Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento Porscheho vnuk se „nepovedl”. Místo aut staví vláčky, vede s nimi muzeum
28.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Po svém slavném předkovi zdědil lásku k dopravním prostředkům, skutečná auta mezi nimi ale hrají pramalou roli. Jsou hlavně zmenšené a kolejové.
Často se říká, že jablko nepadá daleko od stromu. Ve světě automobilů lze toto pořekadlo aplikovat třeba na Enza Ferrariho a jeho syna Dina. Stejně tak se „potatili“ i potomci Ferdinanda Porsche. Ten měl navíc také osm vnuků, z nichž především Ferdinand Piëch a Wolfgang Porsche řádně prohloubili dědečkovy šlépěje. Z cesty ale tak trochu sešel Hans-Peter Porsche, třetí nejstarší ratolest Ferryho Porsche.
Hans-Peter se v rodinné firmě, případně pak v koncernu VW, nikdy příliš neangažoval. To ovšem neznamená, že by nepochytil nějaké ty technické znalosti. Jak dnes sám vzpomíná, ještě před dovršením desátého roku života se svým starším bratrem Ferdinandem Alexandrem sestavil speciální přístroj, který usnadňoval barvení vajíček na Velikonoce.
Vášeň pro podobné „hračky“ neopustila Hanse-Petera ani poté, co sám založil rodinu. To se mu do značné míry stalo i osudné, neboť když byly jeho synovi čtyři roky, rozhodl se, že mu sestaví model železnice značky Märklin v měřítku H0 (tedy 1:87) jako reminiscenci svého mládí. Při svém pátrání narazil na obchůdek v Bad Reichenhallu, kde pořídil první kousky a zároveň se zapsal do zasilatelského katalogu.
Jakýkoliv nový vláček, nový motor, prakticky vše, co Märklin od té doby vyrobil, mířilo na jeho adresu. Vnuk Ferdinanda Porsche také navštěvoval různé aukce a veletrhy, kde nakupoval další a další modýlky. Zakrátko jich měl ve svém domě poblíž Salzburgu na 450, přičemž celá kolekce byla ponechána v krabicích. A kvůli tomu okupovala celý sklep.
Hans-Peter se proto rozhodl, že svou sbírku odhalí také veřejnosti. U berlínského architekta Volkera Staaba tak byla zadána stavba muzea hraček, které bylo vytvarováno do podoby osmičky. Ten odkazuje na základní tvar malých modelů železnic. Budova je rozdělena na dvě části, přičemž v té první naleznete kolekci 150 různých vláčků, letadel, autíček či lodí.
Zásadní pozornost byste ale při návštěvě měli věnovat druhé části, která se rozprostírá na 400 metrech čtverečných. Zde je vymodelována rozsáhlá železniční síť, kde se po deseti tratích souběžně prohání 40 souprav. Celkově zde ovšem vlakových souprav naleznete přes sto. Za pomocí světel a zvukových efektů je pak simulován den či noc, stejně jako různá roční období.
Vymodelovaná krajina je rozdělena na tři části, přičemž se tyčí až do téměř pětimetrové výšky. Panorama zdobí 80 tisíc malých stromů, o elektrických stožárech, budovách a dalším příslušenství ani nemluvě. Hans-Peter říká, že nejstarší mašinka pochází z roku 1865, a zatímco některé exponáty stojí jen pár korun, jiné mají hodnotu domu.
V muzeu nechybí ani automobily. A to nejen ty skutečné, ale rovněž dětské (šlapací či elektrické), mezi nimiž najdeme také stříbrné Porsche 550 Spyder. To je plné škrábanců, které na voze zanechaly děti Hanse-Petera ve chvílích, kdy se jej učily řídit. „To ovšem nevadí - přesně tímhle si na počátku projdou naprosto všichni,“ dodává láskyplně Porsche.
Pokud by vás zajímala sbírka jeho reálných aut, můžeme dodat, že jde o Porsche 904, , 914 Targa, 944, 928, 356, jež se třikrát zúčastnilo závodu Liège-Rome-Liège, 959, které musí být každý měsíc řízeno kvůli zachování provozuschopnosti, 912, které Hans-Peter daroval v roce 1966 své matce k Vánocům či Austro-Daimler, což zase byl dárek od Hans-Peterova syna.
Jak je tedy patrné, na své si v muzeu zvaném TraumWerk přijde každý. Pokud přitom plánujete návštěvu, vězte, že musíte zamířit do Anger-Aufhamu na rakousko-německých hranicích. Otevřeno je od úterka do neděle od 9 do 17:30, přičemž vstupné činí 14 Eur (cca 360 Kč) pro dospělé od 18 do 64 let. Děti do šesti let pak mají vstup zdarma.
V „muzeu” Hanse-Petera Porsche nenaleznete ani tak vozy jeho rodinné firmy, ale především hračky, a to v prvé řadě mašinky. Na rozsáhlém modelu železnice se současně prohání až 40 vlakových souprav
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry