Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz

Automobilky svou část splnily, nyní je řada na vládách, říká šéf BMW a chce více podpory pro nákup elektromobilů, aby se bavorským modelům dařilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz

25.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky svou část splnily, nyní je řada na vládách, říká šéf BMW a chce více podpory pro nákup elektromobilů, aby se bavorským modelům dařilo.

Automobilka BMW chce větší podporu elektromobilů, aby se více prodávaly. Uvedl to Norbert Reithofer, generální ředitel, na výroční tiskové konferenci BMW Group, konané minulý týden v Mnichově. „Vidíme jasnou spojitost mezi vládními podporami a prodejem elektromobilů. Kdekoliv, kde vlády nabídnou dost velkou podporu pro elektrická auta, prodeje BMW i3 rostou,” řekl.

Jen v Norsku se prodalo za minulý rok na dva tisíce kusů i3. V Kalifornii to byly tři tisíce, polovina všech i3 prodaných ve Spojených státech. Vlády obou těchto míst nabízejí zájemcům o elektromobily ohromné státní podpory, zrovna v Norsku ale elektromobily už před více než dvěma lety začínaly působit problémy, protože jich bylo příliš. Spojitost naznačenou šéfem BMW tedy vidíme též, jako ti, kteří budou muset všechny dopady případných podpor zaplatit, ale po jejich zavedení rozhodně nevoláme.

Reithofera trápí zejména to, že v Německu se loni podařilo prodat jen 2 100 kusů i3 za. To je sice nominálně více než v Norsku, ale uvažme, že obyvatelstvo Německa je s 81 miliony lidí podstatně početnější než obyvatelstvo Norska, kde žije jen přes 5 milionů lidí. Dvě tisícovky prodaných elektromobilů jsou tak spíše fiasko než úspěch, zejména když automobilka počítala s prodeji v okolo 4 tisíc kusů. Také ale v Německu zatím nejsou žádné výrazné podpory pro ty, kteří si elektromobil chtějí pořídit. A je to tak správně.

Zdůrazněme, že pouze stav, který nezvýhodňuje žádnou technologii pohonu před jinými, ať už to je benzín, nafta, elektřina, LPG/CNG či vodík, je stav, který se dá označit za trh. Ani ten už nyní zejména kvůli všemožným regulacím Evropské unie nepanuje, chce-li ale BMW další podporu pro elektromobily, žádá vlády o další pokřivení trhu s automobily. A je zcela irelevantní, že to jsou právě vlády, ať národní či nadnárodní, které si elektromobily vysnily - automobilky proinvestovaly miliardy eur pro splnění nastavených kvót z vlastní vůle, zrovna v případě BMW za halasného přikyvování a mávání modro-zelenou vlajkou. Automobilky mohly proti nesmyslným omezením bojovat, neudělala to ale jediná. Jejich současná reakce na nastalý stav se tedy jeví být průhledným oportunismem ve stylu „nechali jste nás stavět hladovou zeď, teď nám ji zaplaťte”.

Státní podpory nicméně nejsou samospásné a BMW ani jiným nemusí významně pomoci. Například ve Francii či ve Velké Británii jsou elektromobily dotovány horem dolem - Brit může dostat až 5 tisíc liber (182 tisíc korun), pořídí-li si elektromobil nebo plug-in hybrid, který na kilometr vypustí méně než 75 g CO2. Přesto ale v Británii, zemi o nějakých 60 milionech obyvatel, nejsou prodeje i3 lepší než v Německu. Konkrétně se v Británii prodalo 1 860 BMW i3, ale ne za rok 2014, nýbrž za dobu od listopadu 2013 do letošního února.

Německá vláda chce mít na silnicích milion elektromobilů do roku 2020. Aby se takovému cíli byť jen přiblížila, bude muset pro elektromobily zavést různé úlevy ve výši nejméně takové, jaké jsou v sousední Francii či ve Velké Británii nebo Norsku. „Německé automobilky splnily svou část dohody. Míč je nyní na straně zákonodárců,” uvedl Reithofer. Německo podle něj musí „dohnat” ostatní země západní Evropy v podporách elektromobilů.

My bychom byli raději, kdyby už tak pokřivený trh nebyl dále křiven a elektromobily si získaly své místo v myslích zákazníků teprve tehdy, kdy na to „budou mít” - nejen svými vlastnostmi, ale také výrobní a provozní efektivitou. V cestě jejich rozvoje nestojí žádné umělé překážky, které by bylo třeba odstraňovat, ale jen jejich přirozené limity spočívající v omezeném dojezdu, dlouhé době dobíjení, drahým akumulátorům a jejich ne zrovna nekonečné životnosti.


Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 1 - BMW i3 oficialni sada 024Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 2 - BMW i3 oficialni sada 025Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 3 - BMW i3 oficialni sada 027Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 4 - BMW i3 oficialni sada 026Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 5 - BMW i3 oficialni sada 028Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 6 - BMW i3 oficialni sada 030Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 7 - BMW i3 oficialni sada 046Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 8 - BMW i3 oficialni sada 045Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 9 - BMW i3 oficialni sada 044Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 10 - BMW i3 oficialni sada 047Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 11 - BMW i3 oficialni sada 049Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 12 - BMW i3 oficialni sada 051
Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 13 - BMW i3 oficialni sada 081Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 14 - BMW i3 oficialni sada 089Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz - 15 - BMW i3 oficialni sada 092
BMW i3 není v Německu tak úspěšné, jak by si značka přála

Zdroje: BMW, Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.