Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět
10.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Honba za minimalizací výrobních nákladů přiměje Mercedes k návratu k řadovým motorům o šesti válcích.
Šestiválcový motor s řadovým uspořádáním byl po dlouhé dekády vývoje automobilismu něčím docela běžným a pro pár automobilek i bez nadsázky definujícím. Hovoříme zejména o německých značkách BMW a Mercedes, které až do poloviny devadesátých let minulého století bojovaly o to, kdo stvoří lepší agregát této koncepce. Snahu držet se tradic ale postupně vystřídaly jiné preference. Nejprve to byl Mercedes, kdo byl okouzlen zřejmě hlavně kompaktnější stavbou vidlicových jednotek, které u vozů klasické koncepce umožňují lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy. Později jej následovalo BMW - to se sice řadových šestiválců nikdy nevzdalo a pokud v jeho nabídce nějaký šestiválcový motor najdete, je pořád řadový, jenže mnoho takových už nenabízí ani neprodává. O masivnějším zastoupením můžeme hovořit leda v případě naftových třílitrů, jinak byly šestiválce vesměs ušlapány čtyřválcovými náhradníky všeho druhu.
Za stavu, kdy z větších výrobců už na řadové šestiválce nikdy jiný nespoléhá, se zdá být čas vhodný leda na vyndání šátku a zvonce. Jenže realita nakonec taková být nemusí. U BMW tedy downsizingu ad absurdum jako optimálnímu řešení nadále věří, u Mercedesu si ale stále myslí, že auto jako sedan třídy E se bez benzinového šestiválce neobejde a připravují novou generaci motorů s řadovým uspořádáním.
Že to po opačném kroku z předminulé dekády nedává smysl? Ale dává. Sice bychom v historii těžko našli jakoukoli dlouhodobě fungující firmu, která by se nesnažila minimalizovat náklady související s její činností, tato otázka je ale dnes pro výrobce tíživější než kdykoli dříve. A tak zatímco v devadesátých letech si mohl Mercedes dovolit preferovat nějaké řešení z funkčních důvodů, dnes budou při podobných rozhodováních hrát prim výrobní a vývojové náklady. K jejich snížení pak vedou všemožné modulární platformy pro libovolné technické prvky, které dovolují sdílet maximum konstrukčních prvků mezi velikostně odlišnými řešeními. A přesně do této šablony skvěle zapadá i víceválcový motor řadové koncepce.
Pokud totiž budete vyrábět zejména čtyřválce (a nebo tříválce, i když se jim Mercedes brání), půjde vždy o řadové jednotky, vidlicový čtyřválec byl v autech exotem už před desítkami let. Jakkoli řadu prvků budou motory sdílet za všech okolností, i když budou vidlicové, té správné souhry dosáhnete pouze tehdy, když budete agregát pouze „natahovat”. A přesně tento faktor přivedl Mercedes k návratu k er-šestkám.
Jsou součástí nové „modulární motorové architektury”, která bude používat maximum totožných prvků pro řadové motory až do šestiválců. Ty by se v řadové podobě měly objevit poprvé v nové generaci třídy E, jež s interním označením W213 pozná svět někdy v roce 2015 a do prodeje by měla zamířit do roku 2016. Vidlicové uspořádání by si pak měly udržet až osmi- a dvanáctiválcové motory, což potvrdí i příchod nové generace Mercedesu C 63 AMG, který by měl jako první vsadit pro změnu na jednotku 4,0 V8 biturbo.
Nejsou to ale jediné novinky, které Mercedes chystá. Pomineme-li zprávy o nových hybridních pohonech schopných vtipkovat ve stylu Opelu Ampera o spotřebě paliva, pak se zajímavým řešením zdá být tzv. Autobahn Pilot. Jak už jméno naznačuje, půjde o „ještě adaptivnější” tempomat než na jaké jsme zvyklí dnes - ty umí nejvíce držet jízdní pruh a odstup za vozidlem jedoucím před vámi. Autobahn Pilot bude sledovat i dění v okolí vozu a za ním a bude s to udržovat zvolenou rychlost a jiná auta i předjet a zařadit se do vlastního pruhu.
Půjde tak o další smělý krok směřující k úplnému autopilotu, o nějž Mercedes nepokrytě usiluje. Tento systém by se znovu měl objevit nejprve v nové třídě E, dá se ale očekávat, že nemine ani třídu S coby výstavní skříň značky a později ani nové Céčko coby obchodně klíčový model.

}
Řadový šestiválec Mercedesu nezůstane jen hříčkou historie, vrátí se i do aktivní služby s příchodem nástupce současné generace třídy E. Toho stihnou i další zajímavé novinky
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 3 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 2 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 3 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 4 hodinamiNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
před 5 hodinamiŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí ještě letos, na cokoli levnějšího ale zapomeňte
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva