Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody

VW přichází v USA s kartami plnými peněz, v Evropě půjde nejspíše o výměnu oleje či pneumatiky zdarma.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody

9.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

VW přichází v USA s kartami plnými peněz, v Evropě půjde nejspíše o výměnu oleje či pneumatiky zdarma.

Okolo kauzy Dieselgate bylo v závěru října poněkud ticho. Taková voda, jak ale již velmi dobře víme, břehy mele. A podle Dr. Dietera Zetscheho je může i podemlít. Šéf konkurenčního koncernu Daimler totiž uvedl, že skandál Volkswagenu vážným způsobem ohrožuje značku „Made in Germany“. Během setkání Economic Clubu ve Washingtonu totiž uvedl, že síla německého automobilového průmyslu je založena na spolehlivosti značek a důvěře zákazníků k nim. „Nyní je to na nás, abychom vše napravili, protože jsme nic špatného neprovedli.“

Nakolik se ovšem třícípé hvězdě povede daný stav věcí zvrátit, to je otázkou. Nicméně Zetsche dodává, že Mercedes-Benz nebude nikdy používat žádné odpojovací zařízení. Zároveň také uvedl, že prodeje automobilky díky skandálu Volkswagenu nikterak neutrpěly, což jeho výše zmíněné obavy dělá poněkud zbytečnými. Registrace ovšem neklesají ani samotnému „lidovému vozu“, a to nikoliv pouze na českém trhu, ale rovněž v Americe.

Volkswagen totiž v říjnu za Velkou louží prodal 30 387 nových aut, tedy více než loni či předloni. Důvodem ale budou i pobídky, kterými jsou nyní ověnčeny benzinové modely. Prodeje Golfu GTI tak narostly o nemalých 48 procent. Tím ale snaha automobilky o „kupování si” amerických zákazníků nekončí. Tamní divize totiž uvedla, že spouští tzv. TDI Goodwill Program, v jehož rámci dostane 482 tisíc klientů dieselových modelů předplacené karty.

První z nich dosahuje hodnoty 500 USD (cca 12 500 Kč), přičemž použita může být kdekoliv. Druhá je pak ceněna na 500 až 750 USD (12 500 až 19 000 Kč), ovšem využít ji můžete pouze u dealerů Volkswagenu. Program je přitom určen všem majitelům čtyřválcových turbodieselů, bez ohledu na fakt, zda je koupili nové či ojeté.

Američanům ale nemusíme až tak závidět, něco podobného se totiž chystá i v Evropě. VW i další koncernové značky včetně Škody chtějí nabídnout svým klientům jistou kompenzaci za čas a problémy, které jim kupříkladu způsobí návštěva servisu. Ačkoliv se totiž zpočátku zdálo, že svolávací akce bude na tuzemském trhu dobrovolná, s ohledem na povinné návštěvy v sousedním Německu je takový krok zvažován rovněž v ČR. Jakkoli absurdně to s ohledem na nepovinnost jiných svolávacích akcí zní.

Ministr dopravy Dan Ťok totiž uvedl, že majitelé vozů osazených diesely s podvodným softwarem nebudou moci na základě oněch kupříkladu na německé silnice. A jelikož jsme všichni součástí Evropské unie, vyplývají z toho prý nějaké závazky. Nyní tak již právníci ministerstva připravují podklady, které tuzemským řidičům návštěvu servisů jednoduše nařídí.

Veškeré modifikace půjdou na účet automobilek, které zároveň zvažují i míru kompenzací českým motoristům. Podle všeho ovšem nepůjde o finanční odškodné jako v Americe, nýbrž spíše o program služeb jako třeba o výměnu oleje zdarma či kupříkladu sadu pneumatik. Vše ale bude podle slov Škody upřesněno až ve chvíli, kdy se čas svolávací akce přiblíží.

To ovšem nejsou jediné náklady, které zatíží rozpočet Volkswagenu. Dále koncern uvádí, že na sebe vezme veškeré doplatky, které souvisejí s odlišnými emisemi CO2, k nimž se Volkswagen naposledy přiznal. V tomto ohledu figuruje zhruba 98 tisíc aut, v jejichž případě se bavíme o „újmě” dvou miliard euro (54 mld. Kč), která by mohla vzniknout rozličným úřadům národní i nadnárodní povahy.

Vše samozřejmě závisí na upřesnění, kolika aut a v jakých zemích se nové kolo skandálu týká. Ne všude se totiž daně vypočítávají na základě emisí CO2. Ve výsledku tak může jít o poněkud nižší částku, která již koneckonců Volkswagen nezruinuje. Naopak může automobilce pomoci ve snahách o nápravu reputace, kterou evidentně bere opravdu zgruntu a zákazníky může zatím spíše těšit. Však VW díky obelhání emisních testů dodal zákazníkům lepší produkt, auta s efektivnějšími a výkonnějšími motory, než která by jinak mohla mít, „pouze” s vyššími emisemi. A teď jim k tomu ještě přidá nějaký finanční či nefinanční bonus zjevně nemalé hodnoty. To nezní úplně špatně...


Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 1 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 135Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 2 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 136Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 3 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 137
Majitelé turbodieselů s „odpojovacím zařízením” budou muset nejspíše povinně do servisů také v ČR. Ministerstvo již připravuje podklady, které tam zákazníky naženou, nebo se o to alespoň budou snažit

Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 4 - VW TDI Clean Diesel 01Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 5 - VW TDI Clean Diesel 02Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 6 - VW TDI Clean Diesel 03Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 7 - VW TDI Clean Diesel 05Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 8 - VW TDI Clean Diesel 07Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 9 - VW TDI Clean Diesel 08Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 10 - VW TDI Clean Diesel 12Odškodnění za Dieselgate už se rýsuje, něco dostanou i zákazníci Škody - 11 - VW TDI Clean Diesel 13
Majitelé amerických dieselů dostanou přímou finanční kompenzaci ve výši desítek tisíc Kč. A něco podobného se chystá i u nás

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.