Reklama

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3

Ačkoli Model 3 zatím sále není zdaleka tak dostupný, jak původně měl být, za svou cenu toho nabízí dost. I lépe situované zájemce o něj ale bude jistě trápit jeden nečekaný problém - velmi drahé pojištění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3

27.8.2018 | Mirek Mazal

Ačkoli Model 3 zatím sále není zdaleka tak dostupný, jak původně měl být, za svou cenu toho nabízí dost. I lépe situované zájemce o něj ale bude jistě trápit jeden nečekaný problém - velmi drahé pojištění.

Model 3 měl být elektrickým autem, které konečně osloví masy. Tento význam měl mít nejen pro Teslu, ale i pro automobilový svět jako takový. Pravda, avizovaná základní cena 35 000 USD (asi 776 tisíc Kč) z něj nedělá nic jako konkurenta Škody Fabia, na elektrický vůz střední třídy se zrychlením na stovku v řádu jednotek sekund to ale představuje poměr výkonu a ceny, který by se o masové rozšíření opravdu postarat mohl.

Zájem o trojku tomu od počátku odpovídá, automobilku ale po stejnou dobu trápí řada problémů. Až nyní, o rok později po jejím zahájení běží výroba slibným tempem, ale jen za cenu značné chybovosti. V prodeji jsou navíc stále jen citelně dražší verze a statisíce zájemců o provedení za oněch 35 tisíc dolarů nemá nadále po čem sáhnout. Sám Elon Musk dříve řekl, že kdyby firma takovou variantu nabídla dnes, zkrachuje. A asi nepřehání - analytici předpokládají, že při dnešních cenách vstupů by nabídnutí základní trojky za danou cifru znamenal pro firmu ztrátu asi 6 tisíc dolarů na každém prodaném autě.

Stále to ale nejsou všechny potíže, které masovému rozšíření vozu brání. Jak se nyní dozvídáme od kolegů z Automotive News, nejlevnější model z nabídky Tesly trápí i vysoká cena pojištění, což je v provozních nákladech každého auta dost významný výdaj. Jeho cena je v průměru srovnatelná s Porsche 911, a to není zrovna vůz pro masy.

Podle agentury Gabi Personal Insurance Agency činí průměrná platba za pojištění za Model 3 v USA plných 2 814 dolarů (62 500 Kč) - o průměr se postaralo 150 smluv s cenami od 1 958 dolarů (43 500 Kč) do 3 644 dolarů (81 000 Kč) ročně. Srovnatelné pojištění Porsche 911 vychází v průměru jen o 35 dolarů dráž (780 Kč). „V posledním měsíci přicházelo stále více lidí a všichni si stěžovali na vysoké pojistné náklady. Našli jsme pro ně levnější nabídky, ale ne tak levné, jak jsme doufali. Dokonce někteří říkali, že vracejí svůj Model 3 kvůli vysokým provozním nákladům,“ říká generální ředitel Gabi PIA Hanno Fichtner.

Hlavní příčinou jsou drahé opravy už drobných nehod vyplývající jak z nákladných dílů, tak z vysokých cen práce servisních míst. Níže můžete vidět jeden už dříve probíraný případ opravy naprosto banálního poškození levého předního blatníku, jehož oprava nakonec vyšla na tučných 140 tisíc korun. Ve světě sporťáků Porsche za miliony žádné překvapení, i Tesly s očekávanou základní cenou v řádu statisíců docela šok.

Tento stav pochopitelně přímo ovlivňuje náklady na uzavření pojistných smluv. Zákazníci Modelu 3 si tak musí uvědomit, že v průběhu několika let vlastnictví automobilu utratí mnohem více za pojištění než v případě většiny jiných srovnatelných konvenčních automobilů z hlediska velikosti, třídy nebo ceny. Průměrné náklady na pojištění srovnatelných aut jsou obvykle poloviční nebo i nižší, podobně draze jako Model 3 pak vychází krom Porsche 911 třeba Tesla Model S 75D 3 410 USD (75 800 Kč) nebo Audi R8 3 519 USD (78 200 Kč).

Výrobce z Kalifornie nejdříve tvrzení Americké automobilové asociace, která upozornila na přehnanou cenu pojištění, odmítl. „Tato analýza je vážně vadná a neodráží skutečnost,“ zareagovala Tesla. Později ale musela uznat že náklady na pojištění jsou opravdu vysoké. Vznikl dokonce program InsureMyTesla, který měl optimalizovat výši pojistného, zákazníci ale snížení ekonomické zátěže nepoznali a dále naříkají vysokými náklady. Stížnosti se dostaly až k Elonu Muskovi, který slíbil prověření problému a případnou nápravu - bezprostředně ale s touto komplikací neudělá nic ani on.

Sen o dostupném elektromobilu se tak dále rozplývá. Kam až může sahat pořizovací cena Modelu 3, ukazuje nový exemplář projektu Jr Garage, který byl převzat tento týden. Verze Performance se dvěma motory a další doplňky poslal cenu vozu až na 77 500 dolarů (přes 1,7 milionu Kč). Základní provedení Porsche 911 v USA není daleko od této částky (91 100 USD) a to se bavíme o zcela jiné kategorii aut. S podobně drahým pojištěním může nakonec Tesla naráže na konkurenty z docela jiných vod, než ve kterých se původně chtěla pohybovat.

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 1 - Tesla Model 3 oprava lehkeho promacknuti blatniku cena 01Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 2 - Tesla Model 3 oprava lehkeho promacknuti blatniku cena 02
Oprava této banální promáčkliny na blatníku...

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 3 - Tesla Model 3 oprava lehkeho promacknuti blatniku cena 03
Měla podle odhadu servisu stát tehdejšším kursem asi 155 tisících Kč

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 4 - Tesla Model 3 oprava lehkeho promacknuti blatniku cena 04Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 5 - Tesla Model 3 oprava lehkeho promacknuti blatniku cena 05
Pojišťovnou posvěcená, tedy jistě cenově nikoli neadekvátní oprava pak přišla na bezmála 140 tisíc korun. To opravdu není levné a připomíná to spíše ceny podobných věcí u aut jako jsou ta od Porsche či ještě exkluzivnějších značek

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 6 - Tesla Model 3 drahe naklady PerexTeslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 7 - Tesla Model 3 drahe naklady 01
Není tedy divu, že pojištění Model 3 nakonec stojí skoro tolik jako u Porsche. Nakonec, tato trojka ve verzi Performance s pár příplatky je už pořádně drahá, přijde na více jak 1,7 milionu Kč

Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 30 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 31 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 32 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 33 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 34 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 35 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Teslu trápí další problém, který brání masovému rozšíření Modelu 3 - 36 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
Tesla Model 3 dokáže zaujmout vzhledem a technikou, méně už cenou a provozními náklady

Zdroj: Auto News, JR Garage

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše