Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za Dieselgate může teror Ferdinanda Piëcha, říká Bob Lutz
5.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
„Říkám tomu vláda teroru a kultura, kde je výsledků dosahováno v atmosféře strachu a šikanování,” říká bez servítek známý manažer.
Bob Lutz má za sebou opravdu rozmanitou kariéru, během které zastával vysoké funkce u BMW, Fordu, Chrysleru a především u General Motors, kde byl viceprezidentem. Ačkoliv je mu třiaosmdesát, vypadá čiperně a do se zdaleka nechystá. Místo toho sedí ve vedení společnosti VIA Motors a jedním ze zakladatelů značky VL Automotive. Mimo to působí také jako sloupkař magazínu Road and Track, kde si skutečně nebere servítky. Před pár dny tak v reakci na výsledky Tesly z třetího letošního čtvrtletí naznačil, že automobilka je na pokraji zkázy. Nyní se pro změnu nekritickým okem podíval na kauzu Dieselgate, která má dle něj jasného původce.
Tou osobou je vcelku nepřekvapivě Ferdinand Piëch, bývalý nejmocnější muž koncernu, který prakticky pokaždé dosáhl toho, co si zamanul. Dle Lutze on skutečnou příčinou skandálu, i když nepřímo. Za vším prý stojí Piëchova vláda teroru. „Seděl jsem vedle něj při večeři v 90tých letech, hned poté, co ve Frankfurtu debutovala čtvrtá generace Golfu. Řekl jsem mu: 'Rád bych vám pogratuloval k novému Golfu. Jednak je to opravdu hezky vypadající vůz, ale bože, to slícování!'“
„Líbí se vám?“ odpověděl Piëch. „Ano. Přál bych si, abychom se k tomu v Chrysleru přiblížili,“ reagoval Lutz. Na to se mu dostalo odpovědi, která mu dodnes leží v hlavě. Šéf VW Group tehdy uvedl, že mu předá recept na úspěch. „Zavolal jsem všechny inženýry, dělníky a manažery do konferenční místnosti a řekl jsem jim: 'Jsem unaven vším tím špatným slícováním. Máte šest týdnů na to, abyste dosáhli vrcholné světové úrovně. Mám všechna vaše jména. Pokud perfektního slícování do šesti týdnů nedosáhnete, nahradím vás. Děkuji vám za váš čas.'“
„To jste udělal?“ zeptal se Lutz. „Ano,“ odpověděl Piech. „A fungovalo to,“ dodal.
Nátlak tedy zafungoval, a Lutz se tak domnívá, že obdobným způsobem přistupoval Piëch také k dieselovému útoku na Spojené státy. Jak totiž dodává, šéf Volkswagenu nejspíše jen řekl: „Budete prodávat diesely v USA a nepoděláte to. Udělejte to nebo najdu někoho, kdo to zvládne.“ No a ve chvíli, kdy inženýři přišli s tím, že hardware VW prostě nemůže vyhovět emisním limitům, Piëch jednoduše uvedl: „Vyhoví! Nařizuji to! Nebo najdu někoho jiného, kdo to zvládne!“
V těchto situacích pak lidé podle Lutze mají tendenci chránit si své pracovní místo, prakticky za každou cenu. A ačkoliv tedy vědí, že nelegální řešení se jim jednou vrátí, pořád je lepší přijít o práci za rok než hned. Proto ve výsledku udělají věci, které by přirozeně nedělali a o které je přímo nikdo nežádal. Je to jen tlak „vyřeš to a nebo budeš odejit”, který i pravděpodobně donutil inženýry najít řešení, které fungovalo, jen bylo dlouhodobě neudržitelné. Tato kultura je sice krátkodobě efektivní, z dlouhodobé perspektivy je ale dosti riskantní. Může to vyjít, nemusí, v případě „čistých dieselů“ to evidentně neklaplo, neboť Volkswagen nakonec nejspíše bude stát více peněz, než kolik svým přístupem získal.
Lutz si totiž myslí, že dopady a sankce za implementaci odpojovacího zařízení budou o poznání vyšší než v případě Toyoty a jejích zasekávajících se plynových pedálů nebo Fordu a pneumatik Firestone. Ačkoliv totiž v těchto případech sice lidé umírali přímo na silnicích, obě automobilky dané závady nezpůsobily záměrně, byly to prostě chyby. Volkswagen však vědomě obešel veškeré regule a zákony. A kvůli tomu nejspíše bude platit jak mourovatý...
Bob Lutz si myslí...
...že Ferdinand Piëch zavedl u Volkswagenu vládu teroru, která nakonec vedla k dieselovému skandálu
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 47 minutami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien