Reklama

ADAC otestoval vliv šířky pneu na jízdní vlastnosti auta v zimě. Méně není vždy více

Na auta se v zimě obvykle montuje užší obutí než v zimě a nikdo o tom příliš nepřemýšlí. ADAC zjistil, jaké to má výhody a nevýhody?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

ADAC otestoval vliv šířky pneu na jízdní vlastnosti auta v zimě. Méně není vždy více

27.10.2018 | Petr Prokopec

Na auta se v zimě obvykle montuje užší obutí než v zimě a nikdo o tom příliš nepřemýšlí. ADAC zjistil, jaké to má výhody a nevýhody?

Na téma zimních pneumatik jsme v posledních dnech zabrousili několikrát, což by vás nemělo překvapit. Za pár dnů je totiž česká legislativa na některých úsecích silnic začne vyžadovat bez ohledu na počasí, na jiných se povinností stanou s příchodem sněhu a ledu. Německý magazín Auto Bild přitom během testu více než 100 sad pneu našel ty nejlepší v několika rozměrech, Jonathan Benson z webu Tyre Reviews pro změnu hledal rozdíly mezi fungováním stejných gum na kolech různého průměru.

Dnes na Bensonovu recenzi navážeme, a to testem ADACu. Německý autoklub se totiž pro změnu zabýval rozdíly, jaké jsou spojeny s různou šířkou pneumatik. Zatímco tedy Jonathan se zaměřil na nuance mezi 16-, 17- a 18palcovým obutím a snažil se držet stejné šířky, nyní tu máme test zaměřený jen a pouze na odlišné chování spojené s různou šíří obutí.

ADAC sáhl po pěti různých rozměrech pneumatiky Dunlop Winter Sport 5, jenž startovaly velmi úzkým obutím (195/65 R15) a končily tím, jaké měl k dispozici i Benson (225/40 R18). Také v tomto případě pneumatiky přistály na Volkswagenu Golf, což je v Evropě pochopitelná volba. Toliko ale pro úvod, nyní již přejděme k výsledkům.

Jak možná očekáváte, ADAC zjistil, že úzké pneumatiky mají výhodu na sněhu, a to zejména při startu. Lepší jsou nicméně také v zatáčkách. A v neposlední řadě i při aquaplaningu. Ve všech případech je to dáno tím, že se do poddajného povrchu snáze „zaříznou” neboť při menší styčné ploše dochází k jejímu většímu zatížení.

Rozdíly jsou i u nových pneumatik celkem citelné. Zatímco tedy se šířkou 225 milimetrů přichází ztráta kontaktu pneumatik s vozovkou na hlubší vodě v rychlosti 70 km/h, u 195 mm se to stane až při 80 km/h. Výhodou je v neposlední řadě také nižší cena - v případě německé kotliny a testovaných pneumatik jsou nejužší gumy o 85 Eur (cca 2 200 Kč) levnější než ty nejširší. Navíc je lze v případě potřeby i osadit řetězy, což u větší velikosti již není samozřejmé.

Nejsou tu ovšem jen výhody, německý autoklub proto zmiňuje také nevýhody. Ty nejpodstatnější se týkají jízdě na suchu či na mokré vozovce bez kaluží, kdy má auto se širšími pneu lepší akceleraci, je rychlejší v zatáčkách i lépe brzdí. V případě brzdění pak nejširší obutí vládne i na sněhu, neboť zde jde znovu hlavně o maximální styčnou plochu a lepší „zařezávání se” vám v této situaci obvykle není tolik platné.

Nevýhodou je také to, že užší pneumatiky se rychleji sjíždí, takže je třeba je dříve měnit a zdánlivá úspora při koupi nemusí být zejména při častějším ježdění na suchu v delším časovém horizontu vůbec znát. ADAC pak jedním dechem dodává, že jakkoliv jsou rozdíly v jednotlivých disciplínách větší, v rámci celkového hodnocení jsou veškeré rozměry velmi blízko u sebe, protože každou výhodu za jedněch podmínek vyvažuje nevýhoda za jiných a naopak.

Podobně jako v případě velikosti kol tedy u šíře zimního obutí platí, že musíte přihlédnout ke svým preferencím, abyste vybrali opravdu správně, jediné správné řešení neexistuje. Pokud bydlíte v horských oblastech či jiných místech, kde je sníh na silnici něčím obvyklým, je moudré sáhnout po užším obutí, které nejlépe využijete a nevýhody za jiných podmínek snáze strpíte. Pro většinu českých řidičů ale bude vhodnějším řešením pneumatika širší, do které sice musíte více investovat, déle vám ale vydrží, bude se lépe chovat na suchu či za menšího mokra, na sněhu bude dokonce lépe brzdit a ztratí jen v opravdu silně zimním provozu nebo hustém dešti.

ADAC otestoval vliv šířky pneu na jízdní vlastnosti auta v zimě. Méně není vždy více - 1 - ADAC test zimnich pneumatik 2018 nove foto 01ADAC otestoval vliv šířky pneu na jízdní vlastnosti auta v zimě. Méně není vždy více - 2 - ADAC test zimnich pneumatik 2018 nove foto 02ADAC otestoval vliv šířky pneu na jízdní vlastnosti auta v zimě. Méně není vždy více - 3 - ADAC test zimnich pneumatik 2018 nove foto 03ADAC otestoval vliv šířky pneu na jízdní vlastnosti auta v zimě. Méně není vždy více - 4 - ADAC test zimnich pneumatik 2018 nove foto 04
Německý autoklub ADAC se podíval na zoubek pěti různým šířím stejné zimní pneumatiky a otestoval jejich chování v rozličných podmínkách. K šokujícímu závěru nedospěl, správně ale připomíná ta nejdůležitější specifika chování jednotlivých rozměrů

Zdroj: ADAC

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama