Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smutný seznam aut, která letos skončila a nebo skončí bez nástupce
9.9.2018 | Mirek Mazal
Některé vozy se netrefí do vkusu zákazníků a z nabídky po čase zmizí. Jiným zlomí vaz tržní regulace, v případě dalších dojde výrobcům odvaha pokračovat. Těchto osmi se něco z toho letos dotklo a nebo dotkne.
Touhy zákazníků se v průběhu času mění a automobilky na vývoj musí reagovat. V praxi se takový stav projevuje nasazováním nových modelů různých koncepcí, které někdy nenavazují na žádný z těch předešlých. Auto milované před lety nemusí dnes nikoho zajímat, a to ne nutně z důvodů, které lze racionálně chápat.
Prodejní strategie musí krom potřeb zákazníka zohledňovat i zákonné požadavky ohledně bezpečnosti nebo ochrany životního prostředí. Tyto dva faktory jsou dalším činitelem, který nabídku automobilek silně ovlivňuje, dnes možná silněji než jakýkoli jiný. Skloubit zájem lidí s předpisy se pak může ukázat ekonomicky neefektivním a pokud model nezapadá do dlouhodobého plánování budoucího směřování firmy, má podepsaný rozsudek smrti.
Někdy nemusí dojít na nic ze zmíněného a vůz přesto skončí. Stane se, že automobilka nevyrukuje včas s vhodným nástupcem, ztratí podíl na trhu a ten či onen segment raději zcela opustí. A nebo ji třeba dojde odvaha prát se s velmi úspěšnou konkurencí a šéfové se rozhodnou hledat štěstí jinde.
Auta, kterých se z těchto nebo podobných důvodů něco takového dotkne z dlouhodobější perspektivy, jsme probírali před pár měsíci, teď si na vrcholu třetího kvartálu můžeme projít ta, která takový osud potkal letos a nebo je v nejbližší době čeká. Dotčené vozy si probereme v abecedním seznamu, někdy je vážně smutný.
Automobily, které v roce 2018 skočily a nebo skončí bez nástupce
1. BMW M3
Že by BMW jen tak sťalo hlavu jedné ze svých největších ikon a nehodlalo ji ničím nahradit? Tak jednoduché to není, M3 ale letos na sklonku jara skutečně skončila bez nástupce, ten by mohl dorazit až za nějaké dva roky. Bezprecedentní situace není dána nezájmem o vůz jako takový, problémem se stal nový způsob měření emisí v kombinaci se zavedením nové verze normy Euro 6. Ta by vyžadovala instalaci filtru pevných částic, na který není M3 připravena, není v ní místo. Původně se hovořilo o tom, že by v Mnichově mohli spodní část vozu upravit a nahradit proslulý karbonový kardan ocelovým, nakonec se ale úprava ukázala být příliš komplikovanou vzhledem k tomu, v jaké fázi svého životního cyklu se M3 nachází. Automobilka ji tak na pár let zcela vyřadila z nabídky, naposledy ji šlo koupit v květnu.
2. Fiat Punto
Elegantní Punto bylo dlouhodobě považováno za srdce nabídky Fiatu. Prodávalo se po milionech a stalo se jedním z pramála vozů, které kdy v Evropě prodejně porazily Golf. Auto roku 1995 a jediný opravdový prodejní hit z Itálie posledních dekád přesto nedostal nástupce. Fiat nechytil vlak, na segment obyčejných malých aut v podstatě dobrovolně zanevřel a Punto letos v létě v tichosti skončilo bez náhrady.
3. Kia Carens
Rodinné povinnosti od dříve vyhledávaných MPV přebírá zprofanovaný segment SUV. Nedá se nic dělat, jen aktivně reagovat na vývoj, jak předvedlo vedení korejské automobilky. Přehlížení Carensu v autosalonech došlo tak daleko, že třetí generace víceúčelové Kie je tou úplně poslední, která vznikla. I ta v průběhu letošního roku skončila bez následníka podobného ražení, i když nešlo zrovna i starý model.
4. Mitsubishi Pajero
Lidé se naučili kupovat ve velkém SUV různých tvarů a motorizací, ale na pravověrné off-roady místo v srdcích většiny z nich nezbylo. Dvanáctinásobný vítěz slavné dakarské rallye proto končí bez náhrady. Po 35 letech překonávání terénu se stal největší překážkou nezájem lidí. Jako poslední rozloučení Mitsubishi uvedlo na trh limitovanou edici 1 000 kusů ve speciální sérii nazvané Final Edition.
5. Opel Adam
Třídveřový hatchback značky Opel střihá metr, na začátku roku 2019 bude již minulostí. Možná neskončí hned v roce 2018, zdroje z Opelu hovoří o termínu mezi prosincem letošního a květnem příštího roku, ale důležité je, že Adam nemá a nebude mít žádného přímého nástupce. Barevné auto na kratší trasy mělo pozvednout image automobilky a dostat se pod kůži klientům prémiových značek. Firma investovala do továrny v Eisenachu, ale plán nevyšel. Svého času musela být linka zastavena pro nedostateční zájem. Nedařilo se vůz udat doma ani v zahraničí, loni se prodalo jen 48 tisíc aut pod značkami Opel i Vauxhall a prodeje nikdy nedosáhly ani 56 tisíc prodaných vozů ročně. Definitivní rozsudek není překvapením.
6. Subaru WRX STI
Avizovaný strašák se stal skutečností a legenda padla pod nátlakem přísné ochrany životního prostředí podobně jako BMW M3. Brumlající 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec pohánějící všechna čtyři kola splnil pouze emisní normy Euro 6b, proto od 1. září 2018 nedostal povolení k prodeji nových vozů. Reálný zájem zákazníků nebyl podstatný, pravidla platí pro všechny a Subaru se rozhodli jim WRX STI nepřizpůsobit.
7. Škoda Rapid
V rámci restrukturalizace nabídky Škody se škatulata týkají i menšího z kompaktů jménem Rapid. Auto není vyloženě propadák, automobilka od něj ale čekala více a v průběhu jeho přítomnosti na trhu jej navzdory mnohým vylepšením nikdy zcela nezbavila image levného modelu, na jehož vývoji a výrobě se šetřilo. Nepřímého nástupce už firma ukázala a viděli jsme i jeho o něco méně lákavou sériovou podobu, jméno Rapid ale už neponese a zamíří celkově trochu jiným směrem. Kdy přesně Rapid zmizí z nabídky, zatím nevíme, do roku 2019 může přetahovat. Pokud se tak ale stane, pak jen krátce a po boku nového kompaktu jiného jména.
8. Toyota Avensis
Vůz střední třídy vyráběný nepřetržitě od roku 1997 si na trhu vydobyl dobrou pověst, střízlivý vzhled a spolehlivá technika už ale nestačily na další etapu života. Čísla jsou nekompromisní, například rok 2015 znamenal čtvrtinový zájem proti roku 2004, loni auto zaujalo pouhých 25 319 evropských kupců. Konec už přišel a nástupce nebude, jisté náplasti se ovšem dočkáme v podobě větší, zde dlouho neprodávané Toyotě Camry. V USA veleúspěšný sedan zkusí okouzlit starý kontinent hybridním pohonem s 2,5litrovým atmosférickým benzinem.
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz