Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá
18.1.2019 | Mirek Mazal
Pokud vás na silnici děsí už předjíždění běžných kamionů, raději si nepřejte potkat tzv. silniční vlak. Delší soupravy byly dosud v Evropě zakázané, teď je ale jako v první zemi povolili ve Finsku.
Přeprava velkého množství těžkého nákladu probíhá primárně po železnici, neboť lokomotivy zvládají na jeden zátah odvézt více nákladu než jakýkoliv jiný pozemní stroj. Pro svůj provoz ale potřebuji koleje, což není vždy šikovné. Koleje jednak nevedou na každé místo světa a jen zřídka po nich lze zvládnout cestou cestu z počáteční do cílové destinace. Náklad je tedy nakonec beztak překládán z nákladních aut a do nákladních aut, což v některých případech činí efektivnější přepravu pomocí tzv. silničních vlaků, ve své podstatě hodně dlouhých kamionů.
Tyto prostředky jsou dobře známé ze zemí jako Austrálie, USA, Kanada či Argentina, na starém kontinentu ale byly dosud zakázané. Jeden tahač dokáže v případě „vlakového uspořádání” táhnout tři až čtyři návěsy anebo přívěsy. Celková délka kompletu běžně dosahuje až 50 metrů, v Evropě bývá omezena na 17 až 22 metrů. V některých zemích jsou pro určité případy udělovány výjimky, na paušální povolení silničních vlaků ale v Evropě dojde poprvé až v pondělí. A kupodivu v zemi, která je členem Evropské unie.
Jde o Finsko, které objevilo výhody větších kamionů. Hlavní předností je efektivnější přeprava, která hraje v současné bezskladové logistice významnou roli. Podle nového nařízení tak od budou moci 21. ledna křižovat Finsko delší a těžší kamiony než kdekoli jinde v Evropě.
Finská pravidla nejsou tak velkorysá jako třeba v Austrálii, přesto jde o značný posun vpřed. Maximální délka soupravy nově může být až 34 metrů, hmotnost „vlaku” nesmí přesáhnout 76 tun. To jsou skoro dvojnásobky dosud povolených hodnot. Tolerovaná délka jednoho náklaďáku se zvýšila na 13 metrů, délka návěsu může být 16 metrů. Případné překročení regulačních parametrů musí být konzultováno s ministerstvem dopravy, které případně vydá zvláštní povolení.
Uvolnění podmínek se týká jen strojů homologovaných pro tento účel, modely schopné převážet několik tun navíc mají povinnost splňovat nejnovější podmínky v oblasti bezpečnosti - zejména nesmí chybět elektronické systémy jako systém nouzového brzdění a udržování v jízdním pruhu. Provoz je pak omezen na dostatečně dimenzované silnice, někdy i s časovými omezeními.
Pro ostatní řidiče může být výskyt podobně dlouhého auta na silnici překvapením, předjet 34 metrů dlouhý kamion bude chtít trochu více přemýšlení. Pokud byste tedy v budoucnu zamířili do Finska, mějte na paměti, že tam můžete na silnicích narazit na kamion klidně dvakrát delší, než jsou ty české. A předjet takového obra chvíli potrvá...


































Silniční vlaky se mimo Evropu používají poměrně často, jak můžete vidět. Na starém kontinentu byly dosud zakázané, Finsko to od pondělí změní
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejčtenější články
Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha