Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche má průšvih, zakázali mu prodávat Cayenne Diesel. Emisemi NOx to ale není
28.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselgate zdaleka nekončí. Překvapivé další kolo se týká Porsche, které tvrdí, že nemá nejmenší tušení, jak se do jeho motorů dostal podvodný kód.
Už skoro dva roky informujeme o vývoji kauzy Dieselgate, která zásadní měrou změnila nejen koncern VW, ale prakticky celý automobilový svět. Až do září 2015 kladně vnímané vznětové motory totiž rázem začaly být mnoha lidem trnem v oku. Nově se ovšem především mezi německou vládou a tamními výrobci má rodit dohoda, na jejímž základě budou utraceny nemalé peníze za opětovné zvýšení popularity „naftožroutů“.
Za těmito kroky nehledejte nic jiného než politikaření. Německá vláda si totiž uvědomila, že pokud bude dále táhnout proti dieselovým (a vlastně i benzinovým) motorům, mohou o práci přijít statisíce lidí. A to je vskutku hodně voličů, pročež bylo zkrátka již nutné zavelet k obratu. Je však otázkou, zda dohoda skutečně bude realizována, naplněna a hlavně zda zájem o diesely skutečně oživí. Dnes totiž došlo k dalšímu zvratu, který nelze vnímat jinak než jako další hřebíček do jejich rakve.
Německá KBA (Kraftfahrtbundesamt) nyní s okamžitou platností zakázala prodej Porsche Cayenne Diesel. Po testech tohoto SUV totiž vyšlo najevo, že je osazeno softwarem, který dokáže rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobí tomu mapu řídicí jednotky. Kupodivu ale nejde o snahu snížit papírové emise NOx, nýbrž emise CO2, tedy spotřebu paliva. Ty mají dle normovaného cyklu činit 173 gramů na kilometr (6,5 l nafty na 100 km), emise ale i v laboratoři byly s použití standardní mapy motoru vyšší.
Zajímavé přitom je, že KBA na přítomnost podvodného softwaru upozornila samotná automobilka. Ta se zároveň velmi ostře pustila do značky se čtyřmi kruhy ve znaku, jejíž třílitrový šestiválec Cayenne Diesel pohání. „Cítíme se být Audi podvedeni. Představenstvo by mělo vyhodit kompletně celý management,“ uvedl k věci šéf odborů Porsche Uwe Hueck.
Samotná značka pak v tiskovém prohlášení dodala, že „Porsche během interního vyšetřování objevilo nesrovnalosti v softwaru řídicí jednotky motoru a aktivně na to upozornilo německou federální autoritu, KBA. Nesrovnalosti ovšem již nejsou spojeny se softwarem převodovky. Náprava v podobě přehrání softwaru již byla autoritami odsouhlasena a bude uskutečněna během svolávací akce.“
Automobilka dále dodala, že nemá tušení, kde se takový software v řídící jednotce motoru vzal. Odpovědnost z jejích beder ale nikdo nesejme a čeká ji svolání 22 000 aut, která prodala po celé Evropě. Ta dosud neprodaná nemohou být do vyřešení celé situace registrována, neboť jim byla odňata certifikace KBA, kterou Porsche používá pro celou Evropu. Kolik aut kvůli tomuto problému nemůže být prodáno, zatím nebylo zveřejněno. Zákaz prodeje může ale stejně jako u ve výsledku podobného problému Audi trvat klidně měsíce, a to je velmi nepříjemné - Cayenne je pro Porsche jednou z dojných krav.
Tuto situace lze také vnímat jako další kapitolu mocenských bojů, které v koncernu VW aktuálně zuří. Mateřský Porsche Holding má podle zákulisních informací na mušce zejména šéfa Audi Ruperta Stadlera. Ten je pod extrémním tlakem již od února, kdy jej jeden z někdejších techniků značky obvinil z toho, že celý skandál se odehrává pod jeho taktovkou. Technik za to byl „odměněn” za to byl výpovědí.
Stadler nicméně od té doby musí neustále obhajovat svou pozici, v čemž mu nejnovější vývoj zahrnující i svolávací akci 850 tisíc dieselových aut zrovna nenapomáhá. Ostatně stejně jako fakt, že i původní kód, který odstartoval celý skandál, má na kontě Audi. Je proto vskutku sporné, zda bude stát v čele čtyř kruhů až do roku 2022, jak bylo původně předpokládáno.
My pak jen dodáme, že KBA zjistila nesrovnalosti také u Porsche Macan S Diesel, které je osazeno stejným třílitrovým turbodieselem jako Cayenne. V tomto případě se ale o zákazu prodeje nemluví, alespoň prozatím.







Prodej Porsche Cayenne Diesel aktuálně v Německu stojí, třílitrový turbodiesel od Audi je prý osazen podvodným softwarem
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
