Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji

Už pětikilometrový vlak by byl zajímavou podívanou, tady ale neuvidíte ani jeden vagón. Je to souprava spojená jen a pouze z opuštěných lokomotiv.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji

12.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už pětikilometrový vlak by byl zajímavou podívanou, tady ale neuvidíte ani jeden vagón. Je to souprava spojená jen a pouze z opuštěných lokomotiv.

Americká železniční společnost Union Pacific Railroad (UPR) provozuje na území Spojených států největší nákladní vlakovou síť. Pod správu UPR spadá asi 8 500 lokomotiv brázdících zhruba 51 000 kilometrů kolejí, z nichž forma asi 42 000 kilometrů přímo vlastní. S takovým postavením se může postarat i o věci, které by by si jiné firmy v oboru stěží mohly dovolit a vedle níž se i nedávné obrázky zkázy jednoho ze slavných evropských vlaků zdají být nicotné.

Řeč je úchvatné podívané, která se příznivcům vlaků, zvědavcům a nebo prostě turistům naskytne mezi městy Tucson a Benson uprostřed arizonské pouště. Nachází se tam slepá kolej, na níž stojí poskládané vyřazené lokomotivy. Není jich pár jednotek nebo desítek, sahají kam až oko dohlédne. Téměř pětikilometrový had se v tuto chvíli skládá z 292 lokomotiv a vytváří skoro nekonečnou žlutou linii táhnoucí se mezi vyprahlými kopečky.

Stroje jsou sice opuštěné, ale mají dále svého majitele v podobě UPR a teoreticky se ještě mohou dočkat uplatnění. Nedokážeme si tedy představit, jak by někdo vrátil do provozu třeba 147. lokomotivu v řadě, ale iluze nikomu brát nechceme. Šéf tiskového oddělení firmy Jeff DeGraff prozradil jen to, že odstavená technika v tuto chvíli není potřebná. „Hledali jsme otevřené místo se suchým podnebím, které vyhovuje strojům, abychom neměli starosti s přílišnou korozí a počasím. Je to pro nás dobré místo. Měli jsme štěstí, že jsme mohli použít tento kus železnice.“

Společnost podle DeGraffa ukládá lokomotivy bokem a v případě potřeby je zase zapojí do práce. Cena jedné se pohybuje v rozmezí 1-3 milionu USD (20 700 000-62 160 000 Kč), proto americký dopravce nechce nevyužité lokomotivy nechat na pospas osudu. Firma pravidelně kontroluje technický stav, znovu si ale dovolíme vyjádřit svou pochybnost nad tím, že by větší část z nich mohla být po létech postupného „silážování” ještě kdy využita.

Z místa se stala spíše turistická atrakce, lidé jezdí tento neobvyklý technický úkaz obdivovat osobně. UPR proti tomu nic nenamítá, jen klade lidem na srdce, aby se opravdu jen koukali s vědomím, že se stále jedná o soukromý majetek. Osamělý houf lokomotiv uprostřed ničeho působí zapomenutým dojmem je na každý pád fascinující podívanou, však si ji dopřejte sami díky snímkům a videu níže...


Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji - 1 - Odstavene lokomotivy Arizona 01Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji - 2 - Odstavene lokomotivy Arizona 02Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji - 3 - Odstavene lokomotivy Arizona 03Tohle není dlouhý vlak, ale 5 kilometrů opuštěných lokomotiv na slepé koleji - 4 - Odstavene lokomotivy Arizona 04


Letecké záběry na žlutého hada uprostřed arizonské pustiny. Všude samé lokomotivy společnosti Union Pacific Railroad, která využila část svých kolejí k odložení nepotřebných mašin

Zdroj: ACEofSPUD@Youtube

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.