Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nové malé tříválcové motory Fordu dostaly vážně hloupé obchodní jméno
5.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když automobilka přijde s novými motory, které mají objem 1,2 a 1,5 litru, tři válce a výkon nanejvýš 120 koní, jaké jméno byste u nich očekávali?
Výrobci aut musí zaměstnávat celá oddělení, která vymýšlí obchodní jména nejen pro nové modely, ale i jejich motory, převodovky a další součásti. A lidé v nich pracující, zřejmě dokonale izolovaní od nežádoucí reflexe okolního světa, musí trávit velké množství času v místnostech s ryze umělým osvětlením neznajíc hranice mezi dnem a nocí. Jen tak mohou v bouři mozků dát za vznik těm správným jménům pro nové produkty, které mnohdy zastírají jejich pravou podstatu a dávají jim docela jinou, líbivější tvář.
Není to jen případ Fordu, o který se otřeme dnes. Je nakonec jedno, na jakou automobilku se zaměříme, projevy takového přístupu najdeme snad u všech. Liší se pouze v tom, co zrovna předstírají. Třeba silácky se ale tváří často a rády, právě uvedený motor Dynamic Force zní až krutě. Co značí? Nejsilnější V12 v nabídce Ferrari? Ne, 2,5litrový čtyřválec Toyoty. Zajímavý agregát, nepochybně, ale „Dynamická síla”?
Nejde tu ale jen o siláctví, někdy jsou to prostě jen lži nebo nesmysly. Za označením „TDI Clean Diesel” od VW se skrýval jeden z nejšpinavějších podvodů dějin automobilismu a podívat můžeme se třeba také na „EcoDynamics” u Kie. Musela to být velká bouře, která nejprve narazila na nedostatečnou líbivost slova „eco” a pak na nedostatečnou ohleduplnost slova „dynamics”. Tak to spojila dohromady pro... označení systému start-stop, indikátoru řazení a pneumatik s nízkým valivým odporem. V tom že se snoubí ekonomičnost, ekologičnost a dynamika?
Další názvy jsou jen prázdně líbivé, jako třeba BlueMotion („Modrý pohyb” v dieselu na „galuskách” se zakrytou maskou chladiče?) nebo vyloženě patetické. „Earth Dreams Technology” od Hondy mě přivádí k smíchu pokaždé, když tato slova vidím, to už je překombinované ad absurdum. Co přijde příště? Řada motorů Extraterrestrial Miracle (mimozemský zázrak)? Úsporná technika HappyMotion (veselý pohyb)? Nebo když už jsme u těch siláckých jmen, co třeba převodovka Rocky's Punch (Rockyho rána pěstí)? Kreativitě se přece meze nekladou...
Že tomu tak je, dosvědčuje i označení pro nové motory Fordu. Svou kariéru začínají v Indii, automobilka je plánuje použít i jinde ve světě. Jsou to tříválce s inovativními prvky jako je vodou chlazené výfukové potrubí, známé dnes hlavně od VW. Mají objem 1,2 a 1,5 litru, standardně atmosférické plnění (i turboverze ale přijdou, proto také ono chlazení) a zatím neznámé technické parametry. Indický Autocar ale od toho silnějšího očekává něco okolo 120 koní, ten slabší bude mít nejspíše pod 100 kobyl.
Máme tu tedy nanejvýš 120koňové motůrky o třech válcích určené pro malé modely jako je Fiesta či nanejvýš Ecosport. Jaké obchodní označení si od Fordu vysloužily? Práče? Prcek? Nedochůdče? Kulhavý pidižvík? Nebo - když už - něco jako Trpasličí síla? Nenechte se mýlit, říkají si „Dragon”, tedy Drak. Probůh, to mají být obří monstra z pohádek dštící síru, tak by si mohl říkat třeba osmiválec pro Mustang, ne tohle.
Měně je někdy více i tady a možná úplně nejvíc by tu bylo nic. Američanům snad nehrozí, že by kvůli podobné nadsázce skončili u soudu jako BMW, ale přesto. Stejně nikdo neřekne, že „má pod kapotou Draka” a pochybujeme, že si kdokoli nový Ford v návalu zmatení smyslů pořídí v přesvědčení, že motor jménem Drak musí pod kapotou dělat vážně divy. Tak proč vůbec sahat po podobných jménech? Něco jako FNM15NA by jako jméno posloužilo stejně a lidem, kteří se o motory zajímají, by aspoň mohlo být blízké zašifrováním své technické podstaty...









Fotku nového dračího motoru Fordu vám zatím ukázat nemůžeme. Jedním z modelů, ve kterých skončí jeho objemnější verze, ale bude malé SUV EcoSport
Zdroj: Autocar India přes Indian Autos Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 11 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva