Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault začíná ztrácet moc nad AvtoVAZem, Ghosn opouští vedení firmy
19.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzi sice napěchovali do automobilky Lada miliardy, ekonomická krize a slábnoucí trh však vedly k oslabení jejich pozice a ztrátám.
Pokud patříte mezi pamětníky starých dobrých časů, pak si možná vzpomenete na francouzskou komedii dnes již legendárního názvu „Situace je vážná, nikoliv však zoufalá“. Ten by se dal aplikovat na stávající počínání aliance Renault-Nissan v Rusku, ovšem s tím rozdílem, že v tomto případě začíná situace vypadat přímo tragicky. Tamní trh se totiž během čtyř let propadl na polovinu a rozhodně stále ještě není na dně, dle analytiků se totiž další pád očekává i letos.
To není zrovna příznivý výhled pro automobilku AvtoVAZ, jejíž prodeje i navzdory příchodu celé řady nových modelů soustavě klesají. Před nedávnem proto došlo ke střídání stráží na nejvyšším místě, ze kterého „byl odejit“ Bo Andersson. Vůbec první cizinec ve vedení Lady do úřadu nastoupil v roce 2014 jakožto kandidát šéfa aliance Carlose Ghosna, přičemž měl značku ozdravit a oprostit distribuční a dodavatelské prameny od korupce.
Je přitom otázkou, nakolik Anderssonovy snahy nemohly být naplněny v důsledku ekonomické situace. Je ovšem také možné, že někomu pouze „šlápl na kuří oko“, neboť se po celou řadu měsíců potýkal s kritikou šéfa státem vlastněné společnosti Rostec Sergeje Chemezova, který je velmi blízkým přítelem ruského prezidenta Vladimíra Putina. Samotný Rostec je pak druhým největším akcionářem po Renaultu.
Chemezov přitom Anderssonovy vytýkal nezaměstnanost, ke které došlo nejen v samotné automobilce, ale také mezi subdodavateli, jejichž aktivity se švédský manažer rozhodl restrukturalizovat. Andersson přitom naznačoval, že ve svém konání by byl mnohem úspěšnější, kdyby dostal k dispozici větší finance. K tomu ovšem nakonec nedošlo, místo toho byl nahrazen bývalým šéfem Dacie Nicolasem Maure.
Tyto informace jsou však již delší dobu známé, pročež přistupme k ryzím novinkám. Ty souvisejí s možným odchodem Renaultu z ruského trhu. Aliance totiž aktuálně oznámila, že Ghosn odchází z předsednického křesla AvtoVAZu. Jeho místo by pak měl zaujmout kandidát Rostecu, velmi pravděpodobně Sergej Skvortsov, který má momentálně na starosti investiční projekty ruské vlády.
Toto střídání stráží prozatím není oficiální, ke jmenování Skvortsova by mělo dojít během setkání dozorčí rady 23. června. Ta by přitom již nadále neměla počítat nejen s Ghosnem, ale také ani s Chemezovem, ačkoliv oba budou i nadále pokračovat v „aktivních rolích ve formování strategie AvtoVAZu“. Neoficiálně se přitom má za to, že zatímco Ghosnův vliv tímto oslabí, Chemezovův naroste.
Ghosn pak sice nadále zůstává předsedou Aliance Rostec Auto BV, která je ovládaná Renaultem a jenž vlastní majoritní podíl v AvtoVAZu, nicméně hodnota akcií ruské značky momentálně klesá (37 % nyní vychází na 96 mil. Eur/2,6 mld. Kč). Francouzi přitom za prvních 25 procent v automobilce zaplatili rovnou miliardu Eur/27 miliard korun a posléze investovali další stovky milionů do revitalizace.
Situace okolo AvtoVAZu je pro Renault nejen vážná, ale přímo zoufalá. Francouzi totiž i navzdory kontrolnímu balíku akcií a miliardovým investicím začínají ztrácet vliv ve prospěch Rusů
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva