Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Mercedes S 63 AMG 2014: pro letce, co nechtějí létat
1.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(video) Definuje-li soukromé letadlo rychlý a komfortní přesun na střední vzdálenosti, pak nové S 63 AMG je prvním, které to zvládá bez křídel.
Přehled kapitol
Musím říci, že mám rád auta, která v sobě spojují zdánlivě neslučitelné vlastnosti. Je to dáno mou, snad přirozenou lidskou touhou získat jednou koupí co nejvíce hodnoty, ale také jistou fascinací nad konstruktérským umem, který dokáže rozprostřít schopnosti toho kterého vozu do neobyčejné šíře. Takové auto dokáže zastat hned několik naprosto odlišných rolí a činí tak s elegancí nedávající příliš znát, že by se v jakékoli z nich cítilo špatně.
Všimněte si přitom slova „spojují”, nikoli „chtějí spojit”. Aut toužících být mnoha vozy naráz najdeme na dnešním trhu mnoho, někdy až příliš mnoho, těch prvních však jako šafránu. V některých případech je dobrý výsledek dílem... nechci říci náhody, ale spíše kouzlem nechtěného. Vývojáři dělají auto „pro někoho” a jen „pro někoho”, jeho zbylé vlastnosti ale zkrátka nechtějí zanedbat. Vůz určený kupříkladu pro náruživé řidiče je pak rázem i příjemným prostředkem pro obyčejné přesuny. A nebo naopak vytvářejí auto zcela obyčejné, chtějí ale, aby umělo využít svůj výkon, ať už je jakýkoli. Rázem pak oslovuje i řidiče, co se za volantem chtějí bavit, třebaže auto samo původně vůbec nemělo v úmyslu takové jedince uhánět.Nebudu uvádět příklady automobilů z této skupiny, v našich testech z uplynulých let jste pár takových, nečekaně fungujících kompromisů dozajista odhalili.
Pak je tu ale ještě jedna podskupina - jde o auta, která od začátku taková být chtějí, která jsou od první minuty vyvíjena jako spojení něčeho zcela protichůdného a právě dnes testovaný model je jedním z nich. Mercedes S 63 AMG musí na jednu stranu být hyperkomfortní limuzínou, na druhou stranu ale musí umět alespoň nějak využít výkon 585 koní a alespoň trochu nadchnout řidiče, neboť většina kupců tohoto modelu si své S sama řídí.
To jsou extrémy dotažené ad absurdum, spojit tohle v tak výkonném modelu je velmi složité. A je tu ještě jeden důvod, proč to S 63 AMG před očima kritiků nemá lehké. Pokud odhalím fungující kompromis například v Octavii RS, je to příjemné překvapení, od ní to málokdo čekal. Ale S 63 AMG? Jeden z vrcholů nabídky modelu, který chce být nejlepším autem na světě? Který chce předběhnout konkurenty stejné generace o několik let? Od něčeho takového nemůžete čekat málo a nastavená měřítka tomu nutně odpovídají.
Byl jsem tedy velmi zvědavý, jak Mercedes před touhle zkouškou obstojí, zda toho do množiny vlastností eSkového AMG napěchoval tolik, že omámen padnu údive, nebo až extrémním výkonem zlikvidoval komfort standardní třídy S a nenahradil jej ničím, co by tuto ztrátu mohlo smysluplně vyvážit. A pak je tu ještě jedna výzva - v mém případě šlo o první možnost řídit novou třídu S, která má znovu ty nejvyšší ambice. Jde o auto, které dekády předurčovalo to, co bude v běžných autech standardem až za několik let, dokáže si ale obhájit takovou pozici v době, kdy polovičního autopilota dostanete i do nového Golfu klidně s nejslabším motorem? Nejen na tyto otázky se na následujících řádcích pokusím odpovědět.
Hlavně nenápadně
Začít ale musím u vzhledu verze AMG, který lze ve srovnání s ostatními variantami nového S okomentovat suchou replikou jedné kdysi známé textové hry: „OK, nic se nestalo.” Zatímco některá AMG se na pohled snaží od konfekčních modelů téže řady jasně odlišit, třída S se snaží spíše nelišit. Svým pojetím, zvláště pak v testované černé variantě, je zepředu od méně nadaných verzí eSka opravdu sotva k rozeznání a prozradí ji jen zjevně odlišné pojetí spodní části nárazníku.
Podobně je tomu v případě profilu lišícím se jen jinak střiženými prahy, nápisem V8 biturbo na předních blatnících a pochopitelně koly, která si ale můžete koupit klidně k nejslabšímu dieselu. Nejlépe nakonec S 63 AMG poznáte zezadu, což se ostatně bude hodit, neboť vidět jej na silnici z jiné strany bude vyžadovat hodně peněz i kuráže. Ne snad, že by odlišností bylo více než jinde, specifickou spodní část nárazníku se čtyřmi koncovkami výfuků typickými pro AMG posledních let ale přehlédnete ze všeho nejhůře.
Tohle je verze AMG, co nové S jako takové? Slyšel jsem na adresu jeho vzhledu docela dost kritických poznámek, mně se ale líbí, dokonce bych řekl, že to je nejsympatičtější třída S posledních dvou dekád. Generace W126 byla tou poslední, která se mi opravdu líbila, pak přišla W140 s nehezky těžkou zádí, W220, která vypadala smutně, řekl bych až rozšláple už když přišla na trh (natož pak dnes) a nakonec W221 s na můj vkus poněkud nepadnoucími předními světly a zádí příliš okatě, až Banglovsky prolínající koncová světla s víkem kufru a okolními partiemi.
Je to věcí názoru každého z nás, mně ale žádná z těchto generací vzhledově nezaujala. Nová W222 je na jednu stranu decentnější (příď ani záď se už nesnaží být tak „své”), na druhou stranu ostřeji střiženou (méně oblin, více hran) evolucí W221 a mně se tak zkrátka zamlouvá. Těch pár odlišností provedení AMG nakonec tento posun jen podtrhuje a výsledek vypadá po mém soudu nejlépe ze všech dnes dostupných provedení nové generace eSka. Imponuje mi nakonec i tím, že auto nevypadá příliš velké, což se o předchozích generacích říci nedalo. Prostě říkám: „Ja,” tohle se mi zamlouvá.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva