Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce
5.10.2018 | Mirek Mazal
Měli jste pocit, že o všech motorových obětech nových pravidel EU pro homologaci nových aut už jste dávno museli slyšet? Omyl, dozvídáme se o dalších a dalších, z různých stran.
Nová pravidla pro homologaci jakéhokoli auta, které má být nyní nabízeno k prodeji ve státech Evropské unie, jsou přísná. Sám nový způsob měření spotřeby a emisí je náročný a když se k němu přidá přísnější varianta emisní normy Euro 6, stává se z řady motorů prakticky neprodejné zboží. Už skoro rok se ví, že řada pohonných jednotek z nabídek výrobců zmizí a o spoustě z nich jsme vás průběžně informovali. Přesto by bylo mylné se domnívat, že teď už musíme vědět vše - reálný dopad nových bruselských pravidel přináší stále nová překvapení.
I my jsme si nakonec mysleli, že důsledky nových nařízení už dokážeme odhadnout, nyní se ale dozvídáme se o třech nových odpadlících, znovu jen na evropské půdě. Posledně překvapilo vyřazení dieselového Bentley Bentayga, nyní přichází zprávy ze světa benzinů a hybridů.
Snad největší škoda je nejsilnějšího Jaguaru XJ, který si evropský zákazník od září též nemůže objednat. Automobilka stáhla vlajkovou loď XJR 575 z nabídky potichu, a to pouhý rok poté, co model debutoval. Pohodlný sedan s motorem V8 neměl nárok splnit požadavky nových pravidel za nákladů, které by byly pro Brity ospravedlnitelné. Sami přiznávají, že luxusní expres je pro Jaguar okrajovým zbožím a zkrátka nebylo ekonomicky únosné upravit rychlou limuzínu tak, aby nové normy splňovala. Spolu s XJR 575 a pětilitrovým osmiválcem o výkonu 423 kW (575 koní) skončil také benzínový motor V6 o objemu tří litrů.
Ve výsledku je tedy XJ nyní k dodání pouze s dieselovými motory, což je úplně poprvé za půlstoletí jeho existence. Navíc je jistě pozoruhodné, že urychlení zavedení nových pravidel, k němuž došlo kvůli kauze Dieselgate, ve výsledku favorizuje naftové motory - o podobných důsledcích se dozvídáme i od dalších automobilek od Audi přes BMW až po Škodu. Benzinové agregáty V6 a V8 zůstávají k dispozici ve zbytku světa a není to tedy tak, že by je Jaguar vyřazoval z nabídky pro absolutní nezájem či cokoli podobného.
Vedle dvou objemných motorů Jaguar se vlivem evropských předpisů z nabídky BMW pakuje i stroj, který vypadá jako stvořený pro novou dobu. Jde i3 REx (Range Extender), tedy elektromobil doplněný malým spalovacím motorem pro ty, kteří se bojí omezeného dojezdu. Jistě praktická a také nikoli špatně prodávaná věc, přesto ani tu od teď v Evropě nekoupíte - k dispozici bude čistě elektrická verze.
Také BMW přiznává, ze za rozhodnutím stojí zkratka WLTP a že ve zbytku světa zůstane i3 REx k dispozici. Ačkoli přesné důvody eliminace Mnichov nezveřejnil, na vině bude zřejmě obvyklý zabiják hybridů z poslední doby. Testy, které nejsou tak nereálné jako dříve, znamenají vyšší spotřebu paliva, která optikou emisí oxidu uhličitého u hybridů často překročí mez 50 gramů CO2 na kilometr. To vůz činí pro automobilku prodejně nezajímavým z hlediska evropských i lokálních pravidel, která favorizují hybridy s emisemi pod 50 g CO2/km.
Noví odpadlíci jsou tedy z úplně opačných sfér nabídek pohonných jednotek a je třeba se ptát, kolik obětí WLTP ještě bude. Pokud je těžké do patřičných mezí dostat výkonné i úsporné hybridní stroje, pak v prodeji nutně zůstanou jen... „normální auta”. Snad nemusíme dodávat, že představa takového automobilového světa se nám nelíbí. Krása je v pestrosti a ta dostává letos v Evropě v případě techniky aut pořádně na frak.
Jaguar vyřadil z evropské nabídky XJR575...
...a BMW stáhlo i3 ve verzi REx. A je třeba se ptát, o kolika obětech nových pravidel EU ještě uslyšíme
Zdroje: Auto Express a Inside Evs
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva