Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW znovu potvrdil konec downsizingu. „Kdo to neudělá, narazí,” říká
25.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Konec zmenšování objemu motorů a počtu válců je nejen žádoucí, podle šéfa VW je dokonce nevyhnutelný. Už dosáhl svého cíle, říká.
Je to trend, který už více než dekádu vládne všemu automobilovému. A jeho dopad dalece přesahuje konstrukci samotných motorů. Vznikl jako jedno z do značné míry umělých opatření na snížení normované spotřeby paliva resp. emisí CO2 a jako takový těšil málokoho krom lidí, kteří právě na těchto hodnotách staví své životní štěstí. Řeč je o downsizingu, zmenšování objemu motorů a počtu válců, s nimiž pracuje. To vše s jediným smyslem, který jsme dopodrobna popisovali třeba v testu Škody Octavia 1,0 TSI - vyměnit prakticky cokoli za deci normované spotřeby a gram emitovaného CO2.
Už se zdálo, že nikdy neskončí, že dříve nebo později nějaká automobilka nakráčí na scénu s bájným jednoválcem jakožto bizarním výsledek více jak stoleté evoluce spalovacího motoru. Loni ale začala svítat naděje, že tohle divadlo končí a že zejména problémy s emisemi příliš „podťatých” motorů vystaví dalšímu downsizingu stopku.
Jsou firmy, které na něm dále „jedou” ad absurdum, patrně kvůli zaplacenému vývoji motorů, s jejichž přípravami začaly ještě dlouho před tímto zlomem. Nejdále to dotahuje Ford, který tříválcem absurdně osadil i sportovní Fiestu ST a chystá se to totéž udělat i v případě Focusu. Ale buďme fér - za šťastný krok nepovažujeme ani kompletní vybití čtyřválců u Škody Fabia a téměř úplné u Škody Rapid. Tyto kroky ale přišly za 5 minut 12 předtím, než VW vystavil dalšímu pokračování tohoto trendu stopku.
Německý koncern už dříve zmiňoval, že na rozdíl od Fordu pohřbí nejen staré, ale i nové, už vyvinuté tříválcové diesely. A s nimi pošle do důchodu také současný 1,6 TDI. Skutečně, motory 1,4 TDI, 1,6 TDI a 1,5 TDI skončí nebo jako nové vůbec nedorazí. A nyní tu máme další potvrzení alespoň příznivějšího trendu z úst samotného šéfa VW coby značky Herberta Diesse.
„Redukce počtu válců dosáhla svých cílů. Ať už jde o pohyb od čtyř válců ke třem nebo od šesti ke čtyřem, dosáhli jsme přínosů co efektivity, zatímco jsme zachovali kvality co do použitelnosti,” říká ještě optimisticky Diess. Dokonale bychom s ním nesouhlasili, alespoň ne bezvýhradně, neboť downsizing byl aplikován i v případě modelů, kde jej lze označit za nesmyslně drastický. Ale to dnes nechme stranou, klíčová Diessova slova přichází záhy.
„Tento trend dával smysl, ale je u konce. Kdo bude chtít jít dále, narazí na problémy s emisemi a náklady,” konstatuje dále Diess a připomíná jak to, že příliš malé motory nedokáží spalovat palivo dostatečně efektivně a ve srovnání s potenciálními přínosy už jsou příliš drahé na vývoj.
Dále potvrdil smrt malých dieselů a dieselů v malých autech vůbec, tedy alespoň výhledově. Dosáhnout nových limitů emisí (jinak než podvodem, pochopitelně, to už jsme tu od VW měli...) prý přijde na asi 1 000 Eur, tedy asi 26 500 Kč na jeden vůz. To lze snést u modelů s vysokými cenovkami, ale ne u strojů jako je Polo, Fabia či Ibiza. Příští Polo a čerstvě představená Ibiza budou mít resp. mají diesely naposledy, nové Fabii už se možná vyhnou zcela. Nahradí je „jemně hybridní” jednotky, z nichž o jedné jsme psali nedávno po jejím představení ve Vídni.
Nevíme, jestli je kvůli tomu na co se těšit, něco jako šestiválcový Golf už nám to těžko vrátí. Snad už ale není tolik čeho se obávat, u většiny automobilek - VW bude nepochybně udávat tón prakticky celému odvětví - ale můžeme čekat aspoň zachování statu quo. Žádná sláva, už jsme si ale zvykli a na nic jako dvouválcovou Octavii si už zjevně zvykat nebudeme muset...




















Motor 1,0 TSI je absolutním limitem downsizingu u koncernu VW. Škoda, že dokráčel až sem, už tento motor považujeme za příliš velký kompromis
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
včera
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
včera
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
včera
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 22:54 - abgx1
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- BMW Divize 12.22. 19:06 - jerry
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
