Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Poslední značka trvá ve svých autech na hydraulickém řízení. Náhoda to není
27.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I když je pro ostrou jízdu jednoznačně lepší volbou, najdeme dnes řízení s hydraulickým posilovačem ve sporťácích jediné významné značky.
McLarenu se po šesti letech novodobé existence daří více než dobře. Nové kupé 720S je vyprodané až do počátku přespříštího roku, základní řadě Sport Series se daří odvádět klientelu od vozů jako Porsche 911, Audi R8 či dokonce Ferrari 488 GTB nebo Lamborghini Huracán. To jsou pro britskou značku nadmíru dobré zprávy, díky kterým může pokračovat v plnění svého ambiciozního plánu. Ten říká, že do roku 2022 McLaren uvede na trh celou řadu novinek.
Jednou z nich je i McLaren 570S Spider, který se poprvé ukázal během červnového Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Nyní s ním Britové se začátkem jeho prodejů objíždějí celý svět, což do spárů novinářů vrhlo i technického šéfa Paula Burnhama. Právě ten prohlásil, že McLaren je jediným výrobcem na světě, který se může pochlubit autentickou sportovní koncepcí.
Velice sebevědomé tvrzení, že ano. Co si však pod daným označením představit? Enzo Ferrari ve své době tvrdil, že pravý sporťák má mít dvanáctiválec vpředu a pohon zadních kol. I proto vlastně automobilka dost dlouho neodpověděla na konkurenci v podobě Lamborghini Miura, které sice hnanou zadní nápravou disponovalo, stejně jakož i dvanáctiválcem, ten však by usazen uprostřed.
Burnham pod onou „autentickou sportovní koncepcí“ myslí kombinaci karbonového monokoku, hydraulického řízení a přeplňovaný osmiválec. Doslova přitom říká, že „my u McLarenu si rádi myslíme, že máme jedinou autentickou sportovní koncepci na trhu. Není proto náhoda, že jednotlivé modely od sebe příliš mnoho prvků neodlišuje, neboť všechny dostaly karbonový monokok, hydraulické řízení a V8 twin-turbo uprostřed.“
Zejména setrvání u hydraulicky posilovaného řízení je v dnešním automobilovém světě zcela ojedinělé, a to i mezi nejprestižnějšími sportovními automobilkami. Ferrari, Lamborghini nebo Porsche dávno přepřáhly na elektrické posilovače zejména kvůli nižší papírové spotřebě. Ty sice mají své výhody, mají ale také jednu podstatnou nevýhodu, která by u sportovního automobilu měla být rozhodující - mizí s nimi cit. Pro ostatní je druhotná, pro McLaren nikoli a za to si skutečně zaslouží potlesk.
Právě díky popsané koncepci by ani nový McLaren 570S Spider neměl pozbýt nic z dynamických vlastností kupé, o čemž ostatně svědčí i samotné technické parametry. Zrychlení z klidu na stovku vůz zvládne za 3,2 sekundy, maximálně se pak rozjede na 328 km/h. To jsou stejná data jako u verze s pevnou střechou, jediným rozdílem je tak nejvyšší rychlost při stažených střešních panelech, jež činí 315 km/h.
Použití hardtopu si automobilka vyzkoušela již u modelů 650S Spider a 675LT Spider, opětovně jde tedy o sdílenou koncepci v rámci značky. Celý mechanismus zvyšuje hmotnost vozu jen o pouhých 46 kilo. Podle Burnhama „někteří lidé vozy řady Sport Series užívají každodenně. Bylo proto důležité, aby střecha fungovala bezchybně a byla snadno ovladatelná - a to se povedlo na jedničku.“
Postačí stisknout tlačítko a již po 15 s můžete uhánět s větrem ve vlasech. Střechu lze ovládat v rychlostech do 40 km/h, zhruba do 130 km/h pak lze ve voze snadno komunikovat se spolujezdcem. Za tím stojí elektricky ovládané zadní okno, které zároveň slouží i jako větrný deflektor a výrazně redukuje turbulence uvnitř.
„Nenechte se ale zmást, 570S Spider je i nadále velmi schopným supersportovním vozem. I přes to, že ho McLaren nabízí jako vůz zaměřený na každodenní provoz a použitelnost, ne pro okruhové využití,“ nešetří dále superlativy Burnham. A rovnou dodává, že od výše položené řady Super Series vlastně tuto novinku odlišují hlavně pneumatiky, jež jsou záměrně užší.
Odlišné obutí má zaručit jinou míru přilnavosti a tedy o trochu jiný limit. Za volantem tohoto vozu se tedy daleko více pobavíte než třeba s McLarenem 720S, který je zaměřen hlavně na rychlost, ať již v přímce nebo na okruhu. Kromě toho Burnham dodává, že zejména u těchto dvou nových vozů došlo k výraznému zlepšení v rámci prodlevy turba, která je momentálně již minimální.
„Neustále hledáme způsoby, jak zlepšit odezvu na plyn pomocí redukce prodlevy turbodmychadla, nicméně je to spíše softwarová záležitost než cokoliv jiného. Mezi představením modelu 650S a novinky 570S Spider jsme v reakci na pokyny plynového pedálu výraznou měrou zlepšili odezvu řídicí jednotky motoru. Stále ale jde o přeplňovaný motor, který má limity, kam až jde zajít.“
Jinými slovy, i přes veškerou snahu McLarenu bude přeplňovaný motor na pokyny řidiče reagovat s menším zpožděním. Může tedy Burhnam hovořit o jediné autentické sportovní koncepci na trhu? To je otázka, na kterou si musíte odpovědět sami, za hydraulicky posilované řízení u nás ale má jedno velké plus. To „záměrně” nabízí jako poslední na světě - v pár jiných, obvykle levných autech zůstává už jen jako dozvuk minulosti...
McLaren 570S Spider počítá se stejnou jízdní dynamikou jako kupé. Dle značky je to dáno tím již základní koncepcí, která má být na trhu jedinou ryze sportovní
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva