Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na ruských autech se v zimě objevuje tento u nás nepoužívaný symbol. Co značí?
5.11.2018 | Petr Prokopec
U nás prakticky neznámé označení se v Rusku v zimě stává koloritem. Jeho nepoužití může vést i k pokutě, řidiči ale momentálně bojují za jeho zrušení.
Zima se blíží a s ní i ježdění na zasněžených cestách. Svatý Martin, který dle pranostik jezdí na bílém koni, není daleko, a tak existuje jistá pravděpodobnost, že nás příroda překvapí a přinese letos bílou zimu. Meteorologové ale pro následující týdny předpovídají spíše druhé babí léto než mráz, led a sněžení. Nicméně Rusko není Česko, a tak tamní řidiči řeší o trochu jiné problémy než to, kdy přesně přezout na zimní pneumatiky.
Na velké části území se i nadále počítá s tím, že teploty v příštích měsících budou klesat až k minus 40 stupňům Celsia. Za takového počasí asi nepřekvapí, že mnohé silnice zůstávají ukryty pod sněhem od října až někdy do poloviny dubna. A stejně tak nezaskočí, že klasické pneumatiky, ať již letní, zimní nebo celoroční, na nich nepoužívá prakticky žádný ruský motorista. Místo toho přichází ke slovu u nás zakázané obutí osázené hřeby. Používají se třeba i ve skandinávských zemích, v Rusku ale pro jejich nasazení platí pravidla, s nimiž se jinde nesetkáme.
Pokud tedy zamíříte do Norska, Finska či Švédska, pak vězte, že pneumatiky s hřeby můžete mít nasazeny až po 1. listopadu, respektive po 1. říjnu v případě poslední zmíněné země. Nejzazším termínem pro jejich sejmutí je pak druhé pondělí následující po Velikonocích. Ve Švédsku jsou pak stejné regule spojené také s použitím sněžných řetězů, přičemž za porušení zákona padají opravdu přísné pokuty.
Rusko je pak na tom obdobně, i když zde je vymezení používání těch či oněch pneumatik ještě striktnější. Kupříkladu letní jsou zcela zakázány v prosinci, lednu a únoru. Obutí s hřeby je pak dovoleno od září do května, během června, července a srpna je ovšem pro změnu také zcela zakázáno. A co je možná nejpodstatnější, řidiči na použití takových pneumatik musí upozornit okolí viditelnou speciální nálepkou.
Jde právě o znak s „položeným E“, který vidíte na snímcích. Nálepka má sloužit k varování ostatních řidičů, kteří díky ní snadno rozpoznají, že vůz před nimi je osazen pneumatikami s hřeby a jeho vlastnosti mohou být na některých úsecích výrazně jiné než na klasických zimních. Za použití pneu s hřeby a neosazení auta nálepkou pak hrozí pokuta až 500 rublů (cca 175 Kč). Stejná suma se platí také za porušení zákazu jejich užívání během zmiňovaných tří letních měsíců.
Proč o tom ale hovoříme zrovna nyní? Právě toto pravidlo se v posledních měsících stalo předmětem možné změny legislativy. Ministerstvo vnitra již od května pracuje na novele, která by nutnost použití oné nálepky zrušila. Autoři návrhu dodávají, že v podstatě „ztratila na významu, neboť jízdní dynamika moderních vozů je z převážné části ovlivňována zcela jinými faktory“. Zatím jde ale jen o návrh - povinnost tedy v tuto chvíli platí, včetně hrozby oné pokuty za její nedodržení.
Jakkoliv jde o poměrně malou sumu, asi nikdo z nás by ji nechtěl platit opakovaně. Nálepky, jaké ve světě nemají obdoby, jsou tedy v Rusku běžným koloritem. A jak můžete vidět na záběrech níže, někteří Rusové si z nich trochu utahují. Možná naposledy, návrh na zrušení je již v závěru legislativního procesu a je možné, že „Éčka“ si letos Rusové na auta lepí naposledy...




Rusové musí mít na autě vylepenou tuto nálepku, pokud užívají pneumatiky s hřeby





Jak vidíte, řada z nich si z této povinnosti dělá spíše legraci. Vláda tedy již pracuje na tom, že tuto specificky ruskou povinnost zruší
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
