Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První německá automobilka definitivně skončila s diesely, už nevyrobí ani jeden
23.9.2018 | Petr Miler
Mnozí o tom mluvili a mluví, nikdo to ale zatím neudělal. I v tomto případě se dlouho zdálo, že jde o přehánění, ale nakonec tomu tak není. Žádné další naftové Porsche už nebude postaveno.
Dlouho to vypadalo jako scéna z filmu Skřivánci na niti. Akorát místo: „Tak to se ožeňte!” a: „Tak to se nežeňte!” jako by šéfům Porsche někdo našeptával cosi o tom, že je mají a nebo nemají vyrábět. O čem je řeč? Pochopitelně o naftových motorech, které se už letos v únoru v Zuffenhausenu ocitly na černé listině a automobilka hovořila o okamžitém zastavení jejich výroby a prodeje.
Znělo to rezolutně, v dalších týdnech ale Porsche svá slova nejprve mírnilo, aby záhy zcela otočilo. „Neříkáme, že diesely zcela opouštíme,“ nechal se tehdy slyšet prodejní šéf automobilky s tím, že je dostane přinejmenším nový Cayenne a nafta se vrátí i do nabídky Macanu. Obojí se mělo stát ještě letos, teď už je ale jasné, že se to nestane. A nezdá se, že by se na tom do budoucna mohlo něco změnit.
Poněkud neobvykle v neděli totiž automobilka poslala do světa oficiální tiskovou zprávu nadepsanou slovy „Porsche opouští diesely”. Jak nadpis naznačuje, Němci konstatují, že s naftovým pohonem definitivně končí a se vznětovým motorem nevyrobí nic - ani Macan, ani Cayenne, ani Panameru, prostě nic.
Rozhodnutí automobilky v něm vysvětluje sám šéf firmy Oliver Blume. „Porsche nedémonizuje diesely,” říká. „Diesely jsou a budou významnou pohonnou technologií. Nicméně my jako výrobce sportovních aut, pro nějž diesely hrály vždy druhotnou roli, jsme došli k závěru, že bychom raději viděli naši budoucnost bez naftových pohonných jednotek. Pochopitelně se nadále budeme starat o současné zákazníky naftových modelů s profesionalitou, kterou očekávají,” dodává dále Blume.
Je to nepochybně velmi odvážné rozhodnutí. Ačkoli v rámci celosvětových prodejů hrají naftové motory u Porsche vcelku podružnou roli, na některých trzích byly klíčovou součástí nabídky. Například v Německu se v případě Macanu staraly diesely o více jak 40 % prodejů, u Cayenne to bylo dokonce přes 45 % a u Panamery více jak 20 %. Zrovna Němci v poslední době naftové motory dvakrát nepreferují a je možné, že na tomto trhu Porsche nakonec o tolik nepřijde. Nejde ale zdaleka o jedinou baštu dieselů, kde by rozhodnutí ukončit výrobu a prodej naftových motorů mohlo Porsche hodně bolet.
Automobilka se diesely v nabídce pokusí nahradit hybridním pohonem, s nímž je v poslední době úspěšná - pro rok 2025 dokonce předpokládá, že polovinu prodaných vozů budou tvořit ty s hybridním a nebo elektrickým pohonem. Aby ovšem neranila puristy, dodává, že vývoj stále výkonnějších a efektivnějších spalovacích motorů zůstává středobodem její budoucí strategie.
„Naším cílem je dále kráčet na čele technického vývoje. Zintenzivňujeme naši orientaci na podstatu značky a současně se snažíme přizpůsobovat naši společnost potřebám budoucí mobility,” uzavírá vyjádření Porsche jeho šéf.
Jsme zvědavi, s jakou odezvou se toto rozhodnutí automobilky setká u evropských zákazníků značky, ti ostatní jej nepocítí. Je nepochybné, že pokud si někdo může dovolit s diesely skončit, je to právě Porsche. Jak jsme ale naznačili výše, zejména u dvou jeho nejpopulárnějších modelů byly dosud naftové motory stěžejní součástí jejich celkového odbytu a nejsme si zcela jisti, jestli jejich zákazníci budou ochotni přesedlat na benzinový či hybridní pohon.
Panamera 4S Diesel už navždy zůstane poslední naftovou novinkou Porsche. A do budoucna se možná stane ceněnou raritou, automobilka jich mohla vyrobit nanejvýš pár stovek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 25 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva