Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí

Prodeje nových aut v Evropě rostly sice meziročně už jen o 2,2 %, co by za to ale takový VW dal. Opětovně se ale daří třeba Suzuki či Jaguaru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí

20.3.2017 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

Prodeje nových aut v Evropě rostly sice meziročně už jen o 2,2 %, co by za to ale takový VW dal. Opětovně se ale daří třeba Suzuki či Jaguaru.

Měsíc se s měsícem sešel a my zde máme nový report, který se týká prodejů nových aut na evropských trzích. Jenže zatímco v lednu jsme doslova sršeli optimismem, nyní se budeme držet více při zemi. Registrace totiž rostly pouze 2,2procentním tempem, načež nedošlo k překonání roků 2006 a 2008, kdy bylo pokaždé prodáno přes 1 078 490 nových aut, tedy více než letos v únoru (ve druhém zmíněném období dokonce výrazně více). A co více, tato data dle analytiků naznačují, že letos se skutečně dočkáme jen pomalého růstu či dokonce stagnace.

Prozatím ale nemalujme čerta na zeď, ostatně jeden měsíc v celkovém součtu nemusí nic znamenat a již v březnu se můžeme dočkat daleko většího růstu. Ostatně letošní únorové výsledky do značné míry ovlivnil o jeden den menší počet pracovních dní. Nejspíše i proto došlo na několika hlavních trzích k poklesu. Francouzské registrace jsou totiž dole o 2,9 procenta, německé o 2,6 % a britské o 0,3 %. Lépe na tom byly v případě větších zemí jen Itálie (+6,2 %) a Španělsko (+0,2 %).

Ještě než se přesuneme k jednotlivým značkám, musíme na moment setrvat v ostrovním království. Zde se totiž od 1. dubna chystají změny, které nemalou měrou ovlivní prodeje nových aut. Tamní zákonodárci totiž schválili nové zdanění, které výrazně zdraží jejich vlastnictví. Vysvětlit si to můžeme kupříkladu na Peugeotu 208 1,2 PureTech (82 koní), který stejně jako třeba Ford C-Max 1,5 TDCi či VW Passat 1,6 TDI patří mezi vozy, kterých se změna dotkne nejvíce.

Podle současného schématu totiž Britové platí za francouzský hatchback v průměru 20 GBP (cca 622 Kč) ročně, po 1. dubnu však tato cena naroste na 140 GBP (4 353Kč). Máme tu tedy opravdu nemalý nárůst, díky kterému se nejspíše řada lidí rozhodne pro koupi nového vozu ještě před zavedením změn. Březnové registrace tak možná budou rekordní, ty v následujících měsících ale velmi pravděpodobně zamíří dolů.

Enormně vyšší zdanění se přitom výrazně dotkne hlavně malých vozů či hybridů, u těch, jenž produkují vyšší emise CO2, zdražení překvapivě nebude až tak výrazné. Respektive se bude jednat skoro o úsporu, neboť sazba 140 GBP (4 353 Kč) platná pro veškeré další roky vlastnictví s výjimkou toho prvního je u takové Hondy CR-V 2,0 i-VTEC o 70 liber nižší (2 176 Kč), než je tomu v současnosti.

Podle britské vlády má takto dojít k narovnání poněkud pokřiveného prostředí, s čímž polovina lidí bude a druhá polovina nebude souhlasit. Rozložení sil přitom ovlivní velikost automobilu a jeho motoru, konkrétně pak míra produkovaných emisí. Jelikož přitom vozy jako CR-V jsou v globálu dražší než malé hatchbacky, může si je pořídit méně lidí a to celkový stav taktéž ovlivní.

Toliko ale k britským vodám a výhledu do nejbližší budoucnosti, nyní již zpět k únorovým registracím a jednotlivým značkám. Jak jsme přitom zmínili již v úvodu, do lednového optimismu máme daleko. Pokles je totiž spojen s celou řadou výrobců od Volkswagenu (-6,6 %) přes Peugeot (-3,7 %), DS (-36,4 %), Opel (-1,4 %) či Smart (-17,5) až po Mazdu (-8,5 %) a Hondu (-8 %).

Stejně tak ale došlo u celé řady automobilek k růstu. Skokanem měsíce je opětovně Jaguar (+51,5 %), více nás ale zaujaly výsledky Suzuki (+34,4 %). Tato značka totiž nemalou měrou rostla taktéž v lednu, jen za dva měsíce tak má na svém kontě více registrací než Jeep s Alfou Romeo dohromady. Nicméně i s těmito automobilkami je spojen růst (+0,3 %, resp. +21 %).

Více informací naleznete v níže přiložených přehledech, my tak již jen dodáme krátkou zmínku o Toyotě. Japonský gigant je totiž v plusu s oběma svými značkami, tedy nejen se svými vlastními registracemi (+21,3 %), ale rovněž v případě Lexusu (+10,2 %). Přestože tedy s těmito výrobci již není prakticky spojen dieselový motor, tento handicap evidentně nevadí ani Evropanům.

Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 1 - Prodeje EU 2-2017 lepsi 01Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 2 - Prodeje EU 2-2017 lepsi 02Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 3 - Prodeje EU 2-2017 lepsi 03Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 4 - Prodeje EU 2-2017 lepsi 04Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 5 - Prodeje EU 2-2017 lepsi 05
Prodeje nových aut v Evropě v únoru sice vzrostly...

Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 6 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 08Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 7 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 09Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 8 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 10Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 9 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 11Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 10 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 12Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 11 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 13Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 12 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 14Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí - 13 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 15
...Volkswagen ovšem zamířil výrazně dolů

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše