Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan přiznal, že elektrický Leaf může produkovat stejně emisí jako dnešní auta
16.12.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Výrobci jim říkají zero emissions vehicles neboli bezemisní vozy a mluví přitom pochopitelně o elektromobilech. Nissan teď přiznal, že realita je jiná.
Každému rozumnému člověku musí být jasné, že auto, které svět nezatíží žádnými dodatečnými emisemi toho či onoho škodlivého plynu, nemůže existovat. I kdyby šlo o elektromobil poháněný sluneční energií, minimálně jeho výroba nemohla proběhnout bez určitých energetických vstupů, které mají za následek produkci většího či menšího množství škodlivin.
V tomto případě bychom ale mohli hovořit alespoň o bezemisním provozu, jenže něco jako běžně využitelný elektromobil poháněný sluneční energií je pouhou science fiction. V praxi se jako bezemisní označují všechny elektromobily, které přímo v místě spotřeby energie negenerují žádné škodliviny. Hovoří se přitom hlavně o emisích CO2, dlouholetém automobilovém tématu číslo jedna, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Pokud tedy elektromobil nespaluje žádné palivo, pak ani negeneruje žádné emise CO2. Pro zastánce tohoto řešení je tím věc jednou pro vždy vyřízena.
Jenže fakt, že elektromobily v místě svého pohybu nevypouštějí žádné škodliviny neznamená, že jejich generování nemají na svědomí vůbec. Pokud si je před jízdou doma dobijete, musí se elektrická energie z něčeho vyrobit. Jistě může pocházet ze sluneční energie, může být z jaderné elektrárny nebo vodní elektrárny. Ani v těchto případech neplatí, že by energie vznikala bez jakýchkoli emisí (i ony elektrárny se musejí nějak postavit), co je ale podstatné, na celkové produkci elektřiny nemají tyto zdroje největší vliv.
Faktem totiž je, že okolo 70 procent světové produkce elektrické energie pochází z fosilních paliv (hlavně pak z uhlí) a jejich spalování se bez emisí CO2 rozhodně neobejde. Jde o velmi obdobně efektivní proces jako spalování nafty či benzinu přímo v autě (bavme o se účinnosti okolo 40 procent), a při využití tohoto zdroje energie je rozdíl v „ekologičností” konvenčních vozů a elektromobilů pouze v detailech.
Bylo by velmi obtížné spočítat efektivitu celého procesu od vytěžení ropy či uhlí přes jejich zpracování a převoz do elektráren resp. na čerpací stanice a jejich pozdější uplatnění pro pohon auta. Proti ropě hovoří složitější distribuční proces (dostat cisterny k pumpám bude asi složitější než naskládat uhlí k elektrárně), proti uhlí resp. elektřině pak poměrně komplikovaný proces vedoucí z výstupu elektrárny až k samotnému elektromotoru (při každé transformaci se ztrácí okolo 1 procenta energie, při dobíjení okolo 10 %, při přeměně elektrické energie na kinetickou pak podobné množství). Ale ať už bychom došli k jakémukoli závěru, zjistili bychom, že efektivita obou řešení je velmi podobná a lišit se bude maximálně o jednotky procent.
Přesto jsou nám dnes elektromobily předkládány jako spásonosné řešení, i když pohon valné většiny z nich bude probíhat s velmi podobnou efektivitou jako pohon dnešních aut. A to nehovoříme o jejich omezené praktické využitelnosti a vedlejších ekologických nákladech. Je to na tom něco nového, nebo snad objevného? Jistě ne, tuto tezi v článcích o elektromobilech ve stručnější podobě zmiňujeme pravidelně. Nové je ovšem to, že něco podobného zaznělo z úst vysokého představitele automobilky tak moc se zasazující o rozmach elektromobilů. Hovoříme o Nissanu a Andym Palmerovi, výkonném viceprezidentovi firmy.
Ten sice v nedávném rozhovoru pro Sydney Morning Herald označil zvěsti o tom, že elektromobily produkují více emisí než konvenční auta (říká to třeba Bob Lutz, aktuálně se navrátivší do služeb koncernu General Motors) za nesmysl, přiznal ale, že o bezemisní auto opravdu nejde. Na jednu stranu konstatoval, že lidé hovořící ve výše zmíněném duchu přehlíží náklady spojené s těžbou, zpracováním a převozem fosilních paliv (my ne, jak vidíte - pozn. aut.), dodal ale, že v momentě, kdy by Leaf byl poháněn elektrickou energií vyráběnou čistě spalováním uhlí, bylo by množství jím produkovaných emisí stejné jako u auta hnaného spalovacím motorem. A to je od zástupce Nissanu oficiálně hovořícím jen o „bezemeisních autech” dosti převratné vyjádření.
Palmer tedy v rozhovoru podporuje smysl Leafu jen tím, že ve světě neexistuje země, ve které by se 100 procent elektřiny vyrábělo z uhlí, ropy či plynu. To je sice pravda, zároveň tím ale říká, že v globálním měřítku zatěžuje Leaf svým provozem zemi 70 procenty emisí CO2, kterými by ji zatížil konvenční vůz. To je opravdu jen velmi zjednodušený pohled na věc ctící Palmerovu rétoriku, když zcela pomíjí, že ani oněch zbylých 30 procent elektřiny nevzniká „jen tak”. Přesto jasně říká, že Leaf je bezemisní sotva z třetiny.
Palmer věc staví tak, že Leaf má smysl používat tam, kde elektřina vzniká z jiných než fosilních paliv. Např. v americké Západní Virginii je 97 procent elektřiny generováno spalováním uhlí, tam s Leafem opravdu ničemu nepomůžete. Naproti tomu třeba ve Francii mají fosilní paliva na svědomí jen 5,7 procenta vyráběné elektřiny, tam už Leaf může být rozumnějším východiskem.
Rozhodně kvitujeme, že jde konečně o rozumnější vyjádření automobilky v záplavě těch, které označují Leaf a jemu podobné za absolutně čistá auta. Není to pravda, jejich celková efektivita zkrátka ve srovnání s dnešními vozy není o tolik větší, i když při samotné přeměně elektrické energie v pohybovou funguje elektrický motor daleko efektivněji než spalovací. Bohužel pro něj, i před tímto procesem nejčastěji stojí nějaký druh spalování fosilního paliva, díky němuž elektřina vzniká a který neprobíhá o mnoho efektivněji než spalování nafty či benzinu v autě.
Doufejme, že se i další zástupci výrobců podobných aut přesunou od skálopevných reklamních prohlášení ke konstruktivnějšímu a racionálnímu pohledu na věc. Rozhodně nepatříme mezi ty, kteří by elektromobily absolutně odmítali. Jsme jen daleci toho akceptovat dnes takřka bezvýhradně ražený pohled, že elektromobil je dokonalým řešením pro každého, a proto je všichni musíme mít co nejdříve. Není tomu tak a nebude tomu tak. Stejně jako v jiných případech je i v tomto nezbytné zvažovat podmínky, v jakých má fungovat, a zkoumat výslednou efektivitu jeho provozu. Vždyť praktické „fungování” zaslepených pohledů jediné pravdy už jsme v minulosti mohli poznat mnohokrát...
S Nissanem Leaf je to nahnuté, už není bezemisní...
Zdroj: Sydney Morning Herald
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva