Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Miliony Číňanů s „nízkým sociálním kreditem” mají zakázáno jakkoli cestovat
4.3.2019 | Mirek Mazal
„Máte pokutu jeden kredit za porušení slovního morálního statutu.” Pamatujete film Demolition Man? Někteří podobné scény považovali za komedii, v Čině nyní něco podobného funguje a tresty jsou tvrdé, blízké domácímu vězení.
Před pěti léty čínská vláda zavedla do praxe systém, který průběžně vyhodnocuje chování tamních obyvatel. Představte si něco jako bodový systém nikoli pro řidiče, ale pro každého občana, ať dělá cokoli a kdekoli. Toto řešení tak sleduje rozdílné faktory společenského a ekonomického chování občanů, kteří pak dostávají body, na jejichž základě mají k dispozici přístup k veřejně poskytovaným službám. Promyšlený systém tzv. sociálního kreditu by měl u každého Číňana ukazovat, jak je prospěšný své zemi.
Orwellův román 1984 nebo film Demolition Man jsou v podstatě čajíček proti tomu, co se všemi možnostmi nabízenými moderní technikou nastolila Čína. Její občané jsou téměř permanentně špehováni pouličními kamerami, při aktivitě na internetu, při telefonních hovorech či jakémkoli kontaktu s úřad. Před dohledem se ukryjí snad jen nevybíravé myšlenky a „off-line aktivity” prováděné za zdmi vlastního obydlí. Zbytek nežádoucího chování je nějakou cestou zachycen a zaznamenán prostřednictvím minusových bodů.
Zní to jak špatný sen, nejde ale o žádnou potají prováděnou aktivitu, Číňané se za tento systém nestydí a o jeho existenci otevřeně informují. Má i drsný slogan: „Jakmile ztratíte důvěru, budete čelit omezením na každém kroku.” Vedle toho se nemožnost zanadávat si v Demolition Manovi výměnou za „pokutu jeden kredit za porušení slovního morálního statutu” zdá být neškodnou hříčkou - o trestu tam všichni dotčení alespoň věděli, Číňanům nikdo nic neřekne, poznají až následky.
A jsou to vážně kruté následky. Celý mechanismus probíhá stále v testovací fázi, přesto už stihl zkomplikovat životy milionům lidí. Trest se dotýká stále více jednotlivců a nejpatrnější je v omezení možnosti cestovat jakýkoli prostředky. Například v případě veřejné dopravy bylo loni kvůli nízkému kreditu zamezeno nákupu 23 milionům přesunů
V roce 2018 tak nebylo „nespolehlivým Číňanů” prodáno 17,5 milionu letenek, jízdenky na vlak a autobus pak nebyly prodány v 5,5 milionu případů mužů a žen dostalo zákaz pořízení vlakové jízdenky. Přesně 128 lidem pak bylo zakázáno jakkoli opustit zemi. Všichni se ocitli na černé listině komunistické strany, když se neudrželi být loajální vůči státu. O rok dříve činilo úhrnné číslo „jen” 6,15 milionu všech omezení, takže meziročně systém nabobtnal skoro čtyřnásobně.
Vedle zapovězení veřejné dopravy nemohou narušitelé režimu dostat bankovní půjčku nebo koupit dům či byt. Úřad pověřený sledováním obyvatel prý v roce 2018 zaznamenal cca čtrnáct milionů příkladů problematického chování a šlo i o takové banality jako venčení psa bez vodítka nebo přecházení po přechodu na červenou. Aktivisté pro lidská práva tvrdí, že přidělování sociálního kreditu je příliš rigidní a může nespravedlivě označovat lidi za nedůvěryhodné, aniž by jim to někdo řekl, nebo je poučil o možné nápravě.
Do budoucna nebudou zdiskreditovaní občané moci rok používat žádný hromadný ani osobní dopravní prostředek, omezí se jim přístup ke vzdělání a obchodu. Ostrý provoz plánuje komunistická strana na rok 2020 a v tu chvíli se bude týkat nejen fyzických, ale v jisté míře i právnických osob. A to se na první pohled může zdát, že se Čína změnila...
Čína jde tvrdě proti každému, kdo „zlobí”. Všichni obyvatelé mají tzv. sociální kredit - pokud je moc nízký, nebudou moci prakticky nic
Zdroj: AP News
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis