Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč si nové Škody říkají Kodiaq a Karoq? Expert odhalil pozadí vzniku jmen aut
24.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nových modelů v nabídce jednotlivých značek stále přibývá a každý z nich musí dostat nové jméno. Najít jej ale dnes vůbec není jednoduché.
Vymyslet zcela nový název automobilu je velmi tvrdý oříšek. Je třeba, aby byl úderný, ale zároveň srozumitelný. Zároveň je třeba, aby do značné míry ctil firemní tradice, na druhou stranu však mnohdy musí oslovit globální publikum. Tedy i takové zákazníky, kteří o zemi původu nemají žádné tušení. A také nesmí být už kdekoli na světě použitý a vyjadřovat cokoli hanlivého.
Automobilky si kvůli naplnění těchto cílů najímají dobře placené experty, přesto občas nedojdou ke zcela uspokojivému výsledku. Své o tom ví třeba takové Hyundai, které v letošním roce představilo nové SUV s názvem Kona. Již během představení jména jsme přitom mluvili o možné asociaci s koninou, mnohem více však Korejci narazili v Portugalsku. Záhy totiž zjistili, že Kona je slangový výraz pro ženské genitálie a přistoupili ke změně.
Je pak otázkou, jaký úspěch bude mít Seat s chystaným třetím SUV, které bude sdílet mechanický základ se Škodou Kodiaq. Španělé se totiž rozhodli jít proti davu a volbu názvu nechávají na publiku. To samozřejmě jen muselo ctít tradici, dle které automobilka pojmenovává své vozy podle španělských měst. Seat tak během léta obdržel 10 130 možných variací, z nichž byly vybrány čtyři finální možnosti - Alboran, Aranda, Avila a Tarraco. Jaké označení ale bude to vítězné, je nyní sporné. Je přitom možné, že Seat nakonec přijde požádat o radu experta Roberta Pyraha, jenž se automobilovými názvy zabývá. A odhalil pozadí toho, jak jména nových modelů vznikají.
„V polovině 90. let jsme v případě možnosti použít reálná slova dosáhli vrcholu,“ říká k tomu Pyrah. A dodává, že všechna skutečná, emotivní, zábavná a nápadná jména byla v tu chvíli vyčerpána. Bylo tak stále těší nalézt slova, která znějí přirozeně.“ Průmysl se však této situaci přizpůsobil, nicméně stále lpěl na jistých tradicích, zvláště pak v některých segmentech - třeba v případě SUV.
U těchto vozů je dle Pyraha důraz kladen na písmena „Q“ a „K“, která mají symbolizovat jistou robustnost. Zástupci této kategorie jsou historicky třeba Nissan Qashai či nověji Škody Kodiaq a Karoq. Právě proto česká automobilka sáhla po těchto označeních a používá rovnou K i Q, třebaže oficiálně hovoří o inspiraci kdesi na Aljašce. Jistě, skutečné jméno se hodilo, jeho výběr ale stál až na konci procesu definovanému docela jinými aspekty než: „Zajedeme na Aljašku a uvidíme.”
Konkrétní postup je pak v případě té které značky dán do značné míry tím, jak moc je automobilka odvážná, jak moc si troufne zamířit mimo své mantinely či mantinely odvětví - pokud je přitom úspěšná, ostatní ji následují. „Téměř všechna SUV nyní mají technicky znějící názvy. Stalo se přitom již zvykem, že každá se snaží začlenit písmena jako K a Q. Mnohem snadnější je pak následně možná změna názvu,“ dodává Pyrah s tím, že pokud nazvete model třeba Komiq, trh snáze přijme třeba změnu třeba na Kotlíq - to žertujeme, ale pro ukázku.
Ne vždy ovšem dojde na následování úspěšného výpadu mimo konvence. Pyrah v tomto ohledu nadmíru obdivuje korejskou automobilku Kia, která byla natolik odvážná, že představila modely Pro_cee'd a Cee'd. Tím se vymanila z davu, zároveň lze přitom na adresu názvu připsat nemalý úspěch samotného vozu. Dokázala by to ale Kia s konvenčnějším jménem? To není jisté.
Stejně tak je otázkou, jakým způsobem by se vyvíjelo portfolio Volkswagenu či Lamborghini, kdyby obě značky v minulosti nelpěly na některých svých tradicích. Němci totiž řadu svých aut pojmenovali dle větrů (Passat, Jetta, Scirocco), zatímco Italové velmi často užívají názvy odkazující buď přímo na býky, nebo na produkty, které jsou s býky spojené.
Ford pro změnu dlouho lpěl na tom, aby jeho modely začínaly písmenem „F“. Po vozech jako Focus, Fusion či Fiesta se však objevily Kuga či C-Max, jenž byly dle Pyraha snahou poukázat na něco nového. Modrý ovál tím chtěl říci: „Podívejte, naše kmenové portfolio je tu - a značí je písmeno F - ale tady jsou odlišné názvy, jenž označují jiný produkt.“
Jak je tedy zjevné, myslet na vše nezbytné a přijít s opravdu dobrým názvem pro nový automobil je skutečně náročné. Jak si s ní poradit? K tomu Pyrah dává pár základních vodítek.
Jak vymyslet dobré jméno pro nový model auta?
Zbořte konvence
„Opel donedávna používal jen jména končící na na písmeno A - Astra, Vectra, Insignia, Mokka... Jméno Adam byl pokus pustit na trh auto, které bylo na poměry Opelu odlišné, aby se dostal na trhy vozů jako je Fiat 500. Jméno bylo signálem, že zkouší něco jiného.”
Vynalezte nové slovo
„Mám rád třeba jméno Verso. Toyota je obecně dobrá ve schopnosti nafukovat styl pojmenování svých modelů, aniž by bořila konvence. Verso není skutečné slovo, ale je dost blízko a je dostatečně výmluvné - zní versatilně, všestranně - takže Toyota k tomu přistoupila docela chytře.”
Nebojte se technických konotací
„Quattro je jméno z minulosti, které miluji a které opravdu rezonuje. Ale také pomohlo Audi dostat se z hlavního proudu. Tohle jméno bylo odlišné - říká 'čtyři', reprezentuje výkon a rychlost a zní prostě dynamicky. Pro značku vykonalo zázraky.”
Hrajte si s vlastní tradicí
„Renault vždy používal čísla pro označení svých modelů, ale později přešel na francouzsky znějící slova jako Zoe či Espace. Myslím si, že na přeplněném trhu se spoustou rivalů používajících též alfanumerická označení svých modelů se Renault rozhodl udělat ctnost z toho, že je francouzský.”
Škoda Kodiaq je příklad jména, který šel cestou popisovanou Pyrahem - hlásí se k SUV a jde o nové a technicky znějící slovo bez asociací s čímkoli hanlivým
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
před 2 hodinami - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před 3 hodinami - Ohromující susperjachtu Porsche s 4 663 koňmi nikdo nechce ani po obří slevě, koupit ji půjde ještě levněji
před 5 hodinami - Tesle se na skladech dál hromadí neprodaná auta, pronajímá si parkoviště i letiště, aby je měla kam dávat
před 6 hodinami - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva