Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová?

Automobilovým světem poslední měsíc hýbe nová norma pro měření spotřeby zvaná WLTP, prý aby zákazníci nebyli dál šáleni. Na pařížském autosalonu ale u aut svítí spotřeby dle staré NEDC.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová?

3.10.2018 | Petr Prokopec

Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilovým světem poslední měsíc hýbe nová norma pro měření spotřeby zvaná WLTP, prý aby zákazníci nebyli dál šáleni. Na pařížském autosalonu ale u aut svítí spotřeby dle staré NEDC.

Pařížský autosalon je v plném proudu, pozornost si na něm ale dokázala získat jen hrstka premiér. Asi největším překvapením je stánek VinFastu, vůbec první vietnamské automobilky, o které ještě donedávna mimo její domovinu nikdo neslyšel. S pařížským debutem se ale vše mění, nakonec i proto, že značka si jako svého prvního ambasadora vybrala populárního fotbalistu Davida Beckhama a ukazuje vzhledem ke své nulové historii opravdu zajímavá auta.

Procházka po stáncích jiných automobilek vám obvykle tep nezvýší, nebo alespoň ne tím, jaká auta na nich můžete vidět. Vesměs jde o dávno představené vozy, které se nad Seinou „jen” ukazují veřejnosti a za světlé výjimky lze označit třeba nové BMW řady 3 nebo Škodu Vision RS. Tyto i další stroje ale dokáží probudit váš zájem i jinak než sebou samými, pozoruhodné jsou také udávanou spotřebou.

Nejde tu ani tak o to, jak je nízká nebo vysoká, ale jak je uváděna. Všechny pařížské premiéry jsou světu prezentovány ve chvíli, kdy se prakticky všude mluví o nové metodice měření spotřeby WLTP a jejím dopadu na automobilový svět. Také se říká, ze má daleko více reflektovat realitu a dávat spotřebiteli jasnější představu o tom, za kolik jeho nový vůz bude jezdit. Pak ovšem dorazíte ke stánku Škody, uvidíte, že Vision RS má produkovat pouhých 33 gramů emisí CO2 na kilometr, což je ekvivalent spotřeby 1,4 litru benzinu na 100 km. A to je pochopitelně absolutní nesmysl.

Důvodem je, že spotřeba je vypočtena podle oné staré metodiky NEDC, což zní mimořádně absurdně. Zrovna na přelomu září a října, v době nástupu WLTP a u konceptu, který může naznačovat podobu sériového vozu nejspíše pro příští dekádu, to vypadá jako omyl. Jenže není. Projdete si další stánky automobilek a až na pár čestných výjimek vidíte všude u spotřeby NEDC, NEDC, NEDC... Jak je to možné?

Důvodem je, že Škoda i jiné automobilky využívají možností, které jim dává Evropská unie. Ta sice „nekompromisně” zavedla povinnost homologovat všechny vozy s v současném prodeji dle normy WLTP, výrobcům ale až do roku 2020 bude počítat pokuty za nadlimitní emise CO2 dle staré normy NEDC. A co více, mohou až do té doby starou metodiku používat pro informování o spotřebě.

Říkáte si něco jako: „Cože?” Vítejte v klubu, ale je to vážně tak. Evropská unie dělá tance kolem nutnosti zavést WLTP pro všechna auta kvůli přesnějšímu informování zákazníků a automobilky dusí nutností nové homologace. Realita je ale taková, že nová norma přišla proto, aby zákaznici byli lépe informováni... dva roky po jejím zavedení. Vítejte v EU.

Na autosalonech se tak automobilky nyní mohou bez problémů chlubit daty, která jsou od skutečného světa hodně vzdálená a všichni to ví. A přesně to Škoda v Paříži udělala. Vision RS se na pouhých 1,4 l/100 km dostal jen díky starému měřícímu cyklu, který po 70 kilometrů udávaného elektrického dojezdu žádnou spotřebu nepočítá. Víceméně tak vlastně byla sledována jen spotřeba na 30 km. Ta reálná tedy bude přibližně 3,3krát vyšší.

Největší vtip jsme si ale nechali na závěr. Tabulkovou spotřebu nových aut pochopitelně podle NEDC nikdo nezjišťuje, měřena a homologována jsou jen podle WLTP a na data dle NEDC jsou nová měření ex post přepočítána podle stanoveného vzorce. Jinými slovy: automobilky nový výsledek znají, ale protože ten starší je lepší a uvádět ho mohou, raději si ho dopočítají a uvedou v prezentačních materiálech.

Něco je tu vážně hodně shnilého, názor si ale udělejte sami. My už závěrem přidáme jen ukázku velkých rozdílů mezi papírovými spotřebami některých vozů dle staré a nové metodiky. Málo to vážně není, přesto nepředpokládáme, že by se s „novými spotřebami” dalo reálně jezdit jinde než na economy runech, na to bude každý cyklus reflektující velmi mírné ježdění krátký...

Vybrané rozdíly mezi spotřebami stejných aut dle staré a nové metodiky

• BMW X5 30d - 5,8 l/100 km (NEDC) versus 6,9 l/100 km (WLTP)
• Mercedes-Benz GLA 200d - 4,1 l/100 km (NEDC) versus 5,5 l/100 km (WLTP)
• Range Rover Evoque 2,0d - 4,3 l/100 km (NEDC) versus 5,8 l/100 km (WLTP)
• Volvo V40 D2 - 3,6 l/100 km (NEDC) versus 4,8 l/100 km (WLTP)


Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 1 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 18
Technické parametry Škody Vision RS jsou zvláště v rámci spotřeby oslnivé, realitě se ale ani neblíží

Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 2 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 01Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 3 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 02Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 4 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 03Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 5 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 04Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 6 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 05Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 7 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 06Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 8 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 07Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 9 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 08Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 10 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 09Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 11 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 10Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 12 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 11Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 13 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 12Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 14 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 13Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 15 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 14Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 16 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 15Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 17 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 16Proč dnes výrobci aut uvádí spotřebu dle staré normy, když už je povinná ta nová? - 18 - Skoda Vision RS 2018 oficialni sada 17
Mladoboleslavská automobilka totiž u nového konceptu naplno využila vpravdě absurdní možnosti, kterou jí ještě po dva roky bude dávat Evropská unie

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.