Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci najeli 100 tisíc km se špičkovou Kiou a rozebrali ji na díly. Nadšeni nebyli
19.9.2018 | Petr Prokopec
Kia se tváří, že její auta jsou dnes plně srovnatelná s evropskou produkcí, ale je to pravda? Němci vzali jeden z jejích nejlepších modelů s kurážným jménem Optima a ujeli s ním 100 tisíc kilometrů. Pak ho „rozpitvali”.
Kia Optima čtvrté generace dorazila na evropské trhy v roce 2016, a to jako sedan i kombík. Umocnit měla prestiž korejské automobilky na Starém kontinentu, je ale otázkou, jak moc se jí to daří. Kia je v těchto vodách stále spíše alternativou pro zavedenější značky než stěžejním hráčem. Nejlépe to dokládají loňské registrace, které jsou sice ve srovnání s rokem 2015 pětinásobné, stále ale jde jen o 16 152 aut. Pro ilustraci, Škody Superb se stejné množství prodá za dva měsíce.
Do jisté míry z toho lze vinit cenovou strategii značky, která do standardní výbavy základního modelu zahrnuje řadu věcí, za které se jinde připlácí. I kvůli tomu Optima ve verzi sedan startovala na českém trhu v době svého příchodu na nemalých 684 980 Kč. Za to bylo možné počítat s 1,7litrovým turbodieselem, 141 koňmi a šestistupňovou manuální převodovkou. Sáhnout jste pak mohli i po automatu či vyšším komfortu a luxusu, v té chvíli ovšem cena mohla vyšplhat až k milionu korun.
Optima se tak snadno dostala do té části trhu, kde proti sobě již nemá pouze zmíněný Superb, ale třeba i BMW řady 3, byť s daleko nižší výbavou i menším výkonem pod kapotou. Nicméně na straně druhé s mnohem vyšší prestiží. Má ale smysl lpět na logu, nebo konečně nastal čas začít brát Kiu vážně i ve vyšších sférách? Na to se snaží dát odpověď německý Auto Bild, který s Optimou najel 100 tisíc kilometrů. A ve prospěch Korejců úplně nevyznívá.
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že pohonná jednotka není zrovna zárukou dechberoucí jízdní dynamiky. Stovku s ní Optima jako nová zvládala za 10,7 sekundy, metu 160 km/h pak proťala za 29,9 s. Po zajetí sice došlo ke zlepšení o jednu, respektive o devět desetin, nicméně ani tak nemáme tu čest s čísly, ze kterých se vám zamotá hlava. A jako kompenzaci nelze brát ani reálnou průměrnou spotřebu 7,3 l/100 km - na 141koňový turbodiesel v autě střední třídy to není žádný zázrak.
Redaktoři ale říkají, že Kia se i s tímto motorem chová živě a sebevědomě a nakonec umí urazit přes km na jednu nádrž i přes 1 000 km. Pokud bychom tedy měli skončit na tomto místě končili, šlo by vrcholnou Kiu doporučit, i přes vyšší cenu. Tu, jak jsme již naznačili, ospravedlňuje přítomnost koženého čalounění, klimatizace, navigace, vyhřívaného volantu, tempomatu nebo zpětné kamery. Vzhledu pak navíc ještě napomáhá přítomnost 18palcových kol.
Nicméně v průběhu testu došlo k závažným poruchám, z nichž jedna je spojena s adaptivními tlumiči. V autorizovaném servisu byla vlivem zatékání vody zjištěna závada na řídicí elektronice, která je zcela znefunkčnila. Došlo tedy k nahrazení obou zadních tlumičů, které navíc naneštěstí nebyly skladem a Auto Bild musel čekat na opravu dva týdny. A to není zrovna dobrá vizitka pro značku, která konstantně zdůrazňuje, kterak své modely pro Evropu vyvíjí a vyrábí v Evropě.
Druhý, ještě závažnější problém se týkal dvouspojkové automatické převodovky, kterou je testovaný vůz vybaven. Ta začala špatně řadit především směrem dolů již v 45 tisících kilometrech. Po dalších 20 000 km začalo být jasné, že Optima bude muset na další servisní zásah, který nakonec skutečně přišel při 86 564 km. Vyměněna musela být spojka a šlo o další zdlouhavou opravu.
Na závěr Němci auto rozebrali na díly a objevili některé pozoruhodné nedostatky. Kolem výfukového potrubí již začaly unikat zplodiny, vskutku překvapivé byly reznoucí konzole zadních sedadel, korodoval též jeden z důležitých kontaktů a hrana víka zavazadlového prostoru. Ani tak nešlo o nic tragického, ale k optimálnímu výsledku znovu kus chyběl.
Dalším výrazným negativem pro Optimu je pak výrazný pokles její hodnoty, Němci odhadují zůstatkovou prodejní cenu jen na polovinu té původní. Jde přitom o dva roky starý vůz, který nebyl bourán a procházel vždy jen autorizovaným servisem. Má sice hodně najeto, konkurenti ale drží cenu lépe.
Vůz odjel z testu s celkovou známkou 2-, což je průměrný výsledek. Redaktoři Auto Bildu říkají, že Kia nelže, když slibuje nadstandardní záruku a opravu všech nedostatků zdarma. K tomu došlo i v tomto případě a zřejmě by ještě dlouho docházelo - záruka je celkově sedmiletá. Nicméně opravdu dobré známky si může v dlouhodobém testu vysloužit jen ten vůz, jehož závady jsou nikoli bezplatně opraveny, ale které se zkrátka nevyskytnou. A to se v případě Optimy zdaleka nestalo.
Kia Optima nevyšla z dlouhodobého testu německého Auto Bildu zrovna dobře. Docela vážné poruchy v kombinaci s některými překvapivými opotřebeními a výrazným poklesem hodnoty znamenaly výslednou známku jen 2-
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejčtenější články
- Tohle Porsche si kdysi koupil Nissan, aby „obšlehnul” řešení pohonu všech kol pro svou vlastní legendu
19.2.2024 - Celosvětové prodeje elektrických a hybridních aut začaly prudce klesat, v lednu byly nejnižší od května 2023
19.2.2024 - Unikly technické parametry nového BMW M5 a je to obrovské zklamání, jeho hmotnost je doslova šílená
19.2.2024 - Nové rakouské řešení pohonu spalovacích aut emise CO2 z atmosféry dokonce stahuje, pro elektromobily je to další rána
19.2.2024 - K mání je nejvzácnější verze legendárního BMW M1. Existují jen tři, můžete s ním založit klub s Berniem Ecclestonem
19.2.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Politický koutek 03.19. 10:08 - Stepan
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 09:17 - HOUZJ5AJ
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka