Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo

Měla být tím, na co všichni čekají, co Teslu konečně dostane před oči masového publika a dovolí ji prodat další statistíce aut. Jenže souběžně kroky naznačují, že jde spíše o z nouze ctnost a analytici tak bijí na poplach.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo

4.3.2019 | Petr Prokopec

Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Měla být tím, na co všichni čekají, co Teslu konečně dostane před oči masového publika a dovolí ji prodat další statistíce aut. Jenže souběžně kroky naznačují, že jde spíše o z nouze ctnost a analytici tak bijí na poplach.

Na sklonku minulého týdne Tesla překvapivě oznámila, že lidé mohou začít objednávat základní Model 3 za dlouho slibovanou cenu 35 tisíc dolarů, tedy asi 790 tisíc Kč. Takový krok většina lidí už ani nečekala, příslib příchodu relativně levné verze padl už před několika léty a jeho zhmotnění bylo samotným Elonem Muskem několikrát označeno za v danou chvíli nemožné. Teď je to ale fakt a firma tak dokázala na první pohled něco neskutečného - cenu Modelu 3 srazila pod úroveň Audi A4, BMW řady 3 či Mercedesu třídy C.

V reakci na tento krok bylo očekáváno výrazné zvýšení důvěry akcionářů a tomu odpovídající růst cen akcií. Reakce finančních trhů je ale dokonale opačná a cena akcií postupně klesla na nejnižší úroveň od loňského října. Proč se něco takového stalo, když se zdá, že Tesla je konečně schopná konkurovat konvenčním autům elektromobilem? Ve stručnosti řečeno tento krok doprovodila řada jiných, které dělají dojem, že se americká automobilka nepouští sebevědomě do boje o další růst, ale spíše se při tonutí chytá stébla.

Tesla totiž nejprve u Modelu 3 snížila v lednu cenu o 2 000 USD (45 120 Kč), následně pak v únoru o dalších 1 100 USD (24 820 Kč). Současně s příchodem ještě levnějšího, základního Modelu 3 byly sníženy ceny všech ostatních typů. A když automobilka ve stejný moment oznámila, že kvůli úsporám zruší většinu svých obchodních zastoupení v momentě, kdy ještě minulý měsíc ve své výroční zprávě zmiňovala, že „vybudovala a bude dále rozvíjet globální síť obchodů”, bylo jasné, že něco není v pořádku.

„Když si to dáme do souvislosti s uvedením Modelu 3 za 35 tisíc dolarů, vnímáme snížení ceny jako důkaz toho, že poptávka po vozech Tesly oslabila,“ uvedl k tématu Joseph Spak, analytik společnosti RBC Capital Market. Toni Sacconaghi z firmy Bernstein pak ve zprávě investorům nazvané „Tesla Model 3 za 35 tisíc dolarů - genialita nebo zoufalství?” rovnou dodává, že „s ohledem na jeho zbrklost se nezdá, že by aktuální prohlášení bylo učiněno z pozice síly“.

Posledním hřebíčkem se pak stalo, když Musk uvedl, že první letošní čtvrtletí nebude ziskové a ve druhém jsou černá čísla pouze „velmi pravděpodobná“. To je znovu velký obrat - nedávno ještě tvrdil, že očekává v roce 2019 ziskový každý kvartál. Není tedy divu, že automobilce věří stále méně lidí a akcie zamířily prudce dolů.

Musk se nyní tyto palce dolů pokusil vykompenzovat novým oznámením, že očekávané malé SUV Model Y bude odhaleno 14. března, nicméně nálady finančníků zůstávají i nadále pochmurné. Jakkoliv bude totiž novinka do značné míry založena na Tesle Model 3 a její vývoj tudíž nebude tak nákladný, značka na další vůz nemá pro změnu výrobní kapacity. Bude tedy muset razantně zreorganizovat výrobu, což znamená další investice a další potenciální ztráty.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se Musk s nastalou situací vypořádá. Aktuálně ale nedrží zrovna silné karty, radost mu tak může dělat snad jen skutečnost, že jím vyslaná Tesla Roadster do Vesmíru na palubě rakety Falcon Heavy má aktuálně na kontě největší počet „ujetých“ kilometrů ze všech aut v historii. Starman urazil již 840 milionů kilometrů, tedy dvaadvacetinásobek součtu délky všech pozemských komunikací.

Nejde o jediný úspěch vozu, na kontě má také výjimečnou spotřebu. I když raketa Falcon Heavy při startu spotřebovala 476 910 000 litrů paliva, při vzdálenosti, jakou Tesla následně urazila, jde o průměr 0,06 litru na sto kilometrů. To sice na první pohled elektromobilu zrovna dobrou vizitku nedělá, na rozdíl od „nulové spotřeby” na zemi je to ale aspoň skutečné číslo...


Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 1 - Tesla reakce na zlevneni Model 3 dalsi 01
Příchod levného Modelu 3 měl Teslu nakopnout, místo toho ji ale srazil do kolen - jeho nabídka vypadá spíše jako volání o pomoc než sebevědomý pokus o další růst

Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 2 - Tesla Model 3 2019 nova sada 01Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 3 - Tesla Model 3 2019 nova sada 02Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 4 - Tesla Model 3 2019 nova sada 03Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 5 - Tesla Model 3 2019 nova sada 04Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 6 - Tesla Model 3 2019 nova sada 05Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 7 - Tesla Model 3 2019 nova sada 06Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 8 - Tesla Model 3 2019 nova sada 07Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 9 - Tesla Model 3 2019 nova sada 08Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 10 - Tesla Model 3 2019 nova sada 09Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo - 11 - Tesla Model 3 2019 nova sada 10
Tesla Model 3 ve vyšší specifikaci

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.