Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Střezte se, Tesla Model S se žene do Evropy
4.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elon Musk asi vycítil šanci, jak se po americké vlně zeleného optimismu svézt na té ještě zelenější a podpořit svůj prodělečný podnik evropskými dotacemi.
Jinak si totiž nelze vysvětlit, proč by Tesla Motors poté, co v USA prodala minimální množství modelu S, podle vlastních slov eviduje 13 000 závazných objednávek z celého světa a stále odkládá náběh sériové výroby většího množství kusů, chtěla někam expandovat. Jiný model přitom nevyrábí, ani nenabízí.
Ke konci září firma vyrobila 255 exemplářů Model S, 132 z nich bylo registrováno, koncovými zákazníky zřejmě jen v malé míře. V říjnu, přesně 29., se firma pochlubila, že vyrobila tisící karoserii Model S (což má stále daleko k tomu, aby bylo vyrobeno tisíc aut, natož aby byla někomu dodána), přičemž sériové číslo karoserie na fotce tuto událost oslavující činilo 396. Nevíme, kdo přesně tuto informaci „vyštrachal” jako první, později to ale na svém blogu přiznal i sám šéf firmy Musk. Mluvčí firmy ovšem bez dalšího komentáře odmítla, že by to znamenalo pouze 400 vyrobených karoserií a že číslo 396 v tomto případě není určující. Zajímavé, myslíte si, že budete tisící vyrobenou karoserii oslavovat na 396. kusem? Nebo že číslování začnete na kótě -604?
S každým dalším prohlášením, s každým další činem Tesly je stále více jasné, o čem všem Elon Musk a jeho kolegové lžou. Ano, auto stvořili, dokážou jej vyrobit a ono dokonce i jede, ale to není nic přelomového. Elektromobily netrápí to, že by nemohly jezdit dobře nebo rychle, to je ostatně zřejmé i z našeho nedávného testu Opelu Ampera. Ono je trápí to, kam mohou dojet a za jak dlouho se mohou nabít. Na tyto problémy Tesla nenašla řešení, ani jej najít nemohla, při dnešním stavu techniky je to prostě neřešitelný úkol.
Konec konců, podívejte se i na video s reálným dojezdem Ampery při aktivnější jízdě. Se 150 koňmi výkonu a 16 kWh v akumulátorech jede 10 minut, obvykle se přitom nabíjí i skoro stejně dlouhý čas v hodinách, méně než 4-5 hodin nestačí ani v optimálním případě. Kam asi dojede základní Model S s 40 kWh (2,5 x tolik) v akumulátorech, výkon motoru 270 kW (367 koní, znovu 2,5 x tolik) a ještě o mnoho set kilogramů vyšší hmotností? O moc dále to nebude (však 40 kWh je ekvivalent asi 15 litrů benzinu, na ty třeba v BMW 550i snadno ujedete méně než 50 km) a doba nabíjení bude znovu 2,5násobně vyšší, pokud shodou okolností nenarazíte na nějaký superzdroj energie (který ovšem bude poškozovat životnost akumulátorů). To je k užitku málokomu.
To by ale možná zákazníkům ani nevadilo, problém Tesly tkví v něčem jiném. Akumulátory nejen že mají vzhledem ke své hmotnosti a rozměrům malou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení, ony jsou i velmi drahé. Tesla přitom na svůj Model S nasadila očividné dumpingové ceny, jen v nízké ceně tkví možná i skutečný zájem o její novinku. Jenže auto se za dané peníze vyrobit prostě nedá, a tak Musk masovější výrobu už rok odkládá, zdržuje a čeká... asi na zázrak. Zřejmě si před pár lety přečetl dnes očividně nerealistické prognózy o poklesu ceny Li-ion akumulátorů a vsadil na tuto kartu - že než Model S začne vyrábět, ceny „baterek” budou nízké a on bude mít slušný technologický náskok. Jenže ceny dostatečně neklesly, jak by bylo třeba a on má akorát velký problém.
Řešením je pro Muska dostat peníze od někoho jiného než od kupujících a cestou k tomu může být i vydat se s modelem S za oceán. Řekl doslova: „Naším cílem bylo vždy postavit to nejlepší auto na světě a nastavit nové standardy z hlediska bezpečnosti, dojezdu a výkonu. Dosáhli jsme toho v Severní Americe (pár set prodaných aut, kumulovaná ztráta přes 17 miliard, téměř 13 000 neuspokojených objednávek, tisící vyrobená karoserie s číslem 396 - pozn. red.), teď je čas uvést mimořádné jízdní schopnosti modelu S i do Evropy.”
Vzhledem k dřívějším prodejům modelu Roadster na Starém kontinentu tu výrobce disponuje i jistou omezenou dealerskou sítí, otázkou ale je, co v ní chce nabízet. Model, kterým není schopen uspokojit hlavně americkou poptávku zřejmě na roky dopředu? Těžko, chce zde nabízet znovu jen své vize, plány, nerealistická očekávání a na jejich realizaci dostat další peníze od místních úřadů. Smutné je, že coby reprezentantovi „zelených technologií budoucnosti” (často věčné budoucnosti) mu bude jistě sypáno ze všech stran, i když je stále jasnější, že tudy cesta nevede. Však se podívejte, nad čím se rozplývá šéf Evropské komise a čemu věří francouzský ministr. I proto je na místě obezřetnost. Pro nás všechny by bylo lepší, kdyby Tesla dále tahala peníze z kapes hlavně amerických daňových poplatníků (nedávno třeba dostala grant 10 milionů dolarů, skoro 200 milionů korun, od státu California na vývoj modelu X, o takových plivancích do miliardového moře už se ani nemluví) a důvěřivých investorů...
Toto je tisící vyrobená karoserie (pouze karoserie) Model S s výrobním číslem 396. Musk to přiznal, mluvčí firmy ale odmítla, že by to značilo produkci pouze kolem 400 kusů
Model S nevypadá špatně a podle recenzí ani špatně nejezdí. Ale její praktická použitelnost je nadále zoufalá a vyrobitelnost za danou cenu zjevně nulová. Však vůz je o mnoho levnější než výrazně jednodušší Roadster...
Zdroje: Motor Authority, Green Car Reports, Daily Tech, Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz