Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo

Audi má v první desítce nejrychleji rostoucího segmentu trhu v Evropě hned dvě auta na vzestupu. BMW má též dva zástupce, nedaří se ale ani jednomu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo

12.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Audi má v první desítce nejrychleji rostoucího segmentu trhu v Evropě hned dvě auta na vzestupu. BMW má též dva zástupce, nedaří se ale ani jednomu.

Třída prémiových kompaktních SUV je nejrychleji rostoucí oblastí trhu v Evropě. Podle některých odhadů se v letošním roce prodá více než půl milionu takových automobilů a v roce 2016 bude dokonce překonána hranice 600 tisíc kusů. V roce 2010 se přitom prodalo asi „jen” 270 tisíc menších SUV prémiových značek. Jen za uplynulé čtyři roky se tedy jejich odbyt bezmála zdvojnásobi.

Největší zásluhu na loňských číslech, které aktuálně dosahují necelého půlmilionu, má Audi Q3, které si v roce 2014 vybralo 76 078 zákazníků. Jeho větší bratr, Audi Q5, skončil čtvrtý s více než 60 tisíci prodanými kusy. Obě tato auta zaznamenala nárůst, zatímco mnichovské konkurenci se příliš nedařilo - jak BMW X1, tak X3 zaznamenaly pokles, v případě X3 dokonce téměř o pětinu.

Na druhém místě skončilo Volvo XC60, které, ač je na trhu už delší dobu, dostalo v minulém roce důležitou novinku - dvoulitrový vznětový čtyřválec Drive-E. Díky tomu jeho prodeje oproti předloňskému roku vzrostly o 35 % na 62 650 kusů, je to největší růst v rámci první desítky. „V podstatě za veškerý růst vděčíme motoru D4 Drive-E,” uvedl mluvčí automobilky Volvo.

Tento jediný motor, který na kola pošle 181 koní a 400 Nm, údajně tvoří 36 % všech evropských prodejů Volva XC60. Dobrý důvod bude i v katalogové hodnotě emisí 117 g CO2/km, která v řadě evropských zemí znamená nižší daně, ať už registrační, z provozu vozidla či při pořízení, oproti ostatním konkurentům. V nabídce tohoto auta také stále jsou pětiválce, kterými je Volvo proslavené, a to jak benzínové, tak i dieselové.

Největší ztrátu naopak zaznamenal Mercedes GLK, 22 %, který však brzy dostane nástupce, možná ještě letos. Ten se bude jmenovat GLC, aby bylo jasné, že stojí na úrovni třídy C; větší třída M bude přejmenována na GLE. Třída GLC bude konkurentem BMW X3, podobně jako je jím nyní GLK, a později dorazí i její varianta Coupé, namířená na nic jiného než BMW X4.

Velké ztráty zaznamenal kromě již zmíněného BMW X3, jehož zákazníci se ale částečně přesouvají k X4, a Mercedesu GLK také Land Rover Freelander. I tady může být dobrý důvod - po velkou část roku jeho zákazníci mohli očekávat příchod nástupce, označeného jako Discovery Sport. Podle IHS Automotive zvládne Discovery Sport už za letošní rok nalákat asi 40 tisíc lidí, tedy více než dvojnásobek toho, co dokázal dosluhující Freelander.

Discovery Sport je dost podobný modelu Evoque a stojí i na stejné platformě. Jaguar Land Rover však nemá obavy, že by se se startem prodejů novinky zájem o Evoque snížil. „Budou se líbit odlišnému publiku. Možná vypadají podobně, ale uvnitř jsou tato auta výrazně rozdílná. Pozice za volantem v Evoque je například o dost nižší,” uvedl vloni Murray Dietsch, šéf programů Land Roveru.

Na co si ale budou muset zájemci o Discovery Sport ještě několik měsíců počkat, je nový dvoulitrový diesel se sníženým vnitřním třením, který dává 163 koní a papírově produkuje 119 g CO2 na kilometr. Tento motor dostane i Range Rover Evoque a v jeho nabídce tato novinka nahradí starší dvoulitr, který teoreticky produkuje 162 g CO2/km. Nový motor bude znamenat zařazení do jiné daňové kategorie a tomu odpovídající zlevnění, podobně jako v případě Volva XC60. Také by se podle IHS Automotive měl Evoque díky němu udržet nad BMW X3 po další tři roky.

Ani BMW však nespí, model X1 dostane ještě letos nástupce. Ten by se měl začít prodávat v říjnu tohoto roku, takže do prodejů za rok 2015 nejspíš tolik nepromluví, v roce následujícím ale může být vidět razantní nárůst. Každopádně, pokud letos na podzim plánujete kupovat nové auto z tohoto segmentu, rozhodně budete mít z čeho vybírat.

Deset nejprodávanějších prémiových kompaktních SUV

(pořadí - auto - počet prodaných kusů - změna oproti roku 2013)

1. Audi Q3 - 76 078 ks - +3 %
2. Volvo XC60 - 62 650 ks - +35 %
3. BMW X1 - 61 734 ks - -4 %
4. Audi Q5 - 60 522 ks - +9 %
5. Range Rover Evoque - 50 828 ks - -2 %
6. BMW X3 - 48 144 ks - -18 %
7. Mercedes GLA - 44 930 ks - nový vůz
8. Mercedes GLK - 23 152 ks - -22 %
9. Land Rover Freelander - 16 915 ks - -20 %
10. Porsche Macan - 14 611 ks - nový vůz


Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 1 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 00aNejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 2 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 01Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 3 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 02Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 4 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 03Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 5 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 04Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 6 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 05Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 7 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 06Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 8 - Audi Q3 2015 FL oficialni foto 06e
Audi Q3 dostalo pro rok 2015 facelift

Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 9 - Volvo S60 V60 XC60 R-Design 11Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 10 - Volvo S60 V60 XC60 R-Design 12Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 11 - Volvo S60 V60 XC60 R-Design 05Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 12 - Volvo S60 V60 XC60 R-Design 06Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 13 - Volvo XC60 2013 facelift 04Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 14 - Volvo XC60 2013 facelift 01Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 15 - Volvo XC60 2013 facelift 02Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 16 - Volvo XC60 2013 facelift 07
Volvo XC60 je tu s námi už pár let, za velký nárůst vděčí novému motoru

Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 17 - BMW X1 2012 facelift oficialni 48Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 18 - BMW X1 2012 facelift oficialni 45Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 19 - BMW X1 2012 facelift oficialni 44Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 20 - BMW X1 2012 facelift oficialni 46Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 21 - BMW X1 2012 facelift oficialni 47Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 22 - BMW X1 2012 facelift oficialni 49Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 23 - BMW X1 2012 facelift oficialni 66Nejprodávanější kompaktní prémiová SUV roku 2014: vládne Audi, roste Volvo - 24 - BMW X1 2012 facelift oficialni interier 15
BMW X1 je i přes pokles prodejů na třetím místě, letos by však mělo dostat nástupce

Zdroj: Auto Nnews

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.