Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pan VW je skutečně ze hry, prodal podíl ve „své” firmě. Rodině Porsche ale nenahrál
7.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bratr Ferdinanda Piëcha nyní vlastní více jak čtvrtinu firmy ovládající koncern Volkswagen a bez jeho souhlasu se v německém gigantu nestane nic klíčového.
Milé děti, posaďte se, povím vám pohádku. Byl jednou jeden král, jmenoval se Ferdinand Porsche, a ten měl syna Ferryho a dceru Louisu. Po jeho smrti byla oběma svěřena část království, které vzkvétalo a vzkvétalo. Větší zásluhu na rozvoji ale měla linie po přeslici. Louisa se provdala za Antona Piëcha a přijala jeho příjmení. Porodila mu čtyři děti, z nichž tím nejznámějším se stal po dědečkovi pojmenovaný Ferdinand.
Zatímco jeho bratranci Hans-Peter a Wolfgang Porscheovi se zabývali spíše uměním a hráli na flétnu, Ferdinand Piëch dostal technické vzdělání a začal pracovat v rodinné firmě prakticky od píky. Jeho neústupnost a um na jedné straně nesly své ovoce, na straně druhé však málem přivedly rodinnou firmu k bankrotu. To bylo v 60. a 70. letech, kdy se Ferdinand rozhodl, že postaví vůz, který ovládne 24 hodin Le Mans.
Výsledkem bylo svou dobu předbíhající Porsche 917, které je de facto základem konstrukční geniality dnešní automobilky ze Zuffenhausenu. Jak ale zaznělo, firmu tento model málem přivedl na buben. To se sice nakonec nestalo, Ferdinand Piëch byl ale svými příbuznými tak trochu nespravedlivě odklizen do ústraní, ke značce Audi. Z tohoto „vyhnanství“ ale nakonec byl Vorsprung durch technik, Náskok díky technice - bez Piëcha a jeho nápadů by se Audi do současné pozice nikdy nedostalo.
Zdálo se, že pohádka již nemůže lépe skončit, Ferdinand nakonec zamířil na nejvyšší trůn a stal se šéfem celého koncernu VW Group. I přes mnohé úspěchy - či možná právě pro ně - byl ovšem svým bratrancům stále trnem v oku a ti proto v roce 2015 využili jeho roztržky s Dr. Martinem Winterkornem a z trůnu jej sesadili. A po sérii dalších pří se jej rozhodli poslat do vyhnanství definitivně.
Když se jim to podařilo, Piëch se rozhodl od VW Group odříznout úplně a nabídl členům rodiny k odprodeji svůj podíl ve společnosti Porsche Holding SE, která koncern de facto ovládá. S ohledem na křivdy, kterých se v minulosti dočkal, ale největší část zamířila k jeho bratrovi, Hansi-Michelovi. I přitom dosud disponoval, stejně jako Ferdinand, 14,7% podílem.
S částí, kterou dostal od Ferdinanda, nyní má 25,1 %, z celé rodiny - a tím myslíme oba dva klany - je tedy největším akcionářem. Posílil sice i vliv zbylých členů, neboť 4,3 procenta z Ferdinandova podílu zamířilo mezi ně, nicméně nyní je absolutním králem 75letý právník z Vídně. Bude to ovšem takový král „bezzemek“, na trůn jej spoluvlastníci nepustí.
A tím nám vlastně pohádka končí, kruh se pomalu uzavírá. Porsche, respektive vlastně celý koncern VW Group, bude do značné míry ovládat hlavně Wolfgang Porsche a s ním souhlasící členové vedení. Piëchové pak budou nejbohatšími, ale koncern dále řídit nebudou. Přesto Hansi-Michelovi oněch 25,1 % hlasovacích práv v Porsche SE jednu možnost dává - s touto silou může efektivně zablokovat jakékoli rozhodnutí, které by mu bylo proti srsti. Takže úplně cokoli si Wolfgang a spol. dělat moci nebudou. Koho lze v této situaci považovat za vítěze, posuďte sami, jisté je jen jedno - Ferdinand Piëch zůstává nadále velmi bohatým člověkem - za prodej svého podílu měl dostat téměř 30 miliard Kč...



Otec Volkswagenu v jeho dnešní podobě už nepatří mezi jeho významné akcionáře
Hans-Michel Piëch je nyní novým největším akcionářem rodinného impéria...
...to ale povede jeho bratranec Wolfgang Porsche, který si s ním na druhou stranu rozumí mnohem lépe než s Ferdinandem
Posloužit můžeme i snímkem z rodinného archivu, kde jsou oba bratři Piëchové ve společnosti svého již zesnulého bratrance Ferdinanda Alexandra Porsche, tvůrce modelu 911
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 11 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včeraMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva