Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Chevrolet Volt a Opel Ampera měly být spíše náklaďáky, říká jejich otec Bob Lutz
2.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Malé vozy prý nemá smysl elektrifikovat, neboť nízkou spotřebu již nabízejí. U pick-upů či SUV je však daná úspora vyšší a hlavně lépe viditelná.
Bob Lutz je znám především jako bývalý šéf amerického koncernu General Motors, přičemž v době jeho vlády přišly na svět také modely Chevrolet Volt a Opel Ampera. V rozhovoru pro The Seattle Times však jejich otec prohlásil, že celý automobilový průmysl se v rámci elektrifikace ubírá špatnou cestou. Chyba je totiž hlavně ve zvolených typech vozidel - u malých hatchbacků, jež i se spalovacím motorem disponují extrémně nízkou spotřebou, se prý přechod na elektřinu či hybridní ústrojí nevyplatí ani výrobci, ani zákazníkovi. Americké trucky a pick-upy jsou však již něčím jiným.
Tento názor nezmiňuje Lutz poprvé, ale zastává jej prakticky od roku 2010, kdy koncern GM opustil a založil značku VIA Motors. Právě ta se totiž zabývá konverzemi větších modelů General Motors na hybridy či elektromobily s prodlouženým dojezdem. Jen tak lze totiž prý přesvědčit zákazníky, že přechod od osmiválcových motorů na dráty, cívky a vodiče má smysl. Pokud totiž model se spalovací jednotkou jezdí za 26 l/100 km, zatímco ten s elektromotorem si řekne o zlomek této hodnoty (alespoň na papíře, reálný rozdíl bude vždy nižší), pak je úspora jasně patrná.
Navíc jsou tu i další výhody. Takoví Američané totiž rozhodně nejsou zvyklí jezdit malými nákupními taškami, ale spíše koráby silnic, které v Evropě zaberou dvě parkovací místa. Parkoviště jsou častěji vybavena elektrickými zásuvkami, pročež se minimalizují náklady na dobíjecí systémy a stanice a především - na palubu velkých modelů se díky jejich velikosti snáze vejdou větší baterie a tudíž se prodlouží dojezd (přičemž kila navíc nehrají takovou roli jako u menších a lehčích vozů).
Jen u pick-upů ale Lutz zůstat nechce, neboť budoucnost podle něj patří elektrifikaci. Takto vybavené modely jsou totiž tišší a výkonnější. Malý dojezd je prý jen dosavadním problémem, který se brzy povede vyřešit. Jak, to Lutz neuvádí, trochu nešťastně ale zmiňuje jako příklad stíhací letouny, které pohání proudové motory. I ty byly dříve považovány za nesmyslné a poruchové, nyní již takové nejsou.
Po dodávce VIA Express, která je již na trhu, bychom se tedy letos měli dočkat elektrického pick-upu, jež bude v roce příštím následovat plnohodnotné SUV a dokonce i limuzína. Všechny přitom budou založené na některém z modelů koncernu GM, s nímž jeho bývalý šéf i nadále udržuje obchodní vztahy. A to přesto, že nyní zmiňuje své předchozí kroky jako chybné.
Hybridní dodávka VIA Express je již na trhu, další modely dorazí v následujících letech
Zdroj: The Seattle Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 8 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 3 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 4 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 6 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 7 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva