Reklama

O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř

Očekávaný efekt německého soudního rozhodnutí se dostavil. Zájem zejména o starší dieselové vozy šel okamžitě ke dnu a podle analytiků má dále jen klesat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř

5.3.2018 | Petr Prokopec | 221 příspěvků

Očekávaný efekt německého soudního rozhodnutí se dostavil. Zájem zejména o starší dieselové vozy šel okamžitě ke dnu a podle analytiků má dále jen klesat.

Před pár dny padl v Německu přelomový verdikt týkající se dieselových aut. Spolkový soud v Lipsku rozhodl, že města, ve kterých koncentrace emisí NOx výrazně převyšuje povolené meze, mohou použít nejrazantnějších kroků. Tedy jinými slovy, mohou zakázat dieselovým vozům vjezd na své území. Soud se týkal Stuttgartu a Düsseldorfu, u kterých klíčovým datem je 1. září 2018. Ještě dříve ale nakonec rukavici zvedla zcela jiná metropole.

Momentálně je tedy prvním městem, ve kterém bude zákaz vjezdu dieselových vozů zaveden, Hamburk. Značky budou instalovány již do konce dubna, přičemž prozatím jde pouze o dvě ulice (Max-Brauer-Allee a Stresemannstrasse). Výjimku budou mít trvale zde žijící obyvatelé, zásobování, popelářské vozy a vozy IZS. První omezení tedy není moc radikální, jde ale pouze o první vlaštovku. A už ta stačila k tomu, aby se daly věci do pohybu.

Co se bude dít dále? O Stuttgartu a Düsseldorfu jsme se již zmiňovali, přičemž také zde se v počátku dá očekávat zákaz spojený jen s některými ulicemi, městskými částmi či určitými dny. Obdobné pak bude i omezení jen konkrétních aut. V případě těch, jež plní emisní normu EU1 a EU2, jde o naprosté minimum (750 tisíc aut). Nicméně Hamburk zakázal i vjezd vozů plnících normy EU3 a EU4 (5,55 milionu aut), stejně jako těch plnících normu EU5 (6 mil. aut).

To už je naopak naprostá většina naftových aut, neboť ty plnící normy EU6, pro které jako jediné zákazy platit nebudou, jezdí v Německu „jen” 2,7 milionu. Stejně tak se i ve Stuttgartu a Düsseldorfu počítá s výjimkami pro zásobování, městskou hromadnou dopravu či policejní, hasičská a sanitní vozidla. Ve výsledku tedy úplný exodus dieselových aut ještě hezkých pár let nenastane, to ale nic nemění na nervozitě, jež zachvátila německé motoristy.

Důsledek těchto obav se očekával - zájem o dieselová auta začíná klesat, stejně jako jejich hodnota. Ta by zakrátko mohla spadnout až o 15 procent oproti stavu z konce února, což rozhodně není málo. Jak ovšem naznačují někteří prodejci, pád nebude celoplošný. „Je třeba počítat s rozdíly mezi městy a zemědělskými oblastmi. Pochybujících zákazníků se totiž ptáme, jak často a jestli vůbec kdy byli v Hamburku nebo ve Stuttgartu.“

Ani tento argument ale příliš nefunguje. Podle ogranizace Deutschen Automobil Treuhand (DAT) svůj dieselový vůz prodalo kvůli obavám ze zákazu již 17 procent majitelů novějších a 20 procent majitelů starších naftových aut. Důvodem nebyly jen obavy z omezené použitelnosti takových aut, na tomto poli se zatím nic dramatického neděje. Hlavní motivací byl a je strach z toho, že současná situace měrou sníží hodnotu takových vozů. A to se děje - třeba tříletou dieselovou ojetinu lze nyní pořídit o 2 000 Eur (cca 51 000 Kč) levněji než na konci loňského roku.

Klesající ceny se netýkají starších vozů, jde i o zcela nové - a to přesto, že jak jsme si řekli, zákaz se na ně vztahovat rozhodně nebude. Zájem o diesely jde zkrátka dolů a prodejci se snaží prodeje podpořit bonusy. Například VW aktuálně nabízí až 1 200 Eur (30 500 Kč) z ceny dolů, což také není málo a sekundárně to bude mít další negativní vliv na ceny ojetin.

Otázkou přitom je, co bude dále? V zákulisí se výrazně mluví o nápadu autoklubu ADAC, jenž se týká nejen softwarových modifikací, ale také dodatečné instalace ekologických prvků jako třeba systémů SCR a EGR. Tato konverze by měla zaručit snížení emisí o 90 procent mimo město a o 70 procent ve městech. Po finanční stránce by přitom vyšla na nějakých 1 400 až 3 300 Eur (35 600 až 83 800 Kč).

Tato záležitost se ovšem týká pouze oněch šesti milionů aut plnících aktuálně emisní normu EU5. Kromě toho není jisté, jak dlouho budou vozy s normami EU 6b či EU 6c od zákazů uchráněny. Onu nervozitu německých motoristů lze tedy do značné míry chápat, přičemž můžeme jen doufat, že od tamních politiků se nenakazí ti naši, kteří by zkusili vyrukovat s obdobným řešením. Je totiž zjevné, že jeho negativní dopady jsou příliš bolestivé a je třeba hledat jiné alternativy.

Za pravdu tomuto pohledu dává aktuální vývoj v Rakousku. I Vídeň chtěla zavést zákaz vjezdu dieselových aut do města, rada pro životní prostředí ale tento krok 21. února letošního roku zamítla. Dle studie jde zlepšit ovzduší jinak. Jedním z nápadů je zavedením zelených vln na semaforech (úspora až 40 % emisí), častějším čištěním vozovek od prachu (-15 %) či stavbou nových silnic. Rakousko je ostatně jednou z naftových bašt Evropy a kolaps tamního trhu s diesely by byl pro zemi ještě bolestivější než pro Německo...

O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 1 - VW_Golf_GTD_16O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 2 - VW_Golf_GTD_17O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 3 - VW_Golf_GTD_18O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 4 - VW_Golf_GTD_19O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 5 - VW_Golf_GTD_7O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 6 - VW_Golf_GTD_8O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 7 - VW_Golf_GTD_9O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 8 - VW_Golf_GTD_2O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 9 - VW_Golf_GTD_1O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 10 - VW_Golf_GTD_10O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 11 - VW_Golf_GTD_11O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 12 - VW_Golf_GTD_12O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 13 - VW_Golf_GTD_13O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 14 - VW_Golf_GTD_14O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 15 - VW_Golf_GTD_15O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 16 - VW_Golf_GTD_6O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř - 17 - VW_Golf_GTD_5
Takový VW Golf GTD z roku 2010 asi jen stěží lze považovat za vůz, kvůli kterému přestává tráva růst. Nicméně do dvou ulic v Hamburku již nemůže, další lokality i města se k zákazu záhy přidají

Zdroje: DAT, ADAC

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 221 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše