Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje elektromobilů neplní očekávání BMW, volá po dotacích z našich peněz
25.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky svou část splnily, nyní je řada na vládách, říká šéf BMW a chce více podpory pro nákup elektromobilů, aby se bavorským modelům dařilo.
Automobilka BMW chce větší podporu elektromobilů, aby se více prodávaly. Uvedl to Norbert Reithofer, generální ředitel, na výroční tiskové konferenci BMW Group, konané minulý týden v Mnichově. „Vidíme jasnou spojitost mezi vládními podporami a prodejem elektromobilů. Kdekoliv, kde vlády nabídnou dost velkou podporu pro elektrická auta, prodeje BMW i3 rostou,” řekl.
Jen v Norsku se prodalo za minulý rok na dva tisíce kusů i3. V Kalifornii to byly tři tisíce, polovina všech i3 prodaných ve Spojených státech. Vlády obou těchto míst nabízejí zájemcům o elektromobily ohromné státní podpory, zrovna v Norsku ale elektromobily už před více než dvěma lety začínaly působit problémy, protože jich bylo příliš. Spojitost naznačenou šéfem BMW tedy vidíme též, jako ti, kteří budou muset všechny dopady případných podpor zaplatit, ale po jejich zavedení rozhodně nevoláme.
Reithofera trápí zejména to, že v Německu se loni podařilo prodat jen 2 100 kusů i3 za. To je sice nominálně více než v Norsku, ale uvažme, že obyvatelstvo Německa je s 81 miliony lidí podstatně početnější než obyvatelstvo Norska, kde žije jen přes 5 milionů lidí. Dvě tisícovky prodaných elektromobilů jsou tak spíše fiasko než úspěch, zejména když automobilka počítala s prodeji v okolo 4 tisíc kusů. Také ale v Německu zatím nejsou žádné výrazné podpory pro ty, kteří si elektromobil chtějí pořídit. A je to tak správně.
Zdůrazněme, že pouze stav, který nezvýhodňuje žádnou technologii pohonu před jinými, ať už to je benzín, nafta, elektřina, LPG/CNG či vodík, je stav, který se dá označit za trh. Ani ten už nyní zejména kvůli všemožným regulacím Evropské unie nepanuje, chce-li ale BMW další podporu pro elektromobily, žádá vlády o další pokřivení trhu s automobily. A je zcela irelevantní, že to jsou právě vlády, ať národní či nadnárodní, které si elektromobily vysnily - automobilky proinvestovaly miliardy eur pro splnění nastavených kvót z vlastní vůle, zrovna v případě BMW za halasného přikyvování a mávání modro-zelenou vlajkou. Automobilky mohly proti nesmyslným omezením bojovat, neudělala to ale jediná. Jejich současná reakce na nastalý stav se tedy jeví být průhledným oportunismem ve stylu „nechali jste nás stavět hladovou zeď, teď nám ji zaplaťte”.
Státní podpory nicméně nejsou samospásné a BMW ani jiným nemusí významně pomoci. Například ve Francii či ve Velké Británii jsou elektromobily dotovány horem dolem - Brit může dostat až 5 tisíc liber (182 tisíc korun), pořídí-li si elektromobil nebo plug-in hybrid, který na kilometr vypustí méně než 75 g CO2. Přesto ale v Británii, zemi o nějakých 60 milionech obyvatel, nejsou prodeje i3 lepší než v Německu. Konkrétně se v Británii prodalo 1 860 BMW i3, ale ne za rok 2014, nýbrž za dobu od listopadu 2013 do letošního února.
Německá vláda chce mít na silnicích milion elektromobilů do roku 2020. Aby se takovému cíli byť jen přiblížila, bude muset pro elektromobily zavést různé úlevy ve výši nejméně takové, jaké jsou v sousední Francii či ve Velké Británii nebo Norsku. „Německé automobilky splnily svou část dohody. Míč je nyní na straně zákonodárců,” uvedl Reithofer. Německo podle něj musí „dohnat” ostatní země západní Evropy v podporách elektromobilů.
My bychom byli raději, kdyby už tak pokřivený trh nebyl dále křiven a elektromobily si získaly své místo v myslích zákazníků teprve tehdy, kdy na to „budou mít” - nejen svými vlastnostmi, ale také výrobní a provozní efektivitou. V cestě jejich rozvoje nestojí žádné umělé překážky, které by bylo třeba odstraňovat, ale jen jejich přirozené limity spočívající v omezeném dojezdu, dlouhé době dobíjení, drahým akumulátorům a jejich ne zrovna nekonečné životnosti.
BMW i3 není v Německu tak úspěšné, jak by si značka přála
Zdroje: BMW, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva