Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána
15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.
Automobilka Tesla zabodovala u veřejnosti díky snaze prorazit s pohonem elektrickou energií v době, kdy se o to ostatní sotva pokoušejí, nicméně její ostatní kroky včetně komunikace s vnějším světem jí kladné body nepřidávají. Patrné to bylo již včera, kdy se mluvčí značky pokusil vysvětlit, jak došlo k samovznícení Modelu S během testovací jízdy ve Francii. Z vašich komentářů přitom bylo evidentní, že mu to „nebaštíte“ stejně jako my.
Nyní tu máme o poznání tragičtější událost, ke které se Tesla po komunikační stránce postavila opět pasivně. Čínská média nyní přinesla zprávy soudním sporu, který následuje smrtelný incident, v němž opět figuruje Model S. Došlo k němu ovšem již v lednu letošního roku, tedy dlouho před květnovou nehodou Joshuy Browna, jenž taktéž přišel o život. O této nehodě přitom Tesla uvědomila veřejnost až po dlouhých 54 dnech, a to vlastně jen díky oficiálnímu vyšetřování NHTSA. O incidentu v Číně však mlčela více než půl roku a nejspíše by o něm nepromluvila ani nyní, kdyby celá záležitost neprosákla ven bez jejího přičinění.
Jelikož celá záležitosti stále čeká na definitivní rozuzlení, nejsou dostupné žádné jednoznačné závěry. K dispozici je ovšem kamerový záznam z vozu, jenž celý incident mapuje. Nevidíme v něm sice řidiče, okolnosti jsou ale jasně patrné - Tesla jede v levém pruhu dálnice za dalšími auty. Jejich řidiči uzřou pomalu jedoucí čisticí vůz jedoucí též v levém pruhu a přesunou se do jiného, řidič Model S ale nic takového neudělá.
Důvodem si nemůžeme být jisti, s ohledem na nulovou reakci a fakt, že Autopilot ve velmi podobných situacích takový vůz opakovaně přehlédl a narazil do něj, lze více než předpokládat, že i tady byl aktivní a také tady mu řidič věřil více, než měl. Jestli řízení nevěnoval pozornost vůbec nebo „řídil” (tedy alespoň měl ruce na volantu, jak je mít má) a pouze věřil, že Autopilot něco udělá, můžeme pouze spekulovat. Výsledkem byl na každý pár tvrdý náraz v nemalé rychlosti, jemuž nepředcházela žádná snaha nehodě předejít.
Ze záběrů je navíc patrný smog či mlha v okolí dálnice, na které se incident odehrál. K tomu se přidal gejzír vody, který zrovna čisticí vůz vypustil a jenž jej částečně zahalil. Pro Autopilot Tesly, respektive pro postarší verzi spoléhající především na čelní kameru, se tak překážka stala neviditelnou, a proto nereagoval. Výsledkem je tradická tu tedy máme nešťastnou shodu okolností zkombinovanou s nepozorností řidiče, jež vyústila v tragickou nehodu, kterou řidič - třiadvacetiletý syn majitele vozu - bohužel nepřežil.
Bez ohledu na další okolnosti můžeme říci, že odpovědnosti za řízení vozu jej nezbavil, a tak nehodu lze jen obtížně přičíst nikomu jinému - i kdyby pravým důvodem měla být jeho špatná interakce s Autopilotem. Rodina řidiče má ovšem pocit, že selhal pouze systém, a proto Teslu žaluje. Ta ovšem dodává, že v důsledku vysoké rychlosti bylo vozidlo poničeno natolik, že nebylo možné stáhnout data a ověřit, zda Autopilot v daném momentu aktivován byl či nikoliv. A k autu ji rodina oběti „fyzicky” nepustila, protože se bojí manipulace se získanými daty.
De iure tedy lze věřit i prohlášením šéfa automobilky Elona Muska, který říká, že květnová nehoda Joshuy Browna byla jedinou, při které někdo přišel v souvislosti se zmiňovaným systémem o život. Jenže fakticky je skutečně velmi nepravděpodobné, že by se níže zdokumentovaná nehoda stala tak, že řidič sám řídil a takto bez jakékoli reakce narazil do pomalu jedoucího vozu.
Pochopitelně se musíme ptát, jak moc Tesla mlží tentokrát a zdá si náhodou není dobře vědoma toho, co za lednovou nehodou stojí. Nasvědčovaly by tomu i změny na oficiálním čínském webu Tesly, kde byly přeformulovány fráze zmiňující autonomní řízení, které jsme svého času dávali do souvislosti s jinou nehodou, ale toto mohlo souviset právě s probíhajícím soudním sporem s rodinou oběti lednového incidentu. Zatím ale nespekulujme dále, snad se brzy dozvíme více.
I když není stoprocentně jisté, že tady byl Autopilot aktivní, všechny okolnosti nehody tomu nasvědčují
Následky incidentu jsou děsivé a tragické
Při nehodě zemřel 23letý člověk...
...a jeho otec z toho pochopitelně není šťastný. Co přinese žaloba na Teslu, ukáže čas
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz