u vozů klasické koncepce umožňují lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy. Později jej následovalo BMW - to se sice řadových šestiválců nikdy nevzdalo a pokud v jeho nabídce nějaký šestiválcový motor najdete, je pořád řadový, jenže mnoho takových už nenabízí ani neprodává. O masivnějším zastoupením můžeme hovořit leda v případě naftových třílitrů, jinak byly šestiválce vesměs ušlapány čtyřválcovými náhradníky všeho druhu.
Za stavu, kdy z větších výrobců už na řadové šestiválce nikdy jiný nespoléhá, se zdá být čas vhodný leda na vyndání šátku a zvonce. Jenže realita nakonec taková být nemusí. U BMW tedy downsizingu ad absurdum jako optimálnímu řešení nadále věří, u Mercedesu si ale stále myslí, že auto jako sedan třídy E se bez benzinového šestiválce neobejde a připravují novou generaci motorů s řadovým uspořádáním.
Že to po opačném kroku z předminulé dekády nedává smysl? Ale dává. Sice bychom v historii těžko našli jakoukoli dlouhodobě fungující firmu, která by se nesnažila minimalizovat náklady související s její činností, tato otázka je ale dnes pro výrobce tíživější než kdykoli dříve. A tak zatímco v devadesátých letech si mohl Mercedes dovolit preferovat nějaké řešení z funkčních důvodů, dnes budou při podobných rozhodováních hrát prim výrobní a vývojové náklady. K jejich snížení pak vedou všemožné modulární platformy pro libovolné technické prvky, které dovolují sdílet maximum konstrukčních prvků mezi velikostně odlišnými řešeními. A přesně do této šablony skvěle zapadá i víceválcový motor řadové koncepce.
Pokud totiž budete vyrábět zejména čtyřválce (a nebo tříválce, i když se jim Mercedes brání), půjde vždy o řadové jednotky, vidlicový čtyřválec byl v autech exotem už před desítkami let. Jakkoli řadu prvků budou motory sdílet za všech okolností, i když budou vidlicové, té správné souhry dosáhnete pouze tehdy, když budete agregát pouze „natahovat”. A přesně tento faktor přivedl Mercedes k návratu k er-šestkám.
Jsou součástí nové „modulární motorové architektury”, která bude používat maximum totožných prvků pro řadové motory až do šestiválců. Ty by se v řadové podobě měly objevit poprvé v nové generaci třídy E, jež s interním označením W213 pozná svět někdy v roce 2015 a do prodeje by měla zamířit do roku 2016. Vidlicové uspořádání by si pak měly udržet až osmi- a dvanáctiválcové motory, což potvrdí i příchod nové generace Mercedesu C 63 AMG, který by měl jako první vsadit pro změnu na jednotku 4,0 V8 biturbo.
Nejsou to ale jediné novinky, které Mercedes chystá. Pomineme-li zprávy o nových hybridních pohonech schopných vtipkovat ve stylu Opelu Ampera o spotřebě paliva, pak se zajímavým řešením zdá být tzv. Autobahn Pilot. Jak už jméno naznačuje, půjde o „ještě adaptivnější” tempomat než na jaké jsme zvyklí dnes - ty umí nejvíce držet jízdní pruh a odstup za vozidlem jedoucím před vámi. Autobahn Pilot bude sledovat i dění v okolí vozu a za ním a bude s to udržovat zvolenou rychlost a jiná auta i předjet a zařadit se do vlastního pruhu.
Půjde tak o další smělý krok směřující k úplnému autopilotu, o nějž Mercedes nepokrytě usiluje. Tento systém by se znovu měl objevit nejprve v nové třídě E, dá se ale očekávat, že nemine ani třídu S coby výstavní skříň značky a později ani nové Céčko coby obchodně klíčový model.

}
Řadový šestiválec Mercedesu nezůstane jen hříčkou historie, vrátí se i do aktivní služby s příchodem nástupce současné generace třídy E. Toho stihnou i další zajímavé novinky
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejčtenější články
Osmiválce znovu táhnou. Venku je další novinka, kterou si bez motoru V8 lidé prostě neumí představit
13.6.2025Mansory není nic svaté, svými úpravami zprznilo i největší současný propadák Mercedesu
13.6.2025Fiat našel využití pro svou upadající slavnou značku, začal prodávat lidové Maserati. Za jeho cenu je to terno
13.6.2025Japonci začali prodávat prťavé laciné auto pro jednoho. Je tak malé, že ho můžete naložit do normální dodávky
13.6.2025Prodeje prvního elektrického Rolls-Roycu se propadají o 60 procent z roku na rok, majitelé během hrstky kilometrů tratí miliony
14.6.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 07.11. 14:41 - pavproch
- BMW Divize 07.11. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.11. 10:33 - pavproch
- VZKAZY 07.11. 10:31 - pavproch
- Rychlodotazy 07.11. 09:13 - Vrooom
- Další zajímavá autovidea 07.10. 14:56 - Vrooom
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.10. 14:37 - 911T
- Letní pneu 195/55 R16 91H 07.10. 06:37 - Sught1986