- -

Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta

Ne, není to „embéčko” po nehodě, ani produkt moderního umění. Je to ryze praktický doplněk, jehož historie z něj dnes dělá sběratelskou raritu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta

4.3.2018 | Mirek Mazal | 32 příspěvků

Ne, není to „embéčko” po nehodě, ani produkt moderního umění. Je to ryze praktický doplněk, jehož historie z něj dnes dělá sběratelskou raritu.

Během let 1964 až 1969 se v tehdejší ČSSR vyráběla Škoda 1000 MB jako první velkosériový automobil československé provenience s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nejrozšířenější verzí na cestách byla ta s motorem o obsahu necelých 1 000 cm3 - odtud její název. Během výroby byla v Mladé Boleslavi postavena nová továrna pro zajištění zvýšené sériové produkce cca 500 vozů denně v plném nasazení.

Automobil nižší střední třídy dostal za komunismu mnoho přezdívek, nezřídka posměšných. Mnohé pseudonymy odkazovaly na nutnost častých oprav a domácích dodělávek. Zlaté české ručičky tak nezahálely podobně jako mladoboleslavská továrna, ne všichni kutilové ale jen opravovali - někteří za vlády totality v Československu vymýšleli různé doplňky a zlepšováky.

Pozornost části z nich se upírala k tažnému zařízení a přívěsným vozíkům. Řešení praktického problému se dostalo tak daleko, že se z vtipného domácího nápadu stalo oficiální příslušenství posvěcené automobilkou. A jedno takové dnes máme před sebou.

Podstata legendárního přívěsu pro Škodu 1000 MB spočívala v jeho vzhledu, který byl stejný jako zadní polovina tisícovky. Stačilo odříznout kus auta na úrovni zadních dveří, vyhodit motor od zadní nápravy, vystlat volný prostor, přidělat zavírání, oj a jeden z nejstylovějších vozíků dějin byl na světě, stručně řečeno.

Světlo světa spatřily různé varianty, domácí dělníci v garážích nepostupovali všichni stejně. Tady ale příběh nekončí - z žoviálního vozíku se stalo příslušenství oficiálně posvěcené automobilkou, které bylo možné na základě licence postavit, nechat si jej schválit technickou kontrolou a legálně přihlásit do provozu. Stalo se tak až v 70. letech a podle dostupných informací bylo takto postavených pouze pár desítek exemplářů.

Právě takový vozík se nyní objevil v prodeji a jak asi tušíte, není to levná věc. Pochází z roku 1976, nedávno byl renovován a je otázkou, kolik podobných se mohlo dožít dnešních dnů. Prodávající hovoří o „limitované edici” a vlastně ani moc nepřehání. Pro fanoušky Československé automobilové výroby vyjde tento skvost na 172 000 Kč. Za to koupíte už velmi slušné ojeté auto, ale na druhou stranu... Až tohle připřáhnete třeba za novodobou Octavii a vyrazíte s tím do ulic, málokterá hlava v okolí zůstane natočená původním směrem...

Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 1 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 01Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 2 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 02Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 3 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 03Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 4 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 04Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 5 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 05Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 6 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 06Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 7 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 07Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 8 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 08Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 9 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 09Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 10 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 10Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 11 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 11Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 12 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 12Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 13 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 13
Dalo by se říci, že se dva zadky Škody 1000 MB spojily do sebe a zahákly se za stejné auto. I když to tak vypadá, není to úplně amatérské dílo, má posvěcení automobilky a silniční homologaci

Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 14 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 14Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 15 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 15Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 16 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 16Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Je dražší než celá auta - 17 - Skoda 1000 MB vozik ve tvaru auta 17
Sláva dala vzniknout různým verzím a napodobeninám.

Zdroj: Mobile.de

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 32 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše